پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۱۰۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی خواستار تغییر جهت سرمایه‌گذاری در صنایع فعال به منظور کاهش تاثیرات نحریم‌های اقتصادی شد.

شعار سالدر حالی که تحریم های آمریکا علیه ایران ، جریان عادی اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و منع واردات بسیاری از اقلام اولیه از یک سو و همچنین تحریم مستقیم برخی صنایع از سوی دیگر سبب شده است اقتصاد ایران با شرایطی غیر عادی مواجه شود ، بررسی ها نشان می دهد سرمایه گذاری در صنایعی که وابستگی کمتری به واردات دارند می تواند موثر باشد .

بررسی‌ها نشان می‌دهد 75 درصد از کالاهای وارداتی به ایران را اقلام واسطه‌ای و سرمایه‌ای تشکیل می‌دهند این بدان معناست که تولید در ایران وابستگی بالایی به واردات دارد.

از این رو افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی می تواند شرایط را برای تولید دشوار نماید چرا که هزینه تولید در ایران را افزایش می دهد.

به موجب ارزیابی‌های صورت گرفته بخش‌هايی كه وابستگی بالایی به واردات دارند، با اعمال تحريم و محدوديت واردات با كاهش توان توليد بيشتري در اقتصاد مواجه می‌شوند. در اين خصوص آنچه اهميت مي‌يابد اين است كه بخش‌هايي در اولويت سياستگذاري قرار گيرند كه علاوه بر وابستگي كمتر به واردات، از پيوندهاي قويتر با ساير بخش‌هاي اقتصادي و لذا توانايي بيشتري در ايجاد تحرك در اقتصاد برخوردار باشند. درصورتیكه بتوان با تخصيص ارز و جايگزينی واردات مشكل محدوديت واردات در شرايط تحريم را برطرف كرد، می‌توان بخش‌هاي ارائه شده در جدول را به‌ عنوان بخش‌هاي با اولويت سرمايه‌گذاري در شرايط تحريم معرفی كرد.

کدام صنایع تاثیر کمتری از تحریم می‌گیرند؟

در این گزارش تاکید شده است درصورتی‌ كه امكان جايگزينی واردات و تخصيص ارز در شرايط تحريم ميسر نباشد بايدبخش‌هايی در اولويت سياستگذاري قرار گيرند كه دو ويژگی پیش گفته را داشته باشند.

صنایعی که داراي دو مؤلفه فوق هستند به ترتيب عبارتند از ساخت محصولات غذايی، كشاورزي،ساختمان، ساخت مبلمان، دباغی و پرداخت چرم، فلزات اساسی، ساخت محصولات چوبی و ساخت ساير محصولات كانی غيرفلزي.

به نظر می رسد توجه به این مهم می تواند عبور از دوره تحریم را برای اقتصاد ایران آسان گرداند. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در این گزارش تاکید کرد: پيش از ارائه هرگونه توصيه سياستی با توجه به پيچيدگی شرايط اقتصادي كشور به دليل عدم تعادل‌هاي بودجه‌اي و مالی (بانك‌ها و صندوق‌هاي بازنشستگی) و همچنين محدوديت‌هاي قابل توجه در بخش تجارت خارجی و انتقالات مالی بين‌المللی بايد به اين نكته توجه داشت كه تصميم‌گيري در شرايط فعلی بسيار متفاوت و پيچيده‌تر از تصميم‌گيري در شرايط معمول اقتصاد است، لذا اقتضاي مديريت چنين شرايطی نيز متفاوت از شرايط معمول اقتصاد است و چند ويژگی مهم نظیر.سرعت عمل و البته دقت در تصميم‌ گيري،هماهنگی سياستهاي بخشی،.در نظر گرفتن ابعاد و پيامدهاي جانبی تصميمات،.گفتگو با مردم و در نظر گرفتن افكار عمومی در اتخاذ تصميمات را طلب می کند.

در اين راستا استفاده حداكثري از تمام نيروهاي كارشناسی، اجرايی و هماهنگی ميان دستگاه‌ها و قواي كشور اجتناب‌ناپذير است. درنهايت بايد توجه داشت كه هر تصميم سياستی قطعاً هزينه‌هايی دارد و بخش‌هايی از جامعه را متضرر خواهد كرد؛ بر اين اساس هنر سياستگذاري در اين شرايط پيچيده مديريت و كنترل هزينه‌هاي جانبی سياست‌ها و به‌طور مشخص حداقل‌سازي هزينه‌ها به‌خصوص هزينه‌هاي اجتماعی آنهاست.

جدول صنایع کم تاثیر از تحریم

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرانلاین ، تاریخ انتشار 1 شهریور 97، کدمطلب: 799082، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
ا.ف75
واقعا من فکر میکنم با تحریم های 15 ابان خیلی اوضاع بر مردم ایران تنگ میشه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
هر صنعتی که توش خودکفا بودیم و سعی و خطا داشتیم وضعش از بقیه بهتره
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
ا.ف75
اینطور ها هم نیست! با بیاناتی که رهبری معظم داشتن ما از این تنگناها هم به سلامت عبور خواهیم کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین