پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۵۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
این روزها بازار کشمش باغداران و صادرکنندگان این محصول را در اسنتان زنجان دچار نگرانی‎هایی کرده است، نگرانی‌هایی که حتی با نامه‌نگاری نمایندگان به رئیس جمهور هم برطرف نشده و یک سال تلاش و زحمت شبانه‌روزی آنها را زیر سوال برده است.
شعارسال: استان زنجان دارای قابلیتهای کشاورزی بسیار وسیعی است و هر کدام از شهرستانها در این زمینه حرفی برای گفتن دارند.

کشت محصول برنج، زیتون و گیلاس در شهرستان طارم، زردآلوی ماهنشان، سیب سلطانیه، گندم خدابنده، انگور در خرمدره و ... همه بیانگر این است که استان زنجان در کشاورزی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است به گونهای که بر اساس آمار ارائه شده کشاورزان پیشرو در استان زنجان هم‌اکنون بیش از 6 تا هفت برابر کشاورزان معمولی تولید دارند.

استان زنجان از ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف کشاورزی برخوردار است به طوری که بدون افزایش منابع پایه، 3 میلیون تن محصول تولیدی فعلی در استان به 6 میلیون تن هم می‌رسد.

در مجموع استان زنجان 60 نوع محصول کشاورزی دارد که 21 محصول کشاورزی تولیدی در استان زنجان دارای مزیت صادراتی است.

در این زمینه مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان سطح اراضی کشاورزی استان را 816 هزار هکتار اعلام کرده است.

عبدالله جعفری با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان 26.85 درصد برآورد شده است، تصریح کرد: استان زنجان در تولید زیتون رتبه خوبی را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی همچنین یادآور شد: این استان در تولید لوبیا، زردآلو و قیسی، فندق، توت فرنگی و انگور به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: در حال حاضر سیب و کشمش و مرکبات از جمله محصولاتی محسوب می‌شوند که مشوق‌های صادراتی دارند.

*کشاورزان و تجار کشمش از بازار جهانی باز ماندند

اما متاسفانه بازار محصول کشمش اخیرا دچار مشکلاتی شده است و شاید بتوان گفت امسال دست بازرگانان و کشاورزان از این بازار کوتاه مانده است، البته به گفته مسؤولان این مشکلات متاثر از بازار جهانی بوده است.

دبیر و نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در زمینه وضعیت بازار کشمش، اظهار کرد: مصرف‌کنندگان کشمش یک بازار سنتی برای ایران محسوب می‌شوند.

مهدی رنگ رونا با بیان اینکه به دلیل حضور برخی از رقبا در بازار کشمش، کالاها با کیفیت بالا و قیمت پایین‌تر در سال 2016 عرضه شده‌اند، تصریح کرد: این موضوع موجب کاهش قیمت‌ها شده و از آنجائیکه کاهش قیمت به صورت جهانی بوده برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور صادرات محصول به بازارهای جهانی مقرون به صرفه نبوده است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده محصول کشمش در کشور بسیار بالاتر از قیمت فروش بوده است، افزود: در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت جهانی بازار از دست صادرکنندگان خارج شده است.

*امسال سال خوبی برای تولید کشمش بوده است

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در زمینه کاهش قیمت کشمش با بیان اینکه در مجموع قیمت جهانی این محصول کاهش یافته و این پایین آمدن قیمت فقط در ایران نیست، تصریح کرد: دلیل عمده این کاهش قیمت افزایش تولید و عرضه آن در دنیا است.

عبدالله جعفری با اشاره به اینکه طی سال جاری در ایران با افزایش تولید و عرضه محصول کشمش مواجه شده‌ایم، اضافه کرد: امسال، سال خوبی برای تولید بوده و چون این افزایش در اغلب کشورها نیز اتفاق افتاده و تقاضا متناسب با آن نبوده لذا این موضوع دلیل اصلی، کاهش قیمتها است.

وی ادامه داد: چون کشمش یکی از اقلام تجاری و صادراتی است که از گذشته از جانب ایران و استان زنجان به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شده است، دولت اذعان دارد که برای حفظ این بازارها متناسب با توان خود از تولیدکنندگان برای بقای تولید حمایت کند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: از زمان برداشت کشمش و کاهش قیمتها، به صورت مستمر و ویژه موضوع و مشکل توسط سازمان جهاد کشاورزی پیگیری و به وزارت متبوع منتقل شده و از طریق وزارتخانه هم موضوع اعمال حمایت‌ها به دولت پیشنهاد شده است.

*بسته‌های حمایتی دولت برای باغداران

جعفری با بیان اینکه بسته‌های حمایتی مورد نظر در دو قالب مطرح و عملیاتی شده است، یادآور شد: یکی از این بسته‌ها شامل سیاست «بازار در برابر بازار» است.

وی در زمینه سیاست «بازار در بازار» اظهار کرد: اگر صادرکننده‌ای قادر به صادرات کشمش شود، به ازای هر کیلو صادرات این محصول، حدود 21 درصد تخفیف در تعرفه واردات موز به صادرکننده اعمال خواهد شد و این، رقم قابل توجه و انگیزه مناسبی است برای تجاری که در بازار موز فعالیت می‌کنند، اعمال این حمایت برای توسعه بازارهای خارجی انجام شده است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان سیاست دوم در بسته حمایتی مذکور را شامل حمایت مستقیم از تولیدکننده اعلام کرد و افزود: با مصوبه هیأت دولت، مبلغ 200 تومان به عنوان جایزه صادراتی به باغدارانی که کشمش خود را یا صادر کردهاند و یا به صادرکنندگان فروخته و از این طریق صادرات اتفاق افتاده است، پرداخت میشود.

جعفری ابراز کرد: این مصوبه طی دو ماه گذشته به استان‌ها ابلاغ شده و درحال پیگیری است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های مجدد هیأت دولت، اخیرا مصوبه‌ای داشته که بر اساس آن، مبلغ یارانه به نحو مناسبی افزایش یافته است که این مصوبه هنوز برای اجرا به استانها ابلاغ نشده و به محض ابلاغ عملیاتی خواهد شد.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه هر دو بسته حمایتی در حال حاضر در کشور اجرا می‌شود، یادآور شد: در زمینه حمایت و تشویق کشاورزان، تلاش زیادی شده و این مسئله در حال پیگیری است و در صورت وجود نتایج جدید، در آینده اعلام خواهد شد.

جعفری گفت: علاوه بر این موضوع در حال پیگیری برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان کشمش نیز هستیم که با پرداخت آن قطعا حجم صادرات افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه واردات کشمش به ایران معنی‌دار نیست و این موضوع شامل استان زنجان هم می‌شود، اظهار کرد: اینکه برخی‌ها ادعا کنند کشمش از ترکیه وارد شده و به این دلیل است که قیمتها کاهش یافته، صحت ندارد و در آن کشور نیز مثل ایران افزایش تولید و کاهش قیمت اتفاق افتاده، لیکن عرضه کشمش توسط ترکیه و چین در بازارهای هدف صادراتی با قیمت پایین‌تری انجام می شود که این موضوع بیشتر صادرات کشور را تحتالشعاع قرار داده است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه ایران خود تولیدکننده کشمش بوده و طبیعتا واردات ارقام موجود در کشور مقرون به صرفه برای تجار نیست، اضافه کرد: در سطح کشور هم گزارشی در زمینه اینکه واردات کشمش سبب کاهش قیمت شده باشد، ثبت نشده است.

جعفری با اشاره به اینکه کشمش یک کالای صادراتی بوده و چون صادرات آن متناسب با افزایش تولید تغییر نکرده قیمت‌ها افت پیدا کرده است، گفت: به دنبال این امر با کاهش قیمتها، کشاورزان دچار مشکل شده‌اند، اما دولت هم به دنبال اعمال حمایتهای لازم برای باغداران و صادرکنندگان با هدف بهبود وضعیت فعلی است.

*حلقههای واسطهگری موجب ناعدالتی در قیمت خرید از کشاورزان است

وی در زمینه حضور واسطه‌ها و دلالان در عرصه خرید و فروش محصول کشمش نیز اذعان کرد: واسطهها از گذشته در بازار استان و کشور حاضر بوده و بخش عمدهای از محصول را جذب میکنند که بعضاً افزایش حلقههای واسطهگری موجب ایجاد ناعدالتی در قیمت خرید از کشاورزان میشود، که کشاورزان باید در قالب پیوستن به زنجیرههای ارزش و تشکیل شرکتهای بازرگانی، محصول خود را مستقیم بازار رسانی کنند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: عمده کشمش تولیدی در کشور کشمش صادراتی است و مصرف آن در بازار داخلی زیاد نیست.

جعفری اعلام کرد: مقدار کاهش در قیمت خرده فروشی بازار کشمش متناسب با کاهش قیمت در سطح تولیدکننده نیست و قیمت نهایی مصرفکننده داخلی این محصول بالا است و این یعنی اجحاف در حق مصرفکننده توسط عوامل واسطه، که ضرورت دارد دستگاههای نظارتی در این زمینه ایفای نقش کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 29 دی 1395، کدخبر: ۱۳۹۵۱۰۲۸۰۰۱۸۵۴، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پیره
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
0
باعرض سلام خسته نباشید خدمت تجار گرامی ما قادریم هرچندتن کشمش سبز و یازرد که بخواین به مناسب ترین قیمت برای شما تهیه کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین