پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۵۷۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
کار بر روی پروژه‌های نفتی و گازی در دریاها به عنوان خطرناک‌ترین حوزه‌های اشتغال شناخته می‌شوند. تقریبا در هر لیستی از حرفه‌های خطرناک، مشاغل دریایی به دلایل مختلف گنجانده شده‌ است. انزوا، شرایط بد آب و هوایی و کار کردن روی ماشین آلات سنگین برای ساعت‌های طولانی می تواند همه چیز را از نظر فیزیکی و روانی تحت الشعاع قرار داده و از بین ببرد. در اینجا به پنج بخش خطرناک در یکی از مخاطره آمیز ترین حرفه‌های تخصصی جهان می‌پردازیم.

شعار سال: تقریبا در هر لیستی از حرفه‌های خطرناک، مشاغل دریایی به دلایل مختلف گنجانده شده‌ است. انزوا، شرایط بد آب و هوایی و کار کردن روی ماشین آلات سنگین برای ساعت‌های طولانی می تواند همه چیز را از نظر فیزیکی و روانی تحت الشعاع قرار داده و از بین ببرد. در اینجا به پنج بخش خطرناک در یکی از مخاطره آمیز ترین حرفه‌های تخصصی جهان می‌پردازیم.

با در نظر گرفتن احترام به طبیعت، حفاظت از تولید در این حوزه یعنی یک نشت کوچک می‌تواند به انفجاری ویرانگر یا گردآبی تبدیل شده و جان افراد زیادی را تهدید کند. جای تعجب نیست که حوادث، جراحات و حتی تلفات اغلب در سیستم عامل‌های دریایی ثبت شود. آسیب‌های ستون فقرات، صدمات مغزی، سوختگی شدید، قطع عضو، استخوان‌های شکسته و استنشاق مواد سمی و مرگبار از آسیب‌های معمولی است که در پایگاه ثبت حوادث قانونی دریایی ذکر شده است.

تعمیر و نگهداری، ساخت و تولید

بخش تعمیر و نگهداری، ساخت، تجهیز و تولید ایستگاه‌های ساحلی یکی از حادثه خیز ترین محیط‌ها و حوزه‌های کار در صنایع دریایی است.

طبق برآوردهای اداره بهداشت و ایمنی انگلستان، بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، ۷۶ مورد ضایعه منجر به فوت ثبت شده است که این آمار براساس اعلام پایگاه مطالعاتی (HSE) افزایش قابل توجهی داشته است. به عنوان نمونه یکی از حوادث کشنده در سپتامبر ۲۰۱۴، یک کارمند روزانه بخش تعمیر و نگهداری شرکت BP به علت سقوط در یک ایستگاه پمپاژ دریایی در شمال آبردین اسکاتلند جان خود را از دست داد. از آن زمان به بعد هیچ حادثه منجر به فوت در این ایستگاه گزارش نشد و ۶۸ مورد به علت جراحات بیش از هفت روز، به عنوان حوادث جزئی شناخته شد.

عملیات بر روی عرشه

کار عملیاتی بر روی عرشه می‌تواند کسب و کاری خطرناک باشد. در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، ۳۹ مورد فوت به ثبت رسیده است. در دوره زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ این عدد به ۱۶ مورد کاهش یافته که اکثر آن سقوط از ارتفاع به ثبت رسیده است.

در حالی که شمار حوادث مرگ آور در سیستم عامل‌های دریایی اروپایی و آمریکایی به شدت بالا نیست، دیوید مایکلز، معاون وزیر بهداشت و ایمنی ایالات متحده به مجله تایم گفت: «چند استثنا که ما به عنوان فاجعه عظیم میشناسیم رخ داده است. البته در ماه‌های گذشته هیچکدام از حوادث گزارش شده کشته یا صدمه نداشته‌اند. ما جایی که مردم به طور جدی آسیب ببینند مقامات را مورد سوال و توبیخ قرار می‌دهیم و وظیفه خود می‌دانیم به افکار عمومی درباره نیروی ارزشمند کار ایالات متحده پاسخگو باشیم

انفجار، نارسایی مغزی و سقوط کوتاه بیشترین دلایل آسیب دیدگی در میان کارکنان عملیاتی عرشه در سیستم‌های دریایی نفت و گاز بریتانیا هستند که ۵۶ مورد آن در سال ۲۰۱۴ ثبت شده است. تنها نه مورد گزارش منجر به فوت در این سال وجود دارد و تعداد حوادث در این مورد تا سال ۲۰۱۷ به ۳۱ مصدومیت کاهش یافته است.

مدیریت و محل اقامت

مرگ و میر مرتبط با شغل‌های مدیریتی و اماکن اقامتی در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ از ۱۷ به ۲۶ افزایش یافته است. در حالی که پایگاه دولتی مطالعاتی (HSE) نتوانسته توضیح دقیقی درباره وقوع حوادث در این بخش ارائه دهد مصدومان مجبور به ترک شغل و تحمل هزینه‌های بالای درمان شدند.

یک گزینه نزدیک به واقعیت درباره چرایی وقوع این حوادث طراحی نامناسب و رعایت نشدن نکات ایمنی در محل‌های عملیاتی یا خوابگاه‌ها است. کارشناسان اعلام کرده‌اند نصب نشدن علائم و رعایت نکردن دستورالعمل های ایمنی توسط کارکنان دلایل محتمل افزایش مرگ و میر در این حوزه است. گفتنی است در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ تعداد مصدومان خوابگاه‌ها و مدیران شش نفر بوده و HSE نیز در گزارشی از یافتن موارد تخلف کارکنان در ثبت نکردن حوادث مرتبط با این حوزه خبر داده و موارد تازه‌ای برای کاهش حوادث این بخش منتشر کرده است.

در آخرین گزارش HSE اعلام شده برنامه نظارتی برای صنعت دریایی تدوین و تنظیم گردیده که در آن برنامه‌های آموزشی برای شناسایی خطرات اصلی و رعایت موارد ایمنی در نظر گرفته شده و با توجه به الزامات قانونی تلاش می‌شود تا تعداد مصدومان حوادث مرتبط به مشاغل دریایی هر سال کمتر از سال قبل باشد. همچنین نهادهایی جدید برای نظارت تاسیس شده‌اند تا در صورت لزوم قوانین را برای ایمن کردن و کاهش آسیب دیدگی اجرا کنند تا علاوه بر همزمانی با سیاست‌گذاری‌های دولتی نیروی کار متخصص در بریتانیا کمترین مصدومیت را داشته باشد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری گسترش، تاریخ انتشار 27 شهریور 97، کد مطلب: 37051، www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین