پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۲
رئیس بیمارستان بقیه الله(عج) گفت:‌همیشه می توان یک فرضیه بیوتروریسم برای بسیاری از اتفاقاتی که در کشورمان روی می دهد، مطرح کرد؛ولی متأسفانه چنین ذهنیتی هیچ موقع در مورد مدیران ساختاری و اداری ما وجود نداشته و ندارد.

شعارسال: یکی از تهدیدات نوینی که امروز در سطح دنیا از آن بر علیه دیگر کشورها استفاده می کنند موضوع تهدیدات بیوتروریسم است علیرضا جلالی رئیس بیمارستان بقیه الله(عج) گفت وگویی را با موضوع میزان جدی بودن این نوع تهدیدات در کشورمان انجام داده که ماحصل آن در ادامه آمده است.

*میزان تهدیدات بیوتروریسم را تا چه حد در کشورمان جدی می بینید؟

اصل اینکه بپذیریم دشمنی بزرگ و جدی داریم، واقعیتی است که شاید بسیاری از پزشکان، مهندسان، مدیران، تحصیل کرده ها و روشنفکرهای کشورمان هنوز به این باور نرسیدند.

زیرا در بسیاری از همایش های سطوح بالای علمی در کشورمان وقتی در این باره بحث می شود، مشاهده می کنیم که هنوز اعتقادی به وجود دشمن در کشور اعم از اینکه دشمن آمریکا، اسراییل یا هر دشمن دیگری باشد، نیست. اما چنانچه وجود دشمن را بپذیریم، دشمن از هر راهی می تواند وارد شود که یکی از این راه ها بحث بیوتروریسم است.

فرضیه بیوتروریسم در سال های اخیر در کشورما به شدت رنگ گرفته و حتی اخیرا می بینم در بسیاری از افراد و اشخاصی که به هر دلیلی بیماری یا مشکل جسمانی پیدا می کنند، یکی از فرضیه های اثبات نشده درباره آنها همین موضوع بیوتروریسم است به عبارت دیگر این موضوعی است که می شود همواره به عنوان فرضیه در مورد شخصیت ها و افراد مطرح کرد.

ولی علی رغم وجود تهدید، متأسفانه احساس می کنم که شاید به عنوان حفاظت افراد از بیوتروریسم، در کشور کارهای جدی و خوبی انجام نشده است و این هم می تواند به این دلیل باشد که هنوز به باور جدی در موضوع مورد اشاره نرسیدند.

همان گونه که در موضوع حملات سایبری، سازمان پدافند غیر عامل عنوان می کند روزانه ده ها حمله سایبری به کشور انجام می شود، در مورد حملات بیولوژیکی هم چنین موضوعی صادق است زیرا این نوع حملات هر روزه علیه کشورمان در حال رخ دادن است.

بسیاری از اتفاقاتی که در کشورمان روی می دهد همیشه می توان یک فرضیه بیوتروریسم برای آن مطرح کرد؛ به عنوان مثال آنفلونزای مرغی یا آلودگی های فراگیری که روی می دهد، باید همیشه برای آن یک فرضیه ورود دشمن را مد نظر قرار دهیم ولی متأسفانه چنین ذهنیتی هیچ موقع در مورد مدیران ساختاری و اداری ما وجود ندارد و این هم ممکن است بخاطر این باشد که دشمن را دشمن تلقی نمی کنند.

بنابراین فکر می کنم این موضوع، فرضیه ای جدی است زیرا مواردی از این گونه اقدامات در دنیا روی داده است و طی آن بسیاری از شخصیت های دنیا توسط بیوتروریسم به قتل رسیدند مانند هگو چاوز و یاسر عرفات و حتی بسیاری از شخصیت های مذهبی ما که در سال های گذشته پس از مسموم شدن توسط دشمن، به شهادت رسیدند.

با این توضیح فکر می کنم در سال های اخیر می شود بسیاری از بیماری مسئولان و شخصیت ها را به بیوتروریسم ربط داد و این فرضیه ای بسیار جدی و قوی است.

*چندی پیش مقام معظم رهبری در سخنانی از مرحوم دکتر آشتیانی رئیس موسسه رویان با عنوان «شهید» یاد کردند و در موردی دیگر گفته شد «سلحشور» به وسیله بیوتروریسم مرحوم شدند؛ نگاه شما به این دو موضوع چیست؟

اینکه دشمن انسان های اثر گذار ما را رصد می کند تا آنها را از صحنه حذف کند یک واقعیت است و نمونه آن هم دانشمندان هسته ای کشورمان هستند که به شهادت رسیدند اما باید یاد آور شد که ابزار دشمن برای حذف افراد، فقط استفاده از سلاح و گلوله نیست بلکه ابزار بیوتروریسم و بیولوژیک، روش بسیار هوشمندانه و ترور نرمی است که تا سال ها بعد مشخص نمی شود این اتفاق چگونه روی داده است.

چون درحال حاضر بسیاری از روش های ترور بیولوژیک ممکن است هیچ گاه کشف و یا حتی کسی متوجه آن نشود و اگر هم متوجه شود، سال ها بعد فقط فرضیه آن وجود دارد.

*حال این پرسش در مورد ایران ایجاد می شود که وقتی دشمنان بارها اعلام کردند این کار را می کنند و ما نمونه های مشابه آن را هم در فلسطین و لبنان می بینیم، چرا این فرضیه را در ذهن مان حذف می کنیم؟

به هر صورت در مورد مرحوم آشتیانی بنده هر چند شنیدم که مقام معظم رهبری چنین عبارتی را برای وی بکار بردند ولی من نمونه مشخصی ندیدم با این وجود حتما موضوعیتی داشته؛ چرا که ایشان فردی موثر بودند؛ در واقع موسسه رویان، موسسه ای بود که انقلابی در کشور بوجود آورد و منشاء این انقلاب هم دکتر آشتیانی بود به عبارت دیگر همان گونه که شهید طهرانی مقدم در عرصه موشکی انقلابی بوجود آورد، دکتر آشتیانی نیز در عرصه پزشکی انقلابی ایجاد کرد.

پس طبیعی است که دشمن بخواهد چنین افرادی راحذف کند و برای این کار هم از روش های ترور خاموش بیولوژیکی و بیوتروریسم استفاده می کند؛ لذا این گونه حوادث را قوی و جدی می بینم و حتی در مورد دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور نیز که سرطان روده بزرگ داشتند چنین مبحثی را شنیدم که یکی از قربانیان بیوتروریسم بودند.

*تهدیدات بیوتروریسم یا بیولوژیکی در کدام بخش از مسئولان کشور بیشتر وجود دارد؟

کمک و توصیه های مشاوره ای و امنیتی که از سوی این بیمارستان و مراکز امنیتی کشورمان به فرماندهان ارایه می شود باعث شده تا در بین نهادهای نظامی و امنیتی مشکلی از این قبیل موضوعات نداشته باشیم اما بیشترین مشکل در حوزه غیر نظامی و امنیتی است که این هم بر می گردد به نگاه اول که برخی اعتقادی ندارند چنین اتفاقی ممکن است روی دهد.

*آیا ساختار بیمارستان بقیه الله(عج) می تواند از حملات بیوتروریسم جلوگیری کند؟

بیمارستان بقیه الله(عج) به دلیل اینکه بیمارستان نظامی است، خوشبختانه به لحاظ امنیتی و پزشکی، دیواره های امنیتی خوبی برای دفاع دارد و در مقایسه با سازمان های دیگر از درجه امنیتی بالایی بر خوردار است به نحوی که تاکنون اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و اگر هم موارد نادری بوده در همان گام های اولیه با آنها مقابله شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 6اردیبهشت1395، کدخبر: 165160: www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
برزو
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
این بیو تروریسم حتمی لازم نیس که در مورد مسئولین مورد استفاده قرار بگیره
بنظرم الان در سطح مردم عادی هم درحال انجامه و ویروس ها و بیماریهای زیادی توسط دشمن از جمله داعش درحال انتشاره که تاثیر تخریبش بییشتر از عملیات انتحاریه
بیوتروریسم می تونه در ابعاد مختلف در کشور تاثیر گذار باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین