پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۳۴۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
در حالی ‌که طی چند ماه گذشته و پس از خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها، فشارهای ایران بر سایر کشورهای عضو توافق به ‌ویژه اروپا در راستای خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها شدت گرفته است، نشریه تایمز لندن در خبری که چندی قبل منتشر نموده، بیان کرده که بریتانیا اکنون به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم‌های ایران است.

شعار سال: در حالی ‌که طی چند ماه گذشته و پس از خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها، فشارهای ایران بر سایر کشورهای عضو توافق به ‌ویژه اروپا در راستای خنثی‌سازی اثر تحریم‌ها شدت گرفته است، نشریه تایمز لندن در خبری که چندی قبل منتشر نموده، بیان کرده که بریتانیا اکنون به دنبال راه هایی برای دور زدن تحریم‌های ایران است.

روز گذشته (یکشنبه) کمال خرازی در ملاقات آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا تصریح کرد: سه کشور اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند اقدام لازم را برای تأمین منافع ایران از برجام انجام دهند. وی افزود: اعمال تحریم‌ها و فشارها و عدم اقدام سریع اروپا در اجرای تعهدات خود در قالب برجام تبعات جدی در پیش خواهد داشت.

آلیستر برت هم در این دیدار با بیان اینکه موضع انگلیس در قبال برجام کاملاً از آمریکا متفاوت است، گفت: به دنبال یافتن مکانیسم اروپایی برای موفقیت برجام هستیم. معاون وزیر خارجه انگلیس در این ملاقات گفت: نه ‌تنها ایران، بلکه اروپا هم قربانی سیاست‌های غلط دولت آمریکاست.

پیش ‌از این نیز ایران در چند نوبت واکنش‌هایی به عدم جدیت اروپا در موضوع تحریم‌های ایران نشان داده و تهدید کرده بود، در صورت عدم انتفاع اقتصادی و سیاسی از برجام، از ادامه این توافق صرف‌نظر خواهد کرد.

در همین راستا، نشریه تایمز لندن در گزارشی مدعی شده است، انگلستان به دنبال مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر روی ایران است. این نشریه در گزارشی به تاریخ 28 ماه اوت بیان کرده که مقامات خزانه‌داری و وزارت خارجه انگلیس با همتایان ژاپنی خود دیدارهایی داشته‌اند که موضوع آن تحریم‌های ایران بوده است.

مشاوره انگلستان با ژاپن در خصوص نحوه دور زدن تحریم‌های ایران

به گفته این نشریه، دیدار انگلیسی‌ها با همتایان ژاپنی از این ‌جهت بوده که ژاپن سابقه امضای قراردادهای نفتی مستقلی با ایران داشته و همچنین راهکارهای خلاقانه‌ای برای انجام قراردادهای بیمه‌ای در دور قبلی تحریم‌های ایران در پیش گرفته و تجربیات این کشور کمک فراوانی به انگلستان و اروپا در راستای تنظیم روابط تجاری و به ‌ویژه نفتی خود با ایران در دور جدید تحریم‌ها خواهد داشت.

ژاپن تاکنون همچنان به واردات نفت خود از ایران ادامه داده و در مذاکره با ایالات‌متحده در راستای معافیت از برخی تحریم‌های ایران است. البته امروز گزارش‌هایی به نقل از آسوشیتدپرس منتشر شده که حاکی از توقف واردات نفت ژاپن از ایران بوده است.

با این‌ حال نشریه تایمز به نقل از یکی از مقامات ارشد انگلیسی بیان کرده که انگلستان نیز در پی آن است تا بتواند روابط خود با ایران در خصوص واردات نفت، مراودات بیمه‌ای و همچنین ارتباطات مالی را همانند ژاپن برقرار نگاه دارد.

این نشریه همچنین به این موضوع اشاره کرده است که تحریم‌های جدید آمریکا، مسأله غامضی را برای شرکت گازی «روم» که 50 درصد از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ایران و 50 درصد متعلق به بریتیش پترولیوم است، به وجود آورده. ماه گذشته فیلیپ هاموند در نشست گروه 20 دیدار و گفت وگویی با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده داشت و به گفته مقامات مطلع انگلیسی، دو طرف پیرامون تحریم‌های ایران بحث و گفت وگو کرده‌اند و طی آن منوچین به انگلستان اطمینان داده که آمریکا در راستای رسیدن به یک «موقعیت منطقی» با انگلستان در خصوص تحریم‌های ایران همکاری کند.

تایمز مدعی شده، انگلستان به دنبال آن است تا زمانی که تحریم‌های ایالات‌متحده رفع شود، منابع مالی ایران در این کشور به شکل امانی و ودیعه نزد انگلستان بماند. در نشست گروه 20 وزیر امور خارجه سابق انگلستان، بوریس جانسون به تجار و صاحبان سرمایه انگلیسی اطمینان داده بود، همچنان می‌توانند به فعالیت خود در ایران و با ایران ادامه دهند.

گفتنی است، پیش از این آلمان نیز اقدامات مشابهی در راستای دور زدن تحریم های ایران صورت داده بود. ماه گذشته، گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا بیان کرده بود، بانک های سپرده گذاری و اعتباری آلمان، می توانند بالقوه راهکاری برای ادامه مبادله با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا باشند.

این سیاستمدار آلمانی، که عضو حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور است، همچنین از تلاش کمیسیون اروپا برای ترغیب «بانک سرمایه گذاری اروپا» (EIB) به گسترش فعالیت های خود در ایران سخن گفت.

نشریه پالیتیکو نیز پیش از این در مطلبی اشاره کرده بود که اتاق صنعت و بازرگانی آلمان به همه تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران این کشور چراغ سبز نشان داده است که با استفاده از ابزارهای در اختیار خود، سعی در دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران کنند. بنا بر گزارش این نشریه دستورالعملی با نام «کسب و کار آلمان در ایران ـ در میانه تحریم ها و حفظ بازار» منتشر شده و در اختیار صاحبان صنایع و کسب و کار در آلمان قرار گرفته است، که سعی کرده، دستورالعمل های قانونی و کلی را به همراه فرصت های احیای بازار در ایران به تجار و سرمایه گذاران آلمانی معرفی کند.

پالیتیکو همچنین عنوان کرده بود، بنابراین قرار است در پنجم سپتامبر (چهارشنبه این هفته) سمینار بزرگی در همین رابطه از سوی اتاق صنعت و بازرگانی آلمان برگزار شود که طی آن به شرکت کنندگان در این سمینار راهکارهای حفظ تجارت و سرمایه گذاری در ایران و به دور از آسیب تحریم های ایالات متحده آمریکا ارائه خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک ، تاریخ انتشار 12 شهریور 97، کدمطلب: 830459، www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
به نظرم رشته دور زدن تحریم رو تو دانشگاهامون راه بندازیم، باید مشتری زیاد داشته باشه، استادشم بشه ب.ز :)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
باید به امید دور زدن های بقیه باشیم. این حرفا شده امید ما چقدر مسخره...
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین