پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۵۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تشکیل زنجیره توسعه و صادرات کشمش یکی از اولویت های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در استان است، گفت: این استان سالانه با قابلیت تولید بیش از 10 هزار تن کشمش می تواند یکی از قطب های مهم صادراتی استان در کشور باشد.

شعار سال: احمد دهقان روز پنجشنبه در جلسه هیات موسس زنجیره توسعه صادرات کشمش آذربایجان غربی افزود: تشکیل زنجیره های تولیدی صادرات محور و ایجاد برند واحد، نقش مهمی در توسعه صادرات، مدیریت عرضه محصولات کشاورزی و حضور پایدار در بازارهای جهانی دارد.

وی با اشاره به انتخاب 6 استان به عنوان پایلوت برای تشکیل این زنجیره تولید گفت: استان های آذربایجان شرقی، زنجان، آذربایجان غربی، همدان، قزوین و مرکزی 6 استان پایلوت هستند که برای تشکیل این زنجیره انتخاب شده اند.
وی با بیان اینکه کشمش های تولیدی استان بازار خوبی در داخل و خارج از کشور دارد، افزود: علی رغم تولید مناسب و مقرون به صرفه بودن بالای آن، باغداران تمایل زیادی به عرضه و صادرات محصول به صورت تازه خوری دارند.
دهقان با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی منوط به سورتینگ و بسته بندی مناسب با برند مشخص است، ادامه داد: در راستای توسعه، ترویج تولید، کشت انگور و تبدیل آن به کشمش، باید اقدامات لازم برای تسریع در خرید حمایتی توسط متولیان فراهم و مقدمات تبدیل و فرآوری و صادرات آن در استان فراهم شود.
آذربایجان غربی از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید انگور با تولید سالانه 230 تا 280 هزار تن انواع انگور در ردیف استانهای اول تا ششم کشور قرار دارد. سطح زیر کشت انگور در آذربایجان غربی حدود 21 هزار هکتار است با این آمار 30 درصد آن سهم تازه خوری، 25 درصد کشمش، 10 درصد صادرات است و بقیه در صنایع تبدلی و صنعتی مصرف می شود.
حدود 50 رقم از گونه های مختلف انگور کشور در آذربایجان غربی کشت می شود که برخی از آنها شامل انگورهای خلیلی سفید و قرمز، سفید شخ شخ و رجین، تبرزه سفید و قرمز، دسترچین و گزندایی، سایانی، قزل اوزوم ارومیه، جیغ جیغا و سیاه معمولی و حسینی است.
هم اکنون 45 کارخانه در زمینه صنایع تبدیلی محصول انگور در استان آذربایجان غربی فعالیت دارد که نقش مهمی در زمینه اقتصاد کشاورزی استان ایفا می کند.
آذربایجان غربی استانی متکی بر اقتصاد کشاورزی است که دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت و 700 هزار هکتار اراضی زیر کشت است.
120
هزار هکتار از کل اراضی زیر کشت استان به محصولات باغی و بقیه به محصولات زراعی و جالیزی اختصاص دارد.
سیب، چغندر قند، گندم، انگور و انواع میوه های هسته دار جزو محصولات عمده تولیدی در این منطقه است.
کشاورزان این استان سالانه بین پنج تا 6 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
از این میزان محصول 280 هزار تن آن انگور بوده و در ردیف محصولاتی با مصرف کم آب جای گرفته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تاریخ انتشار 22 اردیبهشت 96، کد مطلب: 82525620: www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
0
یعنی به اندازه 1000 تا کامیون 10 تنی، می تونه کشمش تولید کنه. بعبارتی، روزی سه کامیون ده تنی می تونه کشمش به خارج از استان بفرسته. یا بعبارتی می تونه تقریبا برای هر یک از 1400 شهر ایران در حدود 75 صدم یک کامیون 10 تنی کشمش بفرسته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین