پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۷۰۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
با توجه به نزدیک شدن زمان تحریم‌های ایران، به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان نفت ظرفیت مازاد کافی برای جبران تاثیر تحریم‌ها ندارند و این زمستان می‌تواند به زمستانی داغ برای بازار نفت تبدیل شود.
شعارسال: زمستان دارد می‌آید و بازار نفت به نظر می‌رسد تاحدی با کمبود عرضه مواجه شود.

صادرات نفت ایران از زمانی که ترامپ در ماه آوریل گفت که از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد و تحریم‌ها را از سر خواهد گرفت تاکنون تقریبا به یک سوم کاهش یافته است. این رقم در ماه آگوست به کمتر از 2 میلیون در بشکه کاهش یافته و در نیمه نخست ماه سپتامبر همینطور کاهش خواهد یافت و ایران در حال ذخیره‌سازی نفت بر روی آب است.

بر روی کاغذ، ظرفیت اضافی در میان تولیدکنندگان اوپک و روسیه برای جبران کاهش عرضه نفت ایران وجود دارد اما آنچه بر روی کاغذ وجود دارد و آنچه می‌تواند در ماه آینده یا بعدا به تولید منجر شود لزوما یکی نیست.

یک افزایش فصلی در مصرف نفت و یک احتمال کاهش بیشتر تولید نفت در مناطق دیگر جهان را اضافه کنید در نتیجه طی چند هفته عرضه به طور جدی می‌تواند به دنبال تقاضا حرکت کند و این برای بالا بردن قیمت نفت کافی است.

کاهش ظرفیت مازاد اعضای اوپک/ عربستان در صدر

ظرفیت مازاد اکنون در میان اعضای اوپک در حال کاهش به زیر 2 میلیون بشکه در روز است. آن کشورهایی که این ظرفیت را دارند، تولید خود را در پاسخ به تصمیم ماه ژوئن اوپک بالا کشیده‌اند.

در تئوری، عربستان می‌تواند به سرعت تولید خود را به 11.5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. برای همین است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در آوریل به بلومبرگ همین را گفت. اما تاکنون لازم نشده که عربستان این میزان تولید نفت داشته باشد و توانایی این کشور در این زمینه هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است. برای رسیدن به این سطح، احتمالا چندین ماه لازم است و به فعالیت حفاری چشمگیری نیاز دارد.

افزایش فعالیت‌های حفاری عربستان

از ماه آوریل تاکنون تعداد دکل‌های نفتی که در عربستان حفاری شده در حال افزایش است اما هنوز از جایی که در بهار 2017 یعنی زمانی‌که ریاض بر کاهش تولید تمرکز داشت نه افزایش بود نیز عقب است. آمریتا سن و میشاییل میدان، مشاوران انرژی اسپکت در 10 سپتامبر پارسال گفتند حتی اگر عربستان توسعه میدان «خریص» را آغاز کند که ظرفیت 0.3 میلیون بشکه در روز دارد، احتمالا با کندی به این سطح می‌رسد.

پس از نشست‌های ماه ژوئن میان اوپک و دوستانش، گفتگوهای آشفته ای در مورد ازسرگیری تولید در میادین در مناطق بی طرف مشترک میان عربستان و کویت صورت گرفت اما فعالیت‌های کمی در این زمینه صورت گرفته است. انتظار نداشته باشید که هیچ تولیدی از این میادین پیش از سه ماهه نخست سال آینده ببینید.

الکساندر نوآک، وزیر نفت روسیه گفته روسیه میزان تولید خود را از ماه می تقریبا روزانه 250 هزار بشکه افزایش داده است. این کشور توانایی افزایش تولید تا 300 هزار را بشکه دارد اما هنوز تصمیم نگرفته که آیا جهان تا نشست این ماه با اوپک در الجزایر، به نفت اضافی احتیاج دارد یا نه.

افزایش تولید روسیه به میزان پیش از فروپاشی شوری

تا آن زمان، سه ماهه چهارم تقریبا نزدیک شده است و زمانی است که همه چیز سخت می‌شود. انرژی اسپکت همراستا با پیش‌بینی اوپک، نیاز جهان را 33.5 میلیون بشکه در روز برآورد کرده است. اوپک در حال حاضر 32.7 میلیون بشکه در روز تولید دارد. عراق، نیجریه و لیبی نزدیک به بالاترین رقم چندین سال اخیر تولید دارند.

اگر اختلال عرضه‌های اخیر در کشورهای آفریقایی تکرار شود یا ناآرامی در شهر دوم عراق به میدان نفتی کشیده شود، این کمبود نفت به آسانی می‌تواند به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد. ادامه کاهش تولید ونزوئلا نیز این تصویر را بدتر می‌کند.

نگرانی در مورد چشم‌انداز اقتصادهای در حال توسعه و تاثیر جنگ تجاری ترامپ که چشم‌انداز تقاضا برای نفت را کنار بگذارید. چراکه این نگرانی‌های درست و بجا تا سال آینده خود را نشان نمی‌دهند.


موضوعی که که بیشتر فشار می‌آورد این حقیقت است که صادرات نفت ایران سریع‌تر از پیش‌بینی بیشتر تحلیلگران در حال کاهش است. یک کاهش عرضه برای بالا بردن قیمت نفت به بالای 80 دلار در هر بشکه برای نخستین بار از نوامبر 2014 کافی است.

این زمستان می‌تواند به زمستانی داغ برای بازار نفت تبدیل شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1397 ، کدخبر: 13970626001148 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
0
0
ا.ف75
واقعا خدا خودش به ایرانی ها رحم کنه! با شروع شدن تحریم های دوم ترامپ علیه ایران واقعا اوضاع خیلی خیلی پیچیده تر از قبل میشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
خدا می‌دونه چی در انتظار ما هست
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
الانشم مردم خسته ن وای به حال اینده و تحریمای جدید :/ م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
تحریم نفت ایران فقط به ضرر ایران نیست. به نفع همه ی کشورهاست چون باعث افزایش قیمتش میشه و جایگزینی برای فروش نفت ایران نیست.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
وقتی امریکا مارو از لحاظ نفتی تحریم میکنه کشور های حامی زیادی داره که جبران میکنن حمایتش میکنن این وسط اقتصاد ایران داغونتر میشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین