پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۴۸۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "درمان نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، خشونت و نفرت‌پراکنی را باید در گفتگو، مدارا و مردم‌سالاری جستجو کرد"، اظهار کرد: این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داده است.
شعارسال : رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "درمان نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، خشونت و نفرت‌پراکنی را باید در گفتگو، مدارا و مردم‌سالاری جستجو کرد"، اظهار کرد: این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه به وقت ایران در اجلاس صلح که برای بزرگداشت نسلون ماندلا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، گفت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ به‌جای «دیوار»، «پل» می‌سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی ایجاد دیوار میان ملت‌ها را آسان می‌سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی‌هاست.

وی ادامه داد: ایران برای تقویت چندجانبه‌گرایی و توسعه صلح و همکاری بین‌المللی دست همه رهبران صلح‌طلب و مداراجو را می‌فشارد.

متن کامل سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس صلح به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس!

اقدام مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگداشت یک صدمین سالگرد تولد نلسون ماندلا، در روزی که به پاسداشت صلح جهانی اختصاص یافته، شایسته تقدیر است.

راه دراز و دشوار نلسون ماندلا به سوی آزادی، از تولد و رشد در قبیله‌ای کوچک تا پیوستن به جنبش ضد نژادپرستی که منجر به زندانی شدن وی برای سال‌های طولانی شد و نهایتا کسب آزادی و احراز مقام ریاست جمهوری، در تاریخ معاصر کم‌نظیر است.

ماندلا از دوستان نزدیک و وفادار جمهوری اسلامی ایران بود. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم وقت ایران با رژیم صهیونیستی و رژیم آپارتاید که همگی از نزدیک‌ترین وابستگان به آمریکا بودند رابطه بسیار قوی داشت و تامین‌کننده اصلی انرژی هر دو رژیم بود؛ لکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت برخواسته از مردم با حمایت از جنبش آزادی‌خواهی آفریقای جنوبی، کلیه روابط خود را با هر دو رژیم قطع نمود. بعد از سرنگونی رژیم آپارتاید و استقرار مردمسالاری در آفریقای جنوبی، روابط ایران و آفریقای جنوبی وارد مرحله جدیدی شد که هر روز در حال گسترش است.

آقای رئیس!

رنج دوران سخت مبارزه موجب نگردید تا ماندلا از مشی خود که بر صلح و وفاق استوار بود، دست بردارد و برخورد وی با دشمنان و مخالفان خود پس از آزادی از زندان، به نحوی بود که در دل آن‌ها بذر دوستی و محبت می‌کاشت.

این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ بجای «دیوار»، «پل» می‌سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی ایجاد دیوار میان ملت‌ها را آسان می‌سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی‌هاست. به جرات می‌توان گفت که نلسون ماندلا یکی از بزرگ مردان تاریخ معاصر بود که ایجاد صلح و دوستی را نه یک مصلحت بلکه ضرورتی قطعی می‌دانست.

جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه‌های اخیر ابتکار‌هایی نظیر «گفت‌وگوی میان تمدن‌ها» و «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» را در جهت تقویت چندجانبه‌گرایی و توسعه صلح و همکاری بین‌المللی در این مجمع محترم مطرح کرده است. ایران همچنان این مسیر را با جدیت دنبال می‌کند و دست همه رهبران صلح‌طلب و مداراجو را می‌فشارد.

درمان نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، خشونت و نفرت‌پراکنی را باید در گفتگو، مدارا و مردم‌سالاری جست‌وجو نمود. این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داده است. یاد و نام این مرد بزرگ برای همیشه در تاریخ زنده خواهد ماند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه تحلیلی خبری الف، تاریخ انتشار: 2مهر 1397، کد خبر:3970702186،www.alef.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
چقدم دلتمردان ما الگو برداری کردن از مسیر نلسون ماندلا خودشون و هلاک کردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
به امید روزیکه صلح جهانی محقق بشه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
الان دغدغه ایناس؟ الان مشکل فقط همیناس ؟ چرا ما این روزا حرفایی ک متناسب با حال وهوای الانمون باشه از ایشون نمیشنویم :/م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
ا.ف75
در شعاری حرف زدن اقای روحانی نظیر نداره! با همین شعار هاشون مخ مردم ایران رو زد و امروز به این روز افتادیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
شما مواظب باش پلی که ساختی خراب نشه سقوط کنی دیگه از این بهتر نمیتونستی شعار بدی
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
اقای رئیس جمهور فک نمکنید لحنتون حرف زدنتون درباره که کشور متجاوز یه کشوری که حامی تروریسته واین همه برای ما خطرناک بوده بهمون اسیب زده یکم نرمه باید خیلی محکم تر وکوبنده تر حرف میزدین م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین