پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۳۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
چندین سال است که صیادان جنوب کشور،فریاد وامصیبتا سر می دهند و از حضور کشتی های بیگانه و صید ترال، گلایه مند هستند. اخبار ضد و نقیض هم از طرف سازمان شیلات در این خصوص بگوش رسیده و افکار عمومی را با نوعی سردرگمی مواجه نموده است. این مشکل سبب شد تا گزارشی انتقادی و گلایه آمیز از عملکرد سازمان شیلات،توسط پایگاه خبری تحلیلی شعار سال تهیه گردد. قبل از انتشار گزارش ، با روابط عمومی محترم سازمان شیلات و سپس معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات، ارتباط برقرار گردید. توضیحات ارایه شده، باعث گردید، عنوان گزارش به روشنگری خوب، اما دیرهنگام سازمان شیلات، تغییر پیدا کند.تغییری 180 درجه ای در اهداف گزارش .
شعار سال : چندین سال است که صیادان جنوب کشور،فریاد وامصیبتا سر می دهند و از حضور کشتی های بیگانه و صید ترال، گلایه مند هستند. اخبار ضد و نقیض هم از طرف سازمان شیلات در این خصوص بگوش رسیده و افکار عمومی را با نوعی سردرگمی مواجه نموده است. این مشکل سبب شد تا گزارشی انتقادی و گلایه آمیز از عملکرد سازمان شیلات،توسط پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، تهیه گردد. قبل از انتشار گزارش ، با روابط عمومی محترم سازمان شیلات و سپس معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات، ارتباط برقرار گردید. توضیحات ارایه شده، باعث گردید، عنوان گزارش به روشنگری خوب، اما دیرهنگام سازمان شیلات، تغییر پیدا کند.تغییری 180 درجه ای در  اهداف گزارش

روشنگری خوب ، اما دیر هنگام سازمان شیلات

برخی از ادله ها و سوالات گزارش انتقادی اولیه ، بشرح زیر بوده است : 

- چرا سازمان شیلات ، توضیحات مربوط به حضور بالغ بر 80 فروند کشتی(ایرانی و خارجی) را در چند ماه پیش ، برای افکار عمومی بیان نکردند و با رویکرد انکار با مسئله برخورد می کرد؟
- چرا صدای مظلومیت صیادان افشاگر داستان که بشکل مستقیم و غیر مستقیم تهدید می شدند، توسط سازمان محترم شیلات شنیده نشده است(جهت آشنایی با این داستان، به آرشیو خبرگزاری ها، مراجعه گردد).
- آیا توضیحات رئیس یک سازمان تخصصی ، شایسته است که از یک برنامه تلویزیونی سرگرم کننده(خندوانه شو) و به بهانه جواب به شخصیت عروسکی جناب خان ، پخش شود؟ هر کجای دنیا بود، با این رئیس سازمان تخصصی چه برخوردی می شد؟ افکار عمومی در خصوص وی چه قضاوتی می کردند؟
- آقای مدیران محترم سازمان شیلات، در نقش متخصصین این حوزه ، وقتی در برنامه خندوانه(ارتباط تلفنی با آقای جوان)، بیان می کنند که صید در عمق 200 متری، ارتباطی به صید ساحلی و صید در نوار ساحلی، پیدا نمی کند، واقعا به این بیانات، اعتقاد دارند؟ یا دوستان رسانه ای کج برداشت کرده اند؟
- آقای دکتر صالحی در تماس تلفنی خود با برنامه خندوانه نفرمودند که از مجموع 2 و نیم تا 4 میلیون تن، برآورد ذخایر، برای چه حجمی در هر سال،مجوز صید صادر می کنند؟
- مدیرعامل شیلات بیان نمودند که موقعیت کشتی ها بشکل لحظه ای و آنلاین قابل رصد کردن است و تخلفات آنها پیگیری می شود. بر این اساس و با توجه به مشاهده کشتی هایی با خدمه چینی توسط صیادان معترض ، می توان نتیجه گرفت که یا صیادان معترض ، اقدام به صیادی از آبهای فراساحلی کرده اند و یا کشتی های مورد اشاره وارد محدوده آبهای ساحلی شده اند؟
- در خواست می گردد لیست شرکت ها و افراد حقیقی دارای شناور که اقدام به صید کرده اند را سازمان شیلات با ذکر میزان مجوز صید (از سال 1390 تاکنون و به تفکیک سال)، منتشر کند. لیست کشتی های متخلف(برای بار اول با محرومیت سه ماهه و بار دوم با معرفی به دادگاه) را منتشر نمایند(به تفکیک سال از سال پایه 1390). آیا درست است که برخی از مالکین این کشتی ها ،جزو گروه آقازادگان می باشند؟
- درآمد اختصاصی سازمان شیلات ناشی از صدور مجوز برای این حجم از صید به چه میزان بوده و در چه حوزه هایی مصرف شده است؟ 
- سازمان شیلات در خصوص شیوه نظارت بر ناوگان مورد اشاره، برای صید غیر از فانوس ماهیان ، توضیح دهد؟
- سازمان شیلات در خصوص مجوز کار حدود 300 نفر از اتباع خارجی(گویا عموما از چین بوده اند)، توضیح دهد(خصوصا کشتی هایی که تخلف نموده و وارد آب های ساحلی شده اند)؟
- .......... .

این موارد، تنها بخشی از ادله، سوالات و مطالبات افکار عمومی و رسانه از سازمان شیلات است . در پایان تاکید می گردد که در صورت عدم ارایه مستندات لازم و کافی از طرف سازمان محترم شیلات، موارد زیر در راستای رسالت رسانه توسعه گرا و مستقل، به سمع و نظر افکار عمومی رسانده خواهد شد:
- وضعیت معیشتی ، اقتصادی و فعالیت تعاونی های صید ساحلی پره در شمال کشور.
- شرایط معیشتی، اقتصادی و فعالیت شناورهای صید کیلکا در شمال کشور.
- وضعیت معیشتی ، اقتصادی و فعالیت صیدان جنوب کشور.
- تحلیل عملکرد سازمان شیلات در پایدار سازی فعالیت های صید و صیادی.
- تحلیل اثرات زیست محیطی پرورش ماهی در قفس .
- ........... .

روشنگری خوب ، اما دیر هنگام سازمان شیلات

ادامه داستان - پاسخ های شایسته سازمان شیلات :

قبل از انتشار گزارش بالا و به منظور رعایت اصول فعالیت حرفه ای،با روابط عمومی سازمان شیلات، ارتباط برقرار گردید. توضیحات مسئول محترم روابط عمومی(خانم رحمانی)، پاسخگو به بخشی از سوالات ما بود و پاسخ به مابقی سوالات ، به دکتر کاکولکی(معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات)، محول گردید.


اهم موارد بحث شده در پاسخ به سوالات، بشرح زیر به استحضار خوانندگان محترم رسانده می شود:

- در حال حاضر ، بالغ بر 80 کشتی (مالکیت یا اجاره) ایرانی در حال فعالیت در آبهای فراساحلی با هدف صید فانوس ماهیان با روش صید ترال میانی(با صید ترال کف فرق می کند) هستند. طبق برآورد مراکز تحقیقاتی شیلات، حجم ذخایر فانوس ماهیان در آبهای فراساحلی جنوب،در حدود 2 و نیم تا 4 میلیون تن در سال بوده که از این میزان، می توان اقدام به صید حدود 300 هزار تن نمود(بدون برهم خوردن چرخه های زیست محیطی). در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که سالی، 70 هزار تن از گونه فانوس ماهیان برداشت شود. در سال 1396 نیز حدود 27 هزار تن(17 هزار تن فانوس ماهیان بعلاوه 10 هزار تن سایر موارد)، برداشت گردیده است.

- طبق دستورالعمل ها و آئین نامه های موجود، برداشت های صورت پذیرفته در صید ترال میانی، تابع قاعده 40-60 است. یعنی 60 درصد صید، باید از همان گونه خاص(در اینجا فانوس ماهیان) بوده و 40 درصد می تواند از سایر گونه ها باشد(در سال 1396، 17 هزار تن فانوس ماهیان صید شده و 8 هزار تن، از ماهی یال اسبی و 2 هزار تن نیز از سایر گونه ها ، صید شده است).

- ورود به برنامه خندوانه با توجه به سوال روز قبل مطرح شده در این برنامه و درخواست پاسخ توسط رسانه ملی از سازمان شیلات صورت گرفته است.

- آمار کشتی ها به تفکیک موجود است و در صورت نیاز قابل ارایه و مشاهده می باشد(غیر محرمانه). کشتی ها به لحظه قابل رصد کردن از نظر محل استقرار(طول و عرض جغرافیایی) و نوع فعالیت(اشتغال به صید یا عدم اشتغال به صید)می باشند. آمار گزارش تخلفات نیز قابل ارایه می باشد.

- شیلات از نظر صدور مجوز صید ، تنها عوارض دریافت نموده که مبلغ آن نیز چندان زیاد نیست(عدم ذکر آمار دقیق و  موکول شدن بحث به مصاحبه با دفتر بودجه).

- هر فرد حقیقی یا حقوقی صاحب شرایط خاص، می تواند درخواست ورود به بحث صید فانوس ماهیان را داده و حتی شیلات از آنها حمایت های گوناگون نیز می کند(رد ادعای انحصاری بودن مجوز صید و آقازاده گرا بودن حوزه).

- به زودی ناظرانی از طرف اتحادیه های صیادی جهت حضور در کشتی های مورد اشاره معرفی خواهند شد. ناظرها ، نماینده صیادان تلقی شده و حقوق آنها می بایست توسط مالکین کشتی ها پرداخت شود(حقوق به حساب اتحادیه واریز شده و اتحادیه، حقوق را به حساب ناظر می ریزد).

- اتباع خارجی حاضر بر روی کشتی ها حق پیاده شدن از کشتی را نداشته(عدم اطلاع در خصوص نوع مجوز کار و اقامت آنها) و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته، سازمان شیلات  بر آن است که با آموزش های مستمر، نیروی بومی جایگزین نیروهای خارجی شود.

- سازمان شیلات ، شفافیت را سرلوحه فعالیت های خود دانسته و از کمک به رسانه در خصوص سایر دغدغه های بیان شده، استقبال می کند.

- سازمان شیلات نیز، تائید کننده غفلت های صورت گرفته و روشنگری دیرهنگام در خصوص مسئله کشتی های چینی است . مسئله ای که روابط عمومی سازمان، علت ان را عدم پیگیری درست مسئله توسط رسانه ها بیان می دارد.

مقایسه رویکرد اولیه تهیه گزارش حاضر با رویکرد ثانویه تهیه گزارش، نشان از تغییر 180 درجه ای دارد . تغییری که شاید لازمه فعالیت رسانه های پژوهش محور،مستقل و توسعه گرا باشد و می بایست بعد از شفاف شدن امور، بدون کمترین تعصب خاصی، اعمال شده و به افکار عمومی ارایه گردد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
شجاعت رسانه ای شما برای راست آزمایی یک خبر و عدم انعکاس اخبار نادرست، قابل تقدیر است
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
من دارم اشتباه می کنم یا سایت شما در خبر تغییر ایجاد کرده. پرینتی که از خبر گرفتم با محتوای فعلی منعکس شده در سایت ، تفاوت دارد.
شعار سال ، لطفا توضیح
مدیر پایگاه با سلام
با توجه به پاره ای ملاحظات رسانه ای و حرفه ای ، تغییراتی جزیی در خبر ایجاد شده است. محوریت کلی و تم اصلی خبر هیچگونه تغییری پیدا نکرده و صرفا شکل ارایه خبر، اندکی تغییر داده شده است.
از دقت نظر شما تشکر می گردد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین