پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵
طلای ناب امروز شاخصه ای مهم در صادرات به شمار می رود و در عین حال حضور فعال این محصول راهبردی را در بازارهای جهانی می طلبد.

شعارسال: کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران امسال متفاوت تر از سال های گذشته برگزار شد، کنفرانسی که محققان و پژوهشگران این صنعت و دست اندرکاران صنعت، معدن و تجارت را بر آن داشت تا در کنار باغداران روی میز تخصصی کشمش بنشینند و برای توسعه صادرات آن چاره اندیشی کنند.

شهر خوشه های زرین انگور برای چهارمین سال میزبان این کنفرانس ملی انگور و کشمش و میز تخصصی کشمش بود تا با هم اندیشی متخصصان این حوزه بتوانند ابزاری کارآمد برای توسعه صادرات کشمش بیابند و گوی رقابت را از رقبای همیشگی خود بگیرند.

اهمیت برگزاری این میز تخصصی بدان جهت است که ایران پس از ترکیه و آمریکا رتبه سوم جهان را در تولید کشمش دارد و تکیه زدن بر این جایگاه و البته ایستادن بر پله های بالاتر به طور قطع نیازمند همفکری برای رفع موانع و مشکلات و روان سازی صادرات آن است، به گونه ای که امروز روند صادرات کشمش در جهان در حال افزایش است و پر واضح است که ایران نمی تواند از این قافله عقب بماند.

طبق نظر متخصصان این حوزه سه بخش باغداری، واحدهای فرآوری و بخش تجاری باید در فرآیند تولید کشمش مورد توجه و حمایت قرار گیرند، فناوری های روز دنیا را بدانند و برای جذب بازارهای رقابتی طبق رای و خواسته مشتری در مسیر صادرات موفق عمل کنند.

در این چارچوب اما همواره چالش هایی بر سر راه صادرات این محصول قرار می گیرد، چالش هایی همچون دستورالعمل و ضوابط اجرایی اخیر بانک مرکزی مبنی بر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به چرخه اقتصادی کشور که به طور قطع کشمش را نیز با چالش و تهدید مواجه می کند.

در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس و فعالان حوزه صادرات کشمش را بر آن داشت تا موضوع را از طریق وزارتخانه های مطبوع و بانک مرکزی پیگیری کنند، موضوعی مهم در میز تخصصی کشمش که بارها مورد تاکید قرار گرفت و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان قول مساعد داد تا رفع کامل این مشکل موضوع را پیگیری کند.

حمیدرضا متین ارزش غذایی انگور و کشمش این استان را منحصر به فرد دانست و بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی، حذف تعرفه بر این محصول و تلاش برای توسعه صادرات تاکید کرد و گفت: در حوزه صادرات کشمش باید پا را فراتر بگذاریم.

وی با اشاره به فعالیت 60 واحد فرآوری کشمش در ملایر، این شهرستان را در رتبه نخست تولید کشمش استان دانست و ادامه داد: ملایر 20 درصد از تولید کشمش کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت همدان ابراز امیدواری کرد: با برگزاری نخستین میز تخصصی کشمش کشور در ملایر بتوانیم با حضور تولید کنندگان و صادرکنندگان این محصول نتایج بهتر و اثربخشی را بگیریم.

متین با بیان اینکه کشمش ملایر بیش از نیمی از صادرات استان را دارد، این جایگاه ویژه در حوزه صادرات را شایسته نگاه خاص و اثرگذار دانست و بیان کرد: تلاش ما بر این بود تا در این میز تخصصی تولید و صادرکنندگان این فرآورده باغی از استان های انگور خیز کشور حضور داشته باشند.

وی بررسی راهکارهای رونق تولید، صادرات کشمش، بسته بندی مطالق با نیاز روز بازار، پیگیری و رفع موانع و مشکلات جدی این محصول، همراهی بیشتر با فعالان این حوزه و ارائه راهکارهای اساسی را از اهداف مهم میز تخصصی کشمش عنوان کرد.

یک سمت میز تخصصی کشمش فعالان و صادرکنندگان کشمش بودند که در تکمیل این چرخه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، نقشی که پررنگ تر شدن آنان در بازارهای رقابتی در مرحله نخست حمایت جدی دولت را می طلبد و در مراحل بعدی، حرکت در مسیر جذب بازارهای جهان، پاسخ مثبت به نظر مشتری و بسته بندی های به روز در اولویت است.

طبق نظر فعالان صنعت کشمش، برای اینکه یک کشمش سالم داشته باشیم، باید حتما انگوری سالم تربیت کنیم و این همان حلقه نخست این فرآیند است که در دستان باغدار است.

به گفته یک صادرکننده فعال کشمش، کشمش مطلوب بازار کشمشی با فیزیک سالم، رنگ کهربایی و خالی از آفات و بقایای سموم مورد استفاده است که به طور قطع در صادرات نقش مهمی را بازی می کند.

منوچهر رضایی نیز در نخستین میز تخصصی کشمش باغداری را در جایگاه نخست اهمیت دانست و گفت: اگر در فرآوری و تجارت نمی توانیم کاری کنیم، باید هر چه توان داریم باید در حوزه باغداری انجام دهیم.

وی سرمازدگی را مهمترین معضل باغ های انگور عنوان کرد و اظهار داشت: در این رابطه چنانچه ارقام مناسب و مطلوب با شرایط اقلیم ایران ارائه شود، آن زمان یکی از ریسک های جدی باغداری را توانسته ایم حل کنیم.

رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر بهره گیری از ریز مغذی ها و کودها را نیز از ضرورت ها عنوان و بیان کرد: اگر قرار است روش هایی در این زمینه ارایه شود، دانش و فناوری باغداران نیز باید مد نظر قرار گیرد.

رضایی با بیان اینکه انگور می تواند مشتقات متعددی داشته باشد، کشمش را سنتی ترین و در عین حال مطلوب ترین محصول انگور دانست و افزود: می توانیم به سایر عرصه های صنایع تبدیلی مشتقات انگور ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به کاربرد مهم اجزای دیگر انگور همچون هسته و پوست خاطرنشان کرد: ما باید فناوری، ماشین آلات و نیروی انسانی لازم برای این فرآوری را داشته باشیم و این امر به چگونگی وجود زیرساخت ها برمی گردد.

او اصلاح وضعیت انبارداری را از دیگر اولویت ها برشمرد و گفت: تهیه زیرانداز و سبد برای باغداران به منظور حمل انگور از باغ تا محل خشک کردن و تیزاب زدن کشمش، بسیار به افزایش کیفیت محصول کمک می کند که کشمش هم با این روش باید اصلاح شود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز از صاحبان واحدهای فرآوری کشمش درخواست کرد: برای باغدارانی که انگور را روی زمین یا زیرانداز خشک می کنند، در هنگام خرید و قیمت گذاری تفاوت قائل شوند.

رضا عباسی بیان کرد: در سال های گذشته حدود 48 هزار سبد به صورت الگویی بین باغداران ملایری توزیع شد که این امر باید ادامه پیدا کند.

دیگر محققان و پژوهشگران حوزه انگور و کشمش نیز در این میز تخصصی ضمن پاسخگویی به سوال های باغداران، خواستار ایجاد تشکل توسط تولیدکنندگان و باغداران شدند که این تشکل می تواند قدرت چانه زنی باغداران را به ویژه در زمان قیمت گذاری محصول کشمش افزایش دهد و واسطه ها را از چرخه خرید و فروش حذف کند.

کارشناسان و پژوهشگران این حوزه عنوان کردند که با افزایش کیفیت کشمش، به طور قطع ضایعات آن نیز کاسته می شود و استفاده از تجهیزات پیشرفته و ارتقای بسته بندی و سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، در شرایط کنونی بازار جهانی ضروری است و می تواند قدرت رقابت با محصول خارجی را افزایش دهد.

نخستین میز تخصصی توسعه صادرات کشمش به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت در جریان برگزاری کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران، تا حدودی توانست پاسخ باغداران و یافتن راهکارهای مناسب برای توسعه این محصول راهبردی را بدهد، اما نیاز به استمرار و حضور بیشتر دست اندر کاران این حوزه دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 5مهر1397 ، کدخبر: 83046249: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین