شعار سال: بخش عمده دردسرهایی که سعید کنگرانی بعد از انقلاب متحمل شد به خاطر پرده دری های «در امتداد شب» بود؛ فیلمی که تهیه کننده اش که بهمن فرمان آرا باشد هم بعد از انقلاب مجوز کارگردانی و حتی بازیگری دریافت کرد، اما بازیگرش که سعید کنگرانی باشد نتوانست از میانه دهه شصت به بعد به جز یک فیلم در فیلمی دیگر بازی کند.
اینکه درست بعد از درگذشت سعید کنگرانی، هم بازیش در فیلم «در امتداد شب» پیدا شده و به انتقاد از سیر و سلوک این بازیگر بپردازد جای تعجب دارد ؟ بخصوص در جامعه ایرانی که بعد از مرگ آدم ها عزیزتر شده و نقد واقعی درباره شان صورت نمی گیرد.
محبوبه بیات بازیگری که در فیلم دردسرساز «در امتداد شب» نقش دوست صمیمی معشوقه سعید کنگرانی را بازی می کرد و برخلاف کنگرانی این فرصت را یافت که بعد از انقلاب هم در شماری از آثار سینمایی و از جمله «رسوایی»مسعود ده نمکی ایفای نقش کند در گفتگویی با روزنامه «شرق» ضمن زیر سوال بردن توانایی های بازیگری کنگرانی صرفا او را یک پسر زیبا دانسته که قربانی شهرت شده است.
متن گفته های محبوبه بیات را بخوانید:
نظرتان درباره سعید کنگرانی چیست؟
سعید و امثال سعید، قربانی شهرت بادآورده میشوند، صرفا بهخاطر چهره خاص بازیگر نیستند، خودشان هستند و اینچنین هدف هنرمندانه و ذات هنر را دارا نیستند. آنها بهزودی غرق در ظواهر این محیط میشوند. دانش این هنر را ندارند، بنابراین هدفی جز شهرت و پول ندارند و درگیر حاشیه میشوند؛ بهخصوص خوشگذرانیهای خاص. بارها به او تذکر دادم کتاب بخوان، یاد بگیر، گوش نکرد. مست پیروزیشدن … و سقوطکردن! لازمه این نوع نگاه به حضور به ظاهر هنر است. متأسفانه کمبودهای کودکی و در مسیر درست قرارنگرفتن باعث میشود که قربانی شود و فقط سعید هم نیست که قربانی میشود. این روزها ناظر حضور خیلیها هستیم که بدون شناخت از هنر قربانی این محیط میشوند.
بههرتقدیر هنوز تماشاگران داییجان ناپلئون، در امتداد شب، دایره مینا و سرایدار از او خاطره دارند. این خاطره دلیلش چه میتواند باشد؟
کارها بهطورکلی خوب بوده، قصه خوب و کارگردان خوب و تیم خوب برایش شانس آوردند. اینکه در کنارشان قرار بگیری؛ سینما بهخصوص به فرصتها خیلی مربوط است.
آیا خود کنگرانی هم استعداد و بضاعتی داشته که در این داستان و هدایتگریهای خوب بدرخشد؟
نه متأسفانه، یک پسر زیبا بود که مورد توجه قرار گرفت. شاید به دلیل شباهت به آلن دلون.
یعنی مثل محمدرضا گلزار و… فقط زیبایی عامل موفقیتش بوده است؟
بله، کاملا مثل گلزار… سینمای امروز هم غرق فساد است، ولی این نسل از ما زرنگتر و کاسبتر است، کارش به فقر نمیکشد.
آیا در این سالها نباید کار میکرد، چون پیش از انقلاب هم درکل کارهایش به شمار دو انگشت هم نمیرسید؟
خودش رفت آمریکا، کسی کاری با او نداشت! تو کار حسن فتحی؛ «ازدواج به سبک ایرانی» خیلی بد بازی کرد. اینها بهخاطر گیشه و مشتریهای جوان دنبالش بودند.
اما بعد از ازدواج به سبک ایرانی، کار فتحی، دیگر به او فرصت بازی ندادند، چرا؟
بله، البته مثل او زیاد هستند. چرا که نه؟ ولی اصلا چرا دوستان حرفهای ما فرصت قربانیشدن را به این دوستان میدهند و هنرمندها ناشناخته میمانند. آیا چهره فقط در زیبایی ظاهر است، همه دخترها و پسرها قربانی جیب تهیهکننده میشوند، چرا.
حالا با همه انتقادات وارد از نظر شما، سعید کنگرانی امتیازی هم داشت؟
متأسفانه گیاهی بود کاملا معمولی… . این نام قصهای از جواد مجابی است. متأسفم که سعی نکرد از فرصتی که برایش ساخته شد استفاده درست کند، ولی استعداد یادگرفتنی نیست، ذاتی است. هنرمند خاص است و فقط در اندیشه مشخص میشود.
لازم به توضیح است که :
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سینما روزان تاریخ انتشار 25 شهریور 97، کدمطلب: ------، www.cinemajournal.ir
م.ا75
س.ق76
ح.ن76
سلام
بجای برچسب زدن، لطفا نظرات و انتقادات خودتان را برای استفاده ما و سایر خوانندگان ، مطرح کنید.
آوردن یا نیاوردن اسم گوگوش در یک خبر بازنشر شده ، چه ارتباطی به ما و ترس ما دارد ؟ اگر منظورتان ذکر نام سایر بازیگران فیلم سینمایی در امتداد شب است ، اولا خودتان می توانید با یک گوگل کردن ساده بدان برسید، ثانیا این فیلم محصول سال ۱۳۵۶ بوده که در آن بازیگرانی همچون گوگوش و سعید کنگرانی و جهانگیر فروهر بازی میکردند.
نوشته سراسر خاله زنکی هم یک اتهام گل درشت است که باز اگر صادق باشد به نویسنده و سایت منبع اصلی خبر بر می گردد. نه به پایگاه تحلیلی خبری شعار سال.
بر اساس پیام تان می توان نتیجه گرفت که شما حتی متن را مطالعه نکرده اید . متن منعکس شده ، بنوعی نقد صحبت های خانم بیات است. حال با توهین قصد اثبات حقانیت در خصوص موضوعی را دارید که بنظر بدلیل نخواندن متن، حتی مشروع به بیان نظر هم نخواهید بود.
منتظر دریافت نقدهای سازنده ، بدور از توهین و حرفه ای هستیم.
سلامت باشید