پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این که تعداد قابل توجهی از دانشجویان شاهد در زمره دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند، گفت: در حال حاضر 20 درصد از رتبه‌های برتر آزمون دستیاری امسال از دانشجویان شاهد و ایثارگر هستند.

شعار سال: دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در جلسه ستاد برنامه‌ریزی طرح شاهد که با حضور جمعی از مسئولان بنیاد شهید در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن بیان مطلب گفت: دانشجویان شاهد و ایثارگر بخشی از بدنه دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند و تاثیر مثبتی بر فضای علمی و فرهنگی و اجتماعی محیط های دانشگاهی دارند.

وی با اشاره به این که حمایت از این دانشجویان و توجه به توانمندی‌هایشان می تواند منجر به حضور موثرتر آن ها در محیط های دانشجویی شود، افزود: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بستر مناسبی برای ارتقاء همه جانبه دانشجویان علوم پزشکی به ویژه دانشجویان شاهد وایثارگر فراهم نموده است.

لاریجانی ادامه داد: خروجی نهایی برنامه تحول و نوآوری در علوم پزشکی ارتقاء پاسخگوی آموزش علوم ÷زشکی در سطح جامعه خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این مطلب که دانشگاه های علوم پزشکی کشور میزبان حدود 15 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر هستند، اظهار کرد: بطور کلی حدود هفت درصد جامعه دانشجویان علوم پزشکی را دانشجویان شاهد و ایثارگر تشکیل می‌دهند که می‌توانند به لحاظ اجتماعی در فضای دانشگاه های علوم پزشکی تاثیر زیادی داشته باشند.

وی به آمار دانشجویان شاهد و ایثارگر در سال تحصیلی 95 - 96 اشاره کرد و گفت: به طور کلی تعداد این دانشجویان در تمام رشته‌های علوم پزشکی 11 هزار و 838 دانشجو در نیمسال اول و در 12 هزار دانشجو در نیمسال دوم بوده است.

لاریجانی در ادامه با بیان این که میزان قابل توجهی از دانشجویان شاهد در زمره دانشجویان ممتاز دانشگاه ها هستند، بیان کرد: در حال حاضر 20 درصد از رتبه های برتر آزمون دستیاری در سال جاری متعلق به دانشجویان شاهد و ایثارگر است.

وی با بیان این که توجه به دانشجویان شاهد وایثارگر و ارتقاء توانمندی آن ها در عرصه‌های مختلف به نوعی ارج نهادن به روحیه ایثارگری است، افزود: در این راستا برنامه ریزی و نظارت جهت اجرای "طرح استاد مشاور" برای دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه ها و همچنین طرح تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر در دانشگاه ها از مهمترین طرح های وزارت بهداشت برای این قشر از دانشجویان است.

دکتر لاریجانی در ادامه صحبت های خود گزارش کلی از آموزش علوم پزشکی ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و 90 واحد دانشگاهی غیر دولتی و حدود 190 هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل در مراکز دولتی و حدود 60 هزار دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه‌های غیر دولتی، حدود 18 هزار عضو هیات علمی در مراکز دولتی و حدود 2000 عضو هیات علمی در مراکز غیر دولتی و حدود 250 بیمارستان آموزشی در سراسر کشور و بیش از 180 انجمن زیر گروه علوم پزشکی مشغول به فعالیت هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی افزایش ظرفیت پذیرش داشته‌ایم، افزود: در سه دهه اخیر تعداد دانشجویان رشد پنج برابری داشته است.

وی با اشاره به این که حوزه علوم پزشکی با حجم انبوهی از فرایندهای کاری روبرو است، اظهارکرد: به عنوان نمونه حجم نامه‌های وارده و صادره معاونت آموزشی وزارت بهداشت که شاخص‌های مهم در فرایندهای جاری محسوب می شود در یک سال به حدود 17 هزار مورد می‌رسد.

دکتر لاریجانی در ادامه به تحول و نوآوری در آموزش پزشکی با رویکرد آینده نگارانه اشاره کرد و افزود: این موضوع به صورت جدی در تمامی سطوح حوزه آموزش علوم پزشکی کشور پیگیری می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مرجعیت علمی گفت: وزارت بهداشت درصدد رسیدن به جایگاه مرجعیت علمی و آینده نگاری با همراهی عوامل فردی و اجتماعی حاکمیتی است و در این راستا افزایش مراودات با سایر کشورها و رفت و آمد مردم دیگر ملل به کشور در برنامه این وزارتخانه در راستای مرجعیت علمی و آینده نگاری است.

وی راه‌اندازی تخصص پزشک خانواده را ضرورتی برای توسعه آموزش پاسخگو در نظام سلامت دانست و گفت: در کشور ما استقرار برنامه پزشک خانواده یکی از تکالیف وزارت بهداشت در برنامه توسعه ای است که امروز با راه اندازی تخصص پزشک خانواده این تکلیف جامه عمل پوشیده است.

وی در ادامه به تاسیس مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: از زمان تاسیس این مرکز 15 دوره آموزش مهارتی مصوب شده و 11 مرکز اعتبار بخشی هم به تصویب رسیده است.

تشکیل بیش از 9000 پرونده تقاضا برای انتقال به داخل کشور

دکتر لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج به داخل کشور اشاره کرد و گفت: انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های خارجی به داخل یکی از فرایندهایی است که در موارد استثنا و با توجه به شرایط خاص صورت می‌گیرد. علی رغم این مساله از ابتدای بهمن 96 تاکنون بیش از 9000 پرونده تقاضا برای انتقال به داخل کشور تشکیل شده که بخش عمده ای از این دانشجویان متقاضی در دانشگاههای غیر معتبر شاغل به تحصیل هستند.

وی بیان کرد: افزایش تقاضا برای ورود به کشور علی رغم کیفیت پایین دانشگاه های خارجی محل تحصیل و توانمندی علمی متقاضیان چالش هایی را در این مسیر ایجاد کرده که لازم است به منظور برقراری عدالت آموزشی، تمهیدات لازم برای پذیرش این دانشجویان اندیشیده شود.

لاریجانی به مشکلات جدی درباره مناسبات ارزی برای انتقال دانشجویان به داخل کشور گفت: در صورت شروع تحصیل قبل از تیر 97 با رعایت کلیه شروط انتقال به صورت موقت تسهیلاتی فراهم شده است و با توجه به مشکلات پیش آمده، ارزیابی و پذیرش این دانشجویان با تصویب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی انتقال به داخل کشور، تنها پس از پایان تحصیلات و متعاقب ارزشیابی مدرک تحصیلی مطابق ضوابط موجود میسر خواهد بود.

وی با اشاره به پرونده دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل رشته‌های علوم پزشکی کشور از سال 90 تاکنون گفت: در سال تحصیلی جاری بیش از 2000 دانشجوی خارجی مشغول تحصیل در کشور هستند که حدود 60 درصد این دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز درحاشیه این مراسم گفت: تلاش می‌کنیم که از قافله خدمت به ایثارگران عقب نمانیم. چرا که خدمت رسانی به خانواده شهدا مهترین هدف کشور است.

وی ادامه داد: مهمترین انتظار شهدا ادامه مسیر آن هاست و اگرچه تصمیمات ما از جنس مادی و زمینی و برخی درست و نادرست باشد، ولی در کل ادامه راه شهدا مهمترین خواسته فرزندان و والدین آنها است و اجرای قانون‌هایی برای رفاه حال آن ها وظیفه ماست.در این راستا نیز قوانینی در مجلس و شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده و این قوانین به صورت تکلیف بر دوش ما گذاشته شده که باید آن را انجام بدهیم.

در پایان این جلسه، حجت الاسلام محمد حسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید علوم ایثارگران در سخنان کوتاهی به تبصره ماده 66 قانون جامع خدمت رسانی ایثارگران اشاره کرد و گفت: در این ماده قرار شد ویرایش مجددی صورت بگیرد و با ملاحظاتی که اعضای جلسه امروز داشتند، مباحث تکمیل شود و سپس با حضور نمایندگان دانشگاه ها و دستگاه های عضو، نقاط ضعف آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 66 قانون جامع خدمت رسانی ایثارگران در خصوص مباحثی همچون نقل و انتقالات و شهریه دانشجویان ایثارگر برطرف شده و ظرف دو هفته آینده این آیین نامه برای تصویب به دولت ارائه شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 11 شهریور 97، کد مطلب: 97061105462، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین