پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۵۵۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اعلام کرد پس از سه سال رایزنی و پیگیری برای اختصاص بندری ویژه تجار ایرانی در عمان، «بندر سویق» رسما فعالیت خود را آغاز کرده است.

شعار سال: محسن ضرابی در توضیح فرآیند اختصاص این بندر برای فعالیت تجار ایرانی گفت: پیش از این، با امضای توافق‌نامه میان اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک ایران و عمان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ خط مستقیم کشتیرانی بندرعباس به بندر صحار و متعاقب آن در دی ماه سال ۱۳۹۶ خط مستقیم کشتیرانی از بندر خرمشهر به بندر صحار عملیاتی شد اما به‌دلیل پذیرش کشتی‌های بزرگ در بندر صحار و مقرون به صرفه نبودن پهلوگیری کشتی‌های کوچک در آن، اتاق مشترک ایران و عمان پیشنهاد اختصاص بندر کوچک ماهیگیری سویق و تبدیل آن به بندر تجاری در نزدیکی مسقط را مطرح کرد. ضرابی افزود: در جلسه بهمن ماه ۱۳۹۴ در اتاق ایران که با حضور یوسف بن علوی، وزیر امورخارجه عمان و وزیر تجارت و صنعت این کشور عمان برگزار شد، پیشنهاد اتاق مشترک مورد موافقت قرار گرفت و همزمان با برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان در تیرماه سال‌جاری، این توافق به امضا رسید و هفته گذشته با حضور وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات عمان، «بندر سویق» برای ارتباطات بازرگانی با ایران و پهلوگیری کشتی‌های کوچک و لنج فعالیت تجاری خود را آغاز کرد. رئیس اتاق مشترک ایران و عمان، پیگیری‌های سفیر ایران در عمان را در به نتیجه رسیدن این روند بسیار موثر دانست و گفت: با بهره‌گیری از امکانات بندر سویق روند ارسال مرسولات مختلف غذایی و ساختمانی به عمان با کشتی‌های کوچک تا سقف هزار تن فراهم شده است.

همچنین به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، عباس عبدالخانی با اشاره به افتتاح بندر سویق در فاصله صد کیلومتری پایتخت عمان اظهار کرد: بندر سویق به‌عنوان نزدیک‌ترین بندر به بنادر جاسک و بندرعباس ایران باعث سهولت رفت و آمد لنج‌های چوبی شده و فرصت مناسبی برای روانه شدن محصولات کشاورزی با کیفیت ایران به بازارعمان است. وی قیمت مناسب و رقابتی، بسته‌بندی مناسب و داشتن تجربه و تخصص را سه شرط اصلی حضور در بازار میوه و تره‌بار عمان برشمرد و افزود: امید است با افتتاح بندر السویق و رفت و آمد لنج‌ها و کشتی‌ها و توسعه ناوگان حمل‌ونقل، شاهد افزایش سهم صادرات محصولات کشورمان به بازارعمان باشیم. از سوی دیگر رایزن بازرگانی ایران در عمان درباره فرصت‌های توسعه صادرات میوه و تره‌بار به این کشور اظهار کرد: عمان و عمده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با توجه به اقلیم خشک و کاهش نزولات آسمانی، سالانه میلیون‌ها دلار انواع میوه، تره‌بار و صیفی‌جات مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف جهان تامین می‌کنند که ایران سهم پایینی از این بازار دارد. بندر سویق به‌دلیل نزدیکی به مسقط و بندر خشک خزائن از یک طرف و نزدیکی به بندر جاسک از سوی دیگر، ارتباطات تجاری میان ایران و عمان را با هزینه‌ای کمتر میسر می‌کند و تجار ایرانی نیازی به ارسال کالاها با حجم کم به‌خصوص میوه و سبزیجات به بندر شارجه و از آنجا به عمان ندارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 21 شهریور 97، شماره: 3438894


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین