پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
وظایف اصلی روغن موتور روان سازی قسمت های متحرک موتور ،به حداقل رساندن اصطحکاک و فرسایش ،کمک به کاهش حرارت و به خود گرفتن کثافات ،ذرات معلق و رسوبات لجنی حاصل از احتراق می باشد.اما این فقط بخشی از ماجرا است چرا که باید نکات قابل توجهی را در استفاده آن رعایت کرد.

شعار سال: در این مطلب جالب و کاربردی سعی داریم نکات قابل توجهی در رابطه با کارایی روغن موتور و استفاده به موقع آن با رعایت چند نکنه بپردازیم.

موارد مهم در انتخاب روغن موتور

۱) از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم
۲) گرانروی ان را مد نظر داشته باشیم (کتابچه اتومبیل)
۳) کیفیت مناسب خودرو انتخاب کنیم (کتابچه اتومبیل)
۴)نکته بسیار مهم: همیشه از یک نوع روغن موتور و یک شرکت معتبر استفاده شود چون فرمول شمیایی مواد افزودنی شرکت ها متفاوت است و چون در تخلیه روغن کهنه از کارتل مقداری از آن داخل موتور باقی می ماند اگر نوع روغن تغییر کند تاثیر نامطلوبی بر روغن (از نظر انجام وظایف)خواهد داشت.

موتور از سه طریق روغن کم می کند

خرابی یکی از واشرها یا کاسه نمدها که در نتیجه آن روغن بر زمین می چکد ؛ این نشت خارجی روغن است .

کمپرس رد کردن اضافی یا جریان هوای کارتر ممکن است روغن را از سیستم تهویه کارتر عبور دهد و وارد محفظه های احتراق کند تا در آنجا بسوزد .

رانندگی با سرعت زیاد و فرسودگی رینگ های روغن سبب ورود روغن به محفظه های احتراق می شود .

به طور خلاصه موتور بیش از حد روغن کم می کند, بیشتر از نیم لیتر ، ممکن است نشتی روغن از :

کاسه نمد عقب میل لنگ ، واشر زیر سینی جلوی میل لنگ ،واشر در پوش سوپاپ ها،واشر فیلتر روغن،واشر پمپ بنزین ،کاسه نمد گلویی دلکو،واشر کارتر ،پیچ تخلیه روغن باشد

و دیگر اینکه فرسودگی زیاد در رینگ ها با سیلندر باعث سوختن روغن به وسیله موتور شده که علامت ان خارج شدن دود سیاه و غلیظ از اگزوز است.در صورتی که رینگ های جدیدی روی پیستون می خواهید نصب کنید مستلزم ان است که مقدار تراش سیلندر باید مشخص باشد.در صورت خراب شدن راهنمای سوپاپ آنها را تعمیر و پس از ان باید حلقه لاستیکی که روی ساق سوپاپ است تعویض شود.در صورت کثیف شدن جدار پیستون و شیارهای رینگ ها که در نتیجه رینگ ها عمل خود را به خوبی انجام ندهند انها را باید تعویض کرد.روغن خیلی رقیق به کار برده شود.

دلیل روشن شدن چراغ روغن

روشن شدن این چراغ با علامت یک روغن دان مشخص می شود. این در حالی است که این چراغ با چراغ خطر مرکزی در ارتباط است و به محض روشن شدن باید خودرو را متوقف کرد. این اخطار بیانگر کافی نبودن فشار روغن یا دمای بیش از حد بالای روغن است. باید ابتدا سطح روغن را بررسی کنید، چرا که ناکافی بودن سطح روغن خسارت جدی به موتور وارد می کند.

منظور از شرایط سخت کاری برای یک روغن موتورکه می باید روغن موتور زودتر تعویض گردد چیست؟

۱- سرعت خیلی زیادخودرو(تخته گاز رانندگی کردن)

۲- رانندگی با بارزیاد ودر سر بالائی ها و یدک کشیدن ها

۳- زیاد در جا کارکردن موتور (مثل ترافیک سنگین)

۴- رانندگی در سرما ;قبل از اینکه موتور کمی گرم شده باشد

۵- به طور مستمر مسافت های کوتاه را طی کردنوخودرو را خاموش و روشن کردن به ویژ در سرما

۶- رانندگی در هوائی که خیلی مرطوب و یا خیلی گرد وغبار داشته باشد

لذا در این شرایط توصیه می گردد که روغن موتور زودتر تعویض گردد . با توجه به تجربیات موجود رعایت این نکته برای طول عمر موتور توصیه می گردد.

آیا سیاه شدن روغن نشان دهنده زمان مناسب برای تعویض روغن است؟

بسیاری تصور می کنند که سیاه شدن روغن دلیل خراب شدن آن است. در صورتی که عکس آن صادق است. یعنی اگر در یک دستگاه سالم روغن پس از مدتی استفاده سیاه نشد باید آن را تعویض نمود. در یک موتور سالم زود سیاه شدن روغن بعلت خاصیت پاکنندگی روغن موتور است ، یعنی ماده افزودنی پاک کننده در روغن موتور، دوده حاصل از احتراق را در خود بصورت معلق نگه می دارد و طبعا سیاه می شود. اگر روغن موتور شما دیر سیاه شد باید نگران شوید، بدین معنی که روغن قدرت جذب و معلق نگه داشتن دوده ها و مواد زائد را ندارد. و این دوده ها و آلودگی ها روی قطعات موتور و لابلای آن ها ته نشین شده و باعث عدم انتقال حرارت ، سائیدگی ، رینگ چسباندن و روغن سوزی بیش از اندازه و کاهش تراکم گاز و کشش موتور خواهد شد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت روگاکار، تاریخ 3 خرداد 97، کد مطلب: -:www.rogacar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین