پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۰۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰
رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور گفت که کار ثبت و هویت گذاری 44 گونه دامی در حال انقراض کشور آغاز شده است.

شعارسال: دکتر سعید اسماعیل خانیان روز شنبه  افزود: از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعدادی تکالیف قانونی تعریف شده که یکی از آنها هویت گذاری و ثبت دام های کشور می باشد.

وی با بیان اینکه این وظیفه قانونی به حفظ ذخایر ژنتیکی کشور کمک می کند، اظهار داشت: کار ثبت این 44 گونه در حال انقراض تا پایان سال آینده بایستی انجام شود و سپس این طرح برای سایر دام ها اجرا خواهد شد.

اسماعیل خانیان گفت: منابع اعتباری اجرای این طرح به میزان هفت میلیارد ریال تامین شده است.

وی افزود: در اجرای طرح ثبت گونه های در معرض انقراض، ثبت و پایش جمعیت دام های گوسفند بومی کشور، بز بومی، گاو بومی، اسب بومی، شتر دوکوهانه، مرغ بومی و مرغ اصلاح شده انجام می شود.

وی اضافه کرد: همچنین پیاده سازی سامانه مدیریت اطلاعات جمعیت این دام ها بر فناوری سیستم اطلاعات مکانی تحت «وب »اجرا می شود.

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور بیان داشت: از جمله نژادهای در حال انقراض کشور گوسفندهای نژاد شال، افشاری، سنجابی، قره گل، کلکوهی، سنگسری، لری، کبوده شیراز، گاوهای نژاد نجدی، سرابی، سیستانی و گلپایگانی، اسب های نژاد ترکمن، کاسپین و دره شوری، شترهای نژاد دوکوهانه اردبیل، قم و قزوین و مرغ های نژاد مرندی، گردن لخت و خزک می باشد.

***بیش از یک هزار راس اسب هویت گذاری شده است

اسماعیل خانیان یکی از مهم ترین اقدامات در طرح هویت گذاری را برای نژادهای اسب برشمرد و گفت: ثبت و هویت گذاری نژادهای اسب از لحاظ اقتصادی برای کشور بسیار مهم و به صرفه است.

وی افزود: پیش از این هویت گذاری اسب ها توسط فدراسیون سوارکاری آن هم در خارج از کشور انجام می شد .

وی اظهار داشت: هویت گذاری اسب ها از سال گذشته به موسسه تحقیقاتی علوم دامی واگذار شد هرچند که فدراسیون سوارکاری مخالف انجام آن توسط وزارت جهاد کشاورزی است.

رئیس موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور بیان داشت: این موسسه فقط در موارد محدودی نمونه های ژنتیکی را آن هم به صورت کد و نه به صورت خام به خارج از کشور می فرستد.

وی گفت: تا کنون حدود 15 راس اسب عرب و حدود یک هزار راس اسب ترکمن هویت گذاری شده اند.

موسسه تحقیقاتی علوم دامی کشور از سال 1313 به منظور اصلاح نژاد دام کشور در محله حیدرآباد شهر کرج راه اندازی شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 13بهمن 1397 ، کدخبر: 83193425،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
0
آدمها دارن تو این ایران منقرض میشن وای به حال حیوانات
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین