پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
مدیر کل پزشک قانونی استان تهران با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 101 هزار پرونده مربوط به نزاع در کشور تشکیل شده است، گفت: 124 نفر نیز به وسیله سلاح سرد در این مدت جان خود را از دست دادند.

شعار سال:مسعود قاضی پاشا در نشست خبری اظهار داشت: پزشک قانونی هنر کارشناسی در مسائل علوم پزشکی برای اجرای هر چه بهتر عدالت بوده و دامنه وسیعی در علوم پزشکی و قانونی دارد.

وی افزود: در رابطه با پرونده ستایش سلامت روان قاتل در نظر گرفته شده و اولین جلسه کمیسیون متهم اوایل هفته انجام شد و بررسی چند ساعته با حضور متخصص پزشکی قانونی اطفال و ... انجام شد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران افزود: البته مدارکی باید از دادگاه به کمیسیون ارائه می‌شد که خوشبختانه این مدارک تحویل کمیسیون داده شد و فردا ظهر کمیسیون مجدد در رابطه با بررسی مسائل روانی قاتل ستایش برگزار می‌شود تا بتوانیم نتیجه قطعی را در این زمینه اعلام کنیم.

به گفته وی، طبق بررسی‌های اولیه این موضوع نیاز به تست روانشناسی داشت ولی به طور کلی نتیجه پرونده فردا ظهر اعلام می‌شود.

قاضی پاشا در مورد اینکه آیا جسد ستایش قریشی در اسید انداخته شده بود یا خیر، اظهار کرد: البته باید توجه داشته باشید که هر آسیبی که به جسد رسیده باشد هر چند ظاهر جسد را دچار اشکال می‌کند و نیز علم پزشکی قانونی به صورتی است که حتی اگر اسکلتی از جسد مانده باشد و یا مدت‌ها از دفن آن گذشته باشد می‌توان کار کارشناسی انجام داد و علت فوت را تشخیص و هویت را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: امروزه با علوم آزمایشگاهی و موضوع DNA پیشرفت‌های خوبی در زمینه پزشک قانونی صورت گرفته است و در این پرونده نیز مشکل خاصی نداشتیم البته اینکه آیا جسد بر اثر اسید سوخته یا خیر و جزئیات بیشتر در این رابطه را باید از مرجع قضایی و قاضی مربوطه سؤال کنید.

مدیر کل پزشک قانونی استان تهران در ادامه به موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و عنوان داشت: در یازده ماه سال گذشته در استان تهران 1098 نفر به دلیل تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 9.2 درصد کاهش داشته است.

به گفته قاضی پاشا 786 مورد از متوفیان مربوط به تصادفات رانندگی در تهران مربوط به درون شهرها، 284 مورد مربوط به بیرون از شهر و 11 مورد در جاده‌های روستایی به وقوع پیوسته است.

مدیر کل پزشک قانونی استان تهران ادامه داد: همچنین در یازده ماهه سال گذشته 33 هزار و 966 نفر در تصادفات رانندگی مصدوم شده‌اند که 24 هزار و 857 مورد آنها مرد و 9 هزار و 109 مورد نیز زن بوده‌اند.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته 204 هزار نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده که 46 هزار مورد مربوط به آزمایش فوتی، 147 هزار و 227 مورد مربوط به معاینه، 5 هزار و 542 مورد مربوط به تشریح و 5 هزار و 600 مورد مربوط به تشکیل کمیسیون بوده است.

قاضی پاشا اعلام کرد: در دوازده ماهه سال گذشته صد و یک هزار و 109 مورد به دلیل نزاع مراجعه به پزشکی قانونی داشته‌ایم که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن 5.5 درصد کاهش یافته است همچنین از موارد اعلام شده 66 هزار و 551 مورد مربوط به نزاع مردان و 34 هزار و 558 مورد مربوط به نزاع زنان بوده است.

مدیر کل پزشک قانونی استان تهران ادامه داد: همچنین در سال گذشته 141 نفر به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند که این میزان نسبت به سال 93 که 139 نفر بوده 1.4 درصد بیشتر شده است. همچنین 117 مورد از متوفیان در این رابطه مرد و 24 مورد زن بوده‌‌اند.

قاضی پاشا اظهار داشت: همچنین در سال گذشته 124 نفر در پایتخت با سلاح سرد جان خود را از دست داده که نسبت به سال 93 حدود 0.8 درصد کاهش داشته است. همچنین 98 مورد از این افراد مرد و 26 مورد زن بوده‌اند.

وی افزود: 290 نفر نیز سال 94 در اثر حوادث کار جان خود را از دست داده که نسبت به سال 93، 33 درصد کاهش داشته است.

مدیر کل پزشک قانونی استان تهران در ادامه به کسر اعتبارات و بودجه سازمان پزشکی قانون استان تهران اشاره کرد و گفت: سال گذشته کسری شدیدی در اعتبارات داشتیم و شرایط ما با بسیاری از دستگاه‌ها متفاوت است چرا که علاوه بر پرداخت حقوق پرسنل کار اضافی بار مالی برایمان به همراه داشته است. به طور مثال کشیک 24 ساعته، بررسی صحنه جرم، الکل، مواد مخدر و همچنین آزمایشگاه سم‌شناسی و آسیب‌شناسی از مواردی است که نیاز داریم بودجه‌های بیشتری به آن اختصاص دهیم.

قاضی پاشا اضافه کرد: سال گذشته 2 میلیارد تومان هزینه مواد مصرفی آزمایشگاهی در پزشکی قانونی استان تهران بود و در حال حاضر نیز شارژ اموال صفر است بنابراین توجه به این حوزه حائز اهمیت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در مورد حادثه منا نیز سال گذشته 680 میلیون تومان هزینه کردیم ولی علیرغم تأکید وزارت کشور تا امروز ریالی به ما پرداخت نشده است. همچنین تمام افراد مربوط به این حادثه DNA آنها در پزشکی قانونی تهران انجام گرفت. البته قول‌هایی در این زمینه داده شده که امیدواریم محقق شود.

مدیر کل پزشک قانونی استان تهران در ادامه به مرکز آزمایشگاهی پزشکی قانونی کهریزک اشاره کرد و اظهار داشت: این مرکز بزرگترین مرکز آزمایشگاهی نیروی انسانی و تجهیزات در خاورمیانه بوده و لازم است که اعتبارات بیشتری در این زمینه اختصاص داده شود.

قاضی پاشا گفت: هم اکنون 150 نفر نیرو اعم از پزشک و کارشناس ارشد در این مرکز داریم ولی حدود صد نفر پرسنل خدماتی و متخصص در این مرکز کمبود است.

وی اظهار داشت: سال گذشته پیگیر اعتبارات در رابطه با سوله بحران پزشک قانونی بودیم که قرار شده حدود 2 میلیارد بابت تجهیزات به ما اختصاص داده شود و باید توجه داشت که اگر این موضوع محقق نشود در حوادثی مانند منا دچار مشکل خواهیم شد.

مدیر کل پزشک قانونی استان تهران به برگزاری 81 سمینار و کارگاه ‌آموزشی برای افزایش معلومات کارشناسان پزشکی قانونی اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر از 500 نفر نیروی موجود 70 درصد تحصیل‌کرده هستند و 33 درصد نیروها پزشک و متخصص هستند. همچنین در سال گذشته جلسات هم‌اندیشی با قضات را 6 برابر کردیم و این موضوع نیز مدنظر قرار گرفته است.

وی به برنامه‌های این سازمان در سال 95 اشاره کرد و گفت: کمیته تخصصی در سازمان در مورد اقتصاد مقاومتی تشکیل شده و تلاش می‌کنیم این فرهنگ را نهادینه کنیم.

قاضی پاشا در پایان خاطرنشان کرد: کاهش زمان پاسخگویی کمیسیون مدنظر ما قرار دارد و در حال حاضر متوسط زمان پاسخگویی از 24 روز تا 2 ماه است و متوسط می‌توان گفت یک و نیم ماه در این زمینه زمان لازم است البته سعی داریم این مدت را کاهش و به یک ماه برسانیم.

با اندکی تلخیص و اضافات ، برگرفته ازخبر گزاری فارس ، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395کدمطلب : 000362 www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین