پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از آغاز به کار اداره ثبت بین‌المللی اختراعات در کشور خبرداد و گفت: از سال ۹۲ تاکنون ۳۰۰ اختراع از طریق اتباع خارجی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای ثبت بین‌المللی رسیده است که طبق معاهده جهانی شرایط آن اعلام می‌شود.
شعارسال: احمد تویسرکانی همزمان با بزرگداشت روز جهانی مالکیت معنوی و آغاز به کار اداره ثبت بین‌المللی اختراعات گفت: امروز فرصتی است که ما به همین مناسبت و در سالی که با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده قدمی را در جهت خدمت به مردم برداریم.

وی ادامه داد: اقتصاد کشورهای پیشرفته متکی به اقتصاد دانش‌بنیان است و در این اقتصاد مفهوم ثروت با گذشته متفاوت شده است و بخش عمده‌ای از ثروت دارایی‌هایی است که ما به عنوان نوآوری و ابتکارات فکری نام می‌بریم.

تویسرکانی گفت: بخش عمده‌ای از اقتصاد پیشرفته خرد و کلان در قالب دارایی‌های فکری و در اقتصاد مقاومتی یکی از ضرورت‌ها متکی بر اقتصاد دانش‌بنیان است که هم قدرت بالایی داشته و هم حفاظت خوبی از آن شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برای قدرتمند تر شدن اقتصاد و حفاظت از اقتصاد ملی، بحث تفکیک مالکیت معنوی معنی می‌یابد همانگونه که سند مالکیت برای ملکی تنظیم می‌شود و شرایط حفاظت از آن وجود دارد دارایی‌های فکری هم باید اینگونه شوند و باید ساز و کار حفاظتی آن فراهم شود.

وی ادامه داد: در ثبت مالکیت فکری و صنعتی که مجموع اختراعات، علائم تجاری، برندها و طرح‌های صنعتی را شامل می‌شود سابقه طولانی داریم اما شیوه ما کارآمد نبود اما امروز پیشرفت‌های خوبی کردیم .

وی افزود: در سال 92 ایران به معاهده همکاری صبت بین‌المللی اختراعات معنوی پیوست و قبل از آن اتباع ایرانی نمی‌توانستند از مزایای آن استفاده کنند و این موضوع منجر به بهره‌برداری‌های سوء از اختراعات ایرانی می‌شد.

تویسرکانی افزود: با الحاق به کنوانسیون ثبت اختراعات بین‌المللی هنوز زمینه مراجعه مالکیت معنوی ایران فراهم نبود اما از امروز از طریق توافق با سازمان جهانی مالکیت معنویف این زمینه فراهم شد و دفتر پذیرش تقاضاهای ثبت اختراعات در مرکز مالکیت معنوی ایران در سازمان اسناد و املاک کشور راه‌اندازی شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: به این ترتیب هر ایرانی که بخواهد اختراع خود را در کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی ثبت کند امکان حفاظت از آن فراهم می‌شود بنابراین افراد هم به روش مستقیم می‌توانند نسبت به ثبت مالکیت معنوی اقدام کنند و هم از طریق دفتر ثبت بین‌المللی در کشور این امکان فراهم شده است.

وی ویژگی های اختراعی که امکان ثبت دارد را جدید بودن، قابلیت صنعتی شدن و ابتکاری بودن آن دانست و گفت: دولت‌ها باید زمینه رشد فکری برای بروز خلاقیت را فراهم کنند؛ تجاری سازی اختراعات و همچنین ثبت حقوقی مالکیت معنوی باید مورد توجه قرار گیرد.

تویسرکانی گفت: در سال 2015 تعداد 71 مورد در بخش ثبت بین‌المللی به صورت مراجعه مستقیم از سوی مخترعان داشته‌ایم که پس از پیوستن به معاهده ثبت بین‌المللی اختراعات، 7 مورد نیز در سال 2016 انجام گرفت اما از امروز مراجعه مستقیم نخواهیم داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از سال 92 تعداد 300 مورد تقاضای ثبت بین‌المللی از طریق اتباع خارجی به سازمان ثبت کشور رسیده است که طبق معاهده، ملاحظات را اعلام می‌کنیم و بنابراین امکان رد تقاضا وجود دارد.

وی گفت: مخترعین ایرانی پس از داشتن امکان ثبت بین‌المللی اختراعات می‌توانند چنانچه از محصول و اختراعشان کپی‌برداری و تعدی شود از طریق نهاد بین‌المللی و سازمان اسناد و املاک کشور مراتب را پیگیری کنند.

تویسرکانی افزود: در سازمان بین‌المللی ثبت اختراعات بیش از 140 عضو وجود دارد که ایران نیز به این کشورها پیوسته و مخترعین ما از امروز می‌توانند فقط از طریق یک مرجع در سازمان ثبت مالکیت معنوی کشور اختراع خود را در همه کشورها ثبت کنند.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395، کد خبر: 13950207001033، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین