پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۲۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
۳۴۹ پروژه بخش دام و طیور با سرمایه گذاری بالغ بر ۳۴۲ میلیارد تومان در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
شعارسال: معاون امور تولیدات دامی وزارتخانه امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اعلام این خبر افزود: با اجرای این پروژه ها برای ۱۵۱۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.

مرتضی رضایی پیش بینی کرد در سال ۹۷ حدود ۸۶۰ هزار تن گوشت قرمز، ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ ، ۸۷ هزار تن عسل و ۱۲۶۰ تن پیله ابریشم تولید شود.

وی ارزش سالانه تولیدات دام و طیور کشور را حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

رضایی در مورد تامین نهاده های دام و طیور گفت: ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده های مربوط به حوزه دام و طیور تامین شده است که بزرگترین حمایت دولت از این زیر بخش محسوب می شود.

وی با اشاره به این که تغییرات در مدیریت ارز کشور و نوسان در تامین ارز نهاده ها موجب شد کمی اختلال در تامین نهاده ها ایجاد شود، اظهار داشت:هم اکنون هیچ کمبودی به لحاظ نهاده ها وجود ندارد به طوری که نهاده هایی مانند جو، ذرت و تفاله سویا ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل وارد شده و تولید کنندگان خیالشان راحت باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مکمل ها و افزودنی های مورد نیاز واحدهای دام و طیور نیز تامین و ثبت سفارش شده است.

وی با بیان این که اطلاعات تولید مرغ و تخم مرغ از طریق سامانه «سماصط» - سامانه جامع اطلاعات صنعت طیور - با کمک اتحادیه های مرغداری و جوجه یکروزه و سایر اتحادیه ها رصد می شود، تصریح کرد: ما به کمک این اطلاعات برای تولید مورد نیاز کشور برنامه ریزی و بازار آتی را پیش بینی می کنیم تا از نوسانات تولید و قیمت این محصولات بکاهیم.

رضایی در عین حال گفت: نوسانات قیمت فقط تابع عرضه و تقاضا نیست و عوامل متعددی در آن دخیل هستند، اما آنچه مربوط به معاونت امور تولیدات دامی می باشد این است که تولید به اندازه کافی و با حداقل هزینه تمام شده صورت بگیرد.

وی در مورد تامین و تولید گوشت قرمز نیز اظهار داشت: محدودیت هایی با توجه به شرایط اقلیمی برای تولید گوشت قرمز در کشور وجود دارد و دولت برای تنظیم بازار این محصول حدود ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز از کشورهای دیگر وارد می کند که به صورت گوشت منجمد گوساله و گوشت گرم و منجمد گوسفندی می باشد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در ساختار تولید گوشت مرغ، تخم مرغ و سایر محصولات کشاورزی و تامین نهاده ها، واسطه گری وجود دارد و هر واسطه که وارد می شود حدود ۵ درصد افزایش قیمت اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به قیمت محصولات دام و طیور بی تفاوت نیست و شرکت پشتیبانی امور دام در صورت افزایش قیمت، عرضه مرغ منجمد با قیمت ۶۷۵۰ تومان و یا گوشت گوساله منجمد را برای تنظیم بازار عرضه و در صورت کاهش قیمت، بخشی از مازاد تولید را با قیمت مناسب جمع آوری می کند.

رضایی ایجاد زنجیره تولید را یکی از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی در حوزه محصولات اساسی دانست و گفت: در زنجیره سازی، تشکل ها تامین و خرید نهاده ها را به طور مستقیم انجام می دهند و تولید کننده خیالش راحت است که نهاده به موقع در دسترسش قرار می گیرد و بازار قابل پیش بینی است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶ تا ۱۸ درصد تولید گوشت در قالب زنجیره تولید صورت می گیرد و پیش بینی می کنیم از سال های آینده این عدد به ۴۰ درصد برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید مرغ سایز نیز گفت: در راستای افزایش کیفیت تولید، ما به دنبال تولید مرغ سایز هستیم و در دنیا نیز ۸۰ درصد گوشت مرغ در سایز ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم تولید می شود.

وی با بیان این که مرغ سایز دارای طعم بهتری است و دور ریز آن کمتر است، اذعان داشت: در تولید مرغ های درشت ۸۰۰ هزار تن ران هدر می رود و از این رو تولید مرغ سایز هم به نفع تلوید کننده و منافع ملی و هم به نفع مصرف کنندگان است.

رضایی، الگو سازی مصرف مرغ سایز را از برنامه های کلان وزارت جهاد کشاورزی عنوان و تصریح کرد: در تمام زنجیره ها، تولید مرغ با وزن زیر ۱۸۰۰ گرم صورت می گیرد.

وی افزود: در شرایط قبلی بازار صادرات مرغ سایز نیز محدود شده اما ما باید به حفظ بازارهای صادراتی توجه کنیم.

رضایی درباره تولید تخم مرغ اظهار داشت: به رغم کاهش تولید تخم مرغ به علت بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، با تلاش های صورت گرفته با کمبود تولید مواجه نیستیم.

وی افزود: سال گذشته ۲۵ میلیون پرنده مولد به علت بیماری آنفولانزا معدوم شد اما با تدابیر انجام شده، کاهش تولید محسوسی نداشتیم و فقط ۱۰ هزار تن واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار داشتیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با توجه به جوجه ریزی های انجام شده در ۶ ماهه نخست سال، کمبودی برای تولید تخم مرغ نخواهیم داشت.

وی درباره صادرات نیز پیش بینی کرد امسال حدود یک میلیون تن شیر و مواد لبنی از کشور صادر شود.

رضایی گفت: در ۴ ماهه نخست امسال نزدیک به ۴۹ میلیون دلار صادرات محصولات لبنی به غیر از شیر داشتیم و میزان صادرات شیر نیز ۳۲۴ میلیون دلار در این مدت بوده است.

وی از مذاکرات این معاونت با سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران خبر داد و اظهار داشت: در راستای حذف واسطه ها با مذاکراتی که با سازمان میادین میوه و تره بار انجام دادیم قرار است نزدیک به ۲۰ درصد غرفه های مواد پروتیین دامی در اختیار اتحادیه ها و تعاونی های این بخش قرار گیرد.

رضایی از اجرای پنج پروژه شاخص در زمینه پرورش و اصلاح نژاد دام های کوچک در سال جاری خبر داد و گفت: ایجاد واحدهای پرورش صنعتی بزهای پربازده یکی از این پروژه ها به منظور افزایش تولید شیر است.

وی افزود: برای این صنعت بیش از ۵۰۰۰ هزار راس بز ظرفیت سازی شده و در حال حاضر ۲۱ هزار راس موجود است و پیش بینی می کنیم جمعیت بزها تا سال ۱۴۰۰ به یک میلیون راس برسد و ۸۰۰ هزار تن شیر از این طریق تولید شود.

رضایی به ایجاد واحد پرورش صنعتی گوسفند اصلاح شده نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این راستا تاکنون برای پرورش ۶۶ هزار راس گوسفند اصلاح شده ظرفیت سازی شده و تاکنون ۱۱ هزار راس از این دام در کشور موجود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای افزایش تولید شیر و گوشت، گاوهای دو منظوره در چند سال اخیر نیز وارد کشور شده و هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار راس از این دام در کشور موجود است.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت جهاد کشاورزی ، تاریخ انتشار 5 شهریور 97 ، maj.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
ا.ف75
مگه اینکه هفته دولت بشه و این ها به فکر بیفتن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین