پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار شوراهای اسلامی پیامی صادر فرمودند.

شعارسال: متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاحیه شوراهای سراسر کشور قرائت شد، به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم‌

خدای متعال را شکرگزاریم که در انتخابات شوراها یک نهاد دیگر برای خدمت به مردم تأسیس شد و ملت ایران یک گام دیگر به تحقق کامل قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی نزدیک گشت. اکنون که در سالروز پیام امام عزیز و در سالی که به نام گرامی آن یگانه‌ دوران نامگذاری شده، این نهاد اصیل آغاز به کار می‌کند، از صمیم قلب آرزو می‌کنم که شوراهای اسلامی شهر و روستا بتواند در سمت اهداف والا و انقلاب بنیانگذار نظام اسلامی تلاش و فعالیت کند و در چهارچوب تکالیف قانونی خود به رفع مشکلات مردم بپردازد.

تقارن این مناسبت با ایام شهادت سالار شهیدان و پیشوای مجاهدان راه حق و آزادگی سلام الله علیه و علی الارواح التی حلت بفنائه، می‌تواند به این پدیده‌ اسلامی، طراوت اخلاص و صفای عاشورایی ببخشد و آن را برای کشور و ملت ما ذخیره‌ای از امانت و تقوا و خدمت قرار دهد.

اکنون که بحمدالله مردم در انتخاباتی سراسری، اشخاص مورد اعتماد خود را برای این مسئولیت برگزیده‌اند، از انتخاب‌شوندگان محترم انتظار می‌رود که با تکیه و امید به فضل الهی بار این مسؤولیت را بر دوش کشیده همه‌ی توان خود را به ادای وظایفی که در قانون برای این شوراها معین است، مصروف کنند و خدمت به مردم را که از بزرگترین عبادات است سرلوحه‌ی همه‌ی انگیزه‌های خود قرار دهند.

بر دولت و مسؤولان محترم هم لازم است که از این امکان گرانبها برای جلب مشارکت مردم در اموری که به شوراها محول شده است، بسود کشور و ملت حداکثر استفاده را بکنند.

اکنون در طلیعه‌ فعالیت این نهاد مردمی شایسته می‌دانم اعضاء محترم شوراها و مسؤولان مربوط را به اموری تذکر دهم:

1 - برای کسب توفیق در وظایف شوراهای اسلامی، شرط اول آن است که اعضاء شوراهای اسلامی هر شهر یا روستا در عمل با یکدیگر تفاهم و همدلی داشته باشند. بدون این شرط مهم، یقینا این نهاد تازه تأسیس نخواهد توانست برای مردم منشأ خیر و صلاح گردد.

مناقشات سیاسی و جناحی و ورود در هر اقدامی که اعضاء شورای اسلامی را از اتحاد عملی خود دور کند، برای این شوراها مضر و ناروا است.

2 - از آنجا که شورا‌ها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور مردم است، اعضاء محترم ارتباط دائمی خود با مردم و حضور در میان آنان و اطلاع از مشکلات آنان را وظیفه مستمر خود بدانند و دسترسی مردم را به خود، آسان سازند.

3 - حدود و وظایف شوراهای اسلامی که در قانون معین شده باید در قول و عمل به طور کامل رعایت شود. اعضاء شورا‌ها وظایف خود را به درستی بشناسند و بر تحقق آن همت بگمارند و چیزی را که در قانون پیش‌بینی نشده و یا به خاطر واقعیت‌های کشور و دولت، قادر به انجام دادن آن نیستند، وعده ندهند و مردم را از کمک و اقدام شوراهای اسلامی مأیوس نسازند.

4 - در انتخاب شهرداران و دهیاران، مهم‌ترین خصوصیتی که باید رعایت شود، کاردانی و صلاحیت‌های دینی و انقلابی است. شوراهای اسلامی در این انتخاب مهم لازم است به امانتداری و تدین و توانایی اجرایی این برگزیدگان کمال اهتمام را بورزند.

5 - اگر چه پس از انقلاب اسلامی به همت جوانان جهاد سازندگی خدمات عظیم و بی‌سابقه‌ای مستقیما یا بوسیله شوراهای اسلامی روستا‌ها، به روستاهای کشور شده است با این حال روستا‌ها و روستانشینان عزیز که بار سنگین تأمین آذوقه کشور را بر دوش دارند به تنگناهای زیادی دچارند.

لازم است توجه به روستا‌ها و شوراهای اسلامی روستا در صدر برنامه مسؤولان کشوری قرار گیرد.

6 - شوراهای شهری در فعالیت‌های خود به مختصات «شهر اسلامی» توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و بخصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبه اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد.

7 - مسؤولان محترم دولتی، شورا‌ها را مشاور امین خود بدانند و تا سر حد امکان به آن‌ها در عمل به وظایف خود کمک کنند.

8 - مردم عزیز سراسر کشور نیز که همواره از منتخبان خود حمایت کرده‌اند، همکاری و کمک خود را به شوراهای اسلامی نیز مبذول دارند. بدون این کمک و همکاری یقینا شورا‌ها قادر بر عمل به وظایف خود نخواهند بود.

در پایان از همه دستگاه‌ها و مسؤولانی که در تحقق این کار بزرگ اقدام و همکاری کرده‌اند: دولت محترم به خصوص وزارت کشور، هیئت‌های محترم نظارت، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نیروهای انتظامی و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار صمیمانه تشکر می‌کنم و توفیقات همه شما را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 9اردیبهشت1395، کدخبر: 365818: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین