پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۵۰۰۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۹
یک پژوهشگر قرآنی گفت: باید در هنگام آموزش قرآن از روش‌های جذاب استفاده کرد و بدین‌وسیله حلاوت و شیرینی فراگیری درس قرآن را به دانش‌آموزان چشاند.

شعارسال: محمد جعفر غفرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره کتاب قرآن پایه اول و نحوه آموزش قرآن در این کتاب گفت: آموزش روخوانی قرآن، این اندازه پیچیده و سخت نیست که در این کتاب به این شکل آمده است، بخش اصلی آموزش مربوط به شش صدای « َ ِ ُ » و «آ او ای» است. این صداها را با سی و دو حرف باید تکرار کرد؛ چرا که با همین صداها و حروف می‌توان شعرهای قشنگی ساخت، که آموزش‌ها برای کودکان جذابتر شود.

وی افزود: نه روش آموزش قرآن که در این کتاب آمده، جالب است و نه آیاتی که انتخاب شده برای این گروه سنی کاربرد دارد. به عنوان مثال داستان بالقیس و از آب گرفتن حضرت موسی(ع) چندان مناسبت نیست و از طرفی هم معلمی که خودش هیچ آموزشی ندیده است، این داستان را چگونه برای کودک بیان می‌کند که برای کودک ملموس باشد.

تاثیر این آموز‌ش‌ها در سنین بالا محسوس است

غفرانی ادامه داد: این کتاب از سوی کارشناسانی نوشته شده که دست پرورده سیستم آموزشی غربی است و نه عطر و بوی قرآن و نه جذابیت هنری را در این کتاب مشاهده می‌کنید. در حالی که کتاب قرآن، کتاب زندگی است، اما تبدیل به کتاب فانتزی شده و قصه‌هایی در آن آمده که معلوم نیست کودک چه تصوری از این قصه‌‌ها، از خدا و پیامبر و ... خواهد داشت، آموزش غلط، در ذهن کودک اثرگذار است و در سنین بالا می‌توان آثار سوء این آموزش‌ها را دید.

این پژوهشگر قرآنی درباره آغاز آموزش قرآن از پایه اول ابتدایی بیان کرد: آموزش از آغاز دوره ابتدایی بسیار مناسب است و آموزش‌ها فقط باید از طریق همخوانی و رعایت آهنگ باشد، تا کودک بیشتر با این آموزش‌ها همراه شود. من چاپ هشتاد و سه این کتاب را داشتم که تفاوت چندانی با هم ندارند و حتی شعرهای آن نیز یکی است و فقط تعدادی از عکس‌ها مثل عکس روحانی و مسجد را حذف کرد‌ه‌اند.

کام کودکان را با شیوه‌های نادرست تلخ نکنیم

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه عنوان کرد: کتاب‌هایی از سوی مؤسسه قرآن و عترت تدوین و منتشر شده که در چند منطقه از تهران آموزش‌های قرآن بر اساس آن دنبال می‌شود روش متفاوتی را برای آموزش دانش‌آموزان در نظر گرفته است، به عنوان مثال واژه «سلام» نخستین عبارتی است که کودک با مفاهیم و آیات قرآنی می‌آموزد. نقاشی‌ها و شعرهایی که در کتاب قرآن پایه اول ابتدایی آمده، به گونه‌ای است که انگار یک داروی تلخ را می‌خواهند با این چیزها، شیرین کنند، در حالی که برعکس است و قرآن پر از شیرینی است و نباید کام کودکان را با شیوه‌های نادرست تلخ کرد.

کلاس‌های قرآن باید محلی برای شکوفایی کودکان باشد

غفرانی تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب روانشناسان و جامعه‌شناسان در تالیف این کتاب درسی نقش داشتند، به همین دلیل دور از انتظار نیست که نتیجه آن به این شکل ارائه شود، این امور را باید به دست قرآن‌شناسان سپرد و از همین رو آموزش قرآن در خارج از مدرسه موفق‌تر است. قرآن در فطرت همه وجود دارد، در حالی که آموزش‌ها در مدارس به گونه‌ای است که دانش‌آموزی را نمی‌بینید که از این آموزش‌ها خوشحال باشد و با رغبت در کلاس‌ها حضور یابد. کلاس قرآن در مدارس، کلاس شکوفایی نیست و اغلب کودکان از آموزش‌ها دلزده می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: برای آموزش قرآن باید نگاه هوشمندانه و دقیقی به سوره‌ها و آیات داشت به عنوان مثال در سوره «فلق» آمده است که چگونه می‌توان هشیاری را بروز داد، در سوره «حمد» نحوه سپاس‌گزاری را می‌توان به زیبایی با استفاده از این آیات این سوره به زیبایی تبیین کرد. از این رو آموزش در مدارس باید هم با نگاه انس با قرآن و هم آموزش روخوانی باشد. این، کار بسیار ساده‌ای است و این پیچیدگی در سال‌های بعد نیز ادامه داشته است و وقتی در سنین بالا فرد، قادر به خواندن قرآن نیست، نشان می‌دهد این آموزش‌ها وجود نداشته و اغلب برای گذراندن این درس و نمره گرفتن بوده است.

متون آموزشی دینی و قرآنی را باید ارزیابی کرد

این پژوهشگر قرآنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا فکر نمی‌کنید این نگاه، بدبینانه است، بیان کرد: امروز می‌توانید محصول این چهل سال آموزش قرآن و متون دینی را ارزیابی کنید و آموزش‌هایی که در راستای قرآن در مدارس انجام شده است را ببینید و سپس عنوان کنید که بدبینانه است. شما اکنون از کتاب دینی چه چیزهایی را به یاد دارید و یا بخشی از اعتقادات خود را مدیون آن هستید؟ پاسخ به این سوال راهگشای بسیاری از مسائل است.

غفرانی یادآور شد: متاسفانه کتاب‌ها سال به سال بی‌محتواتر می‌شود و کاربردی در زندگی انسان ندارند؛ از این رو در تالیف کتاب‌ها یا باید امور را به متخصص بدهیم که مشاورش متعهد باشد و یا به متعهد بدهیم که مشاورش متخصص باشد تا امور سامان یابد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت هشتگ ، تاریخ انتشار: 20تیر1397 ، کدخبر: - : www.8tag.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
ا.ف75
واقعا چقدر جامعه ما دور مونده از این معارف! هرچی بیشتر در این زمینه تلاش بشه جامعه مون هم قرانی تر میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین