پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۵۴۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول در آموزش و پرورش بدون تحول در نظام تعلیم و تربیت محال است. هیچ اتفاقی در آموزش و پرورش رخ نخواهد داد مگر آنکه معلمانی شایسته در آموزش و پرورش داشته باشیم. تخصص یعنی آنچه یک معلم در حیطه دانش مجهز باشد و مهارت‌های دیگر معلمی را نیز در کلاس داشته باشد و بتواند به‌کار بگیرد، در غیر این صورت منابعی که برای ساخت فضای آموزشی به‌کار می‌رود به بطالت می‌انجامد. او تأکید کرد: نقش و جایگاه تربیت معلم به‌عنوان مرجعی که تربیت چنین معلمی را به‌عهده دارد، بسیار جایگاه رفیعی است.

شعار سال: بطحایی بیان کرد: در این ۴۰سال رویکردهای متعدد به تربیت معلم، ضربه‌هایی را به این حوزه وارد کرده است اما همه باید ایمان داشته باشیم که تا نظام تربیت معلم نظام شایسته‌ای نشود، به یک معلم شایسته دست نمی‌یابیم. از سوی دیگر خروجی دانشگاه فرهنگیان ممکن است معلم شایسته باشد اما نظام نگهداشت و ارتقای شایستگی‌ها نیز لازم است. وزیر آموزش و پرورش گفت: با همت همکاران در دانشگاه فرهنگیان و عنایات مجلس دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و برای مهر۹۷ خیز بلندی را برای رسیدن به این جایگاه برداشته‌ایم. بیش از ۴۰هزار دانشجو در مهر ۹۷ در مراکز تربیت معلم ما مشغول تحصیل می‌شوند و ۱۸هزار دانشجو طبق ماده ۲۸ جذب کرده‌ایم تا دوره یک‌ساله آموزش مهارت‌های معلمی را کسب کنند. با وجود اینکه در مهر 96 با کمبود معلم روبه‌رو بودیم اما با سازوکاری آن را جبران کردیم تا آن ۱۸هزار معلمی که طبق ماده ۲۸ جذب کردیم یک‌سال مهارت کسب کنند.

او با بیان اینکه مسیر تحول در آموزش و پرورش را از دو مسیر تغییر در مدیریت و تحول در محتوا دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: امروز صرفا نمی‌توانیم به‌دنبال تحول در ساختار مدیریت آموزش و پرورش باشیم، بلکه باید در محتوا نیز تغییرات اساسی ایجاد کنیم. من امیدوارم روزی برسد که سایه ترسناک کنکور که سیطره‌اش را بر تمام ساحت آموزشی انداخته است، از بین برود؛ هرچند امروز ما خودمان هستیم که در ساختار آموزشی شبه‌کنکور ایجاد کرده‌ایم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توقعی که از دانشگاه فرهنگیان برای همسو شدن با مسیر تحول در آموزش و پرورش می‌رود، بیان کرد: من امیدوارم دانشگاه فرهنگیان خط مقدم مبارزه با آسیب‌هایی که در فضای آموزشی ما وجود دارد ازجمله موضوع کنکور باشد. باید فضای گفتمانی در جامعه در حوزه تربیتی از این دانشگاه آغاز شود. به‌طور مثال باید دانشگاهیان فریاد بزنند جای رقابت‌های فردی در دوره آموزش عمومی نیست و باید روحیه جمعی در این دوره تقویت شود. ما امروز به گردن کسی مدال می‌اندازیم و او را تشویق می‌کنیم که حتی نمی‌تواند یک نان سنگک بگیرد. ما نیاز نداریم کسی که نقاشی خوب می‌کشد یا در دروس ریاضی و شیمی عالی است را تشویق کنیم بلکه باید دنبال کارگروهی باشیم. بطحایی اضافه کرد: مدرسه‌محوری مهم‌ترین راهکار ماست. 40سال است ما تنها برای مدارس خطوط و چارچوب درست کرده‌ایم و امروز یک مدیر مدرسه باید با یک کتاب 700صفحه‌ای از مصوبات قانونی مدرسه را اداره کند. باید کاری کنیم که این صفحات به 10صفحه خطوط قرمز برسد و مدارس آزاد باشند. برای این منظور در سال تحصیلی جدید گام‌هایی برداشته‌ایم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 13 شهریور 97، کد مطلب: 29335، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین