پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
احمد بیگدلی معتقد است احترام گذاشتن به مردم از حقوق اولیه شهروندی است که رییس جمهور همواره بر روی آن تاکید دارد و هم شهروندان و هم پلیس باید بدانند که در برابر یکدیگر چه مسئولیت‌هایی دارند.

شعارسال: عملکرد پلیس هر جامعه ای و شرایط گفتاری و پوششی و فیزیک بدنی و قانونمند بودن این قشر ،به طور غیر مستقیم در تربیت افراد جامعه تاثیر گذار است . در سال‌های اخیر رفتار پلیس ایران با شهروندان تغییرات زیادی داشته است و این تغییرات باعث شده تا ماموران ناجا را با چهره گشاده در معابر عمومی ببینیم ولی همچنان مواردی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است . اکثریت ماموران پلیس ایران دارای فیزیک بندی مناسب نیستند و این اضافه وزن داشتن ها جدا از هر مورد دیگر در نوع عملکرد آنها در عملیات ها قابل توجه است. مورد دیگر منظم بودن در تمیزی ظاهر و پوشش است که باز موارد زیادی دیده می شود که این نکته را رعایت نمی کنند که این نوع ظاهر به حتم در نوع برخورد جامعه نسبت به این افراد و هم تربیت غیر مستقیم جامعه از این قشر که باید نشان نظم در همه ابعاد جامعه باشند مهم است .

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است یکی از مشکلات ماموران ناجا نظم در پوشش و تناسب اندام است و این مهم باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا اکثریت ویترین پلیس ایران مرتب و منظم نیست.

احمد بیگدلی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در مورد نظم در نظافت و پوشش، تناسب اندام و نوع صحبت کردن ماموران پلیس با شهروندان که همواره مورد انتقاد مردم است به‌خبرنگار گفت: عدم رعایت برخی اصول که جزء موارد اصلی پلیس محسوب می‌شود به مشکلات فرهنگی مربوط می‌شود که همه این موارد به عدم رعایت حقوق شهروندی باز می‌گردد. فراموش نکنیم که دولت تدبیر و امید بر رعایت حقوق شهروندی تاکید دارد و رفته رفته می‌بینیم که دستگاه‌ها به سمت رعایت این قوانین در حرکت هستند.

عضو فراکسیون اجتماعی مجلس در همین مورد ادامه داد: واقعیت این است که در تمام دنیا پلیس به سمت شهروندان می‌رود و از آنها می‌خواهد که مدارک شناسایی خود را ارائه دهند ولی در ایران این موضوع برعکس است. متاسفانه در کشور ما این برخورد به اشتباه جا افتاده است و پلیس کنار خیابان می‌ایستد و شهروند باید ماشین خود را رها کند و به سمت پلیس برود و ممکن است در این بین خطرات و مشکلاتی هم برای او به وجود بیاید این موارد وظایف ذاتی پلیس است و جزء قوانین و مقررات آنها محسوب می‌شود. افزایش نظارت‌ها و دادن تذکر به این موضوعات باید از طریق مسئولان و همچنین مجموعه‌هایی که ماموران نیروی انتظامی تحت نظر آنها هستند افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید شاهد افزایش فعالیت‌ها در ناجا باشیم ادامه داد: به‌نظر برخورد مردم هر شهر نشان دهنده فرهنگ همان شهر است و نحوه برخورد مسئولان در این بین بسیار تاثیرگذار است. نحوه برخورد پلیس در هر شهرستان و استان و کشوری با یک فرد غربیه و غیر بومی نشان دهنده فرهنگ آن منطقه است. نوع برخورد پلیس با شهروندان موضوع مقفول مانده جامعه ایران است که باید بیشتر به آن اهمیت داده بشود.

بیگدلی با تاکید بر اینکه در سال‌های خیر شاهد بهبود رفتار پلیس با شهروندان بودیم خاطرنشان کرد: البته در سال‌های اخیر وضعیت رفتاری پلیس نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است و آنها مهربان‌تر شده‌اند. به‌نظر اولین راه بهبود این موضوع اطلاع داشتن مردم از حقوق شهروندی است. شهروندان در مورد نحوه برخورد پلیس و دیگر مسائل اطلاع کاملی ندارند و نمیدانند که در چنین موضوعاتی چگونه باید رفتار کنند. طبق آمار نزدیک به 70 درصد شهروندان نمی‌دانند در هنگامی که قرار است جریمه شوند وظیفه پلیس در این وضعیت چیست. فراموش نکنیم که برای بهبود این وضعیت تنها پلیس عامل نیست زیرا مردم هم نمی‌دانند که چه حقوقی دارند. باید آگاهی مردم بالا برود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: احترام گذاشتن به مردم از حقوق اولیه شهروندی است که رییس جمهور همواره بر روی آن تاکید دارد. اولین بحث حقوق شهروندی می‌گوید که من نوعی به‌عنوان یک شهروند باید به حق و حقوق خودم در جامعه آگاه باشم و وقتی به حقوق خودم آگاه نیستم و نمیدانم چگونه باید با من رفتار بشود و هنگامی که نمی‌دانیم حقوق شهروندی چیست هر فردی می‌تواند با هر رفتاری با ما برخورد کند.

نماینده شهروندان زنجان در مورد الزام انتقاد پذیر بودن پلیس گفت: نباید فراموش کنیم که پلیس با مشکلات و دغدغه‌های بسیاری روبهرو است و با وجود همه این چالش‌ها در حال خدمت کردن به شهروندان هستند. در این مورد باید از آنها تشکر کرد آنها در هر وضعیتی آماده باش هستند ولی طبق گفته مقام معظم رهبری همه بدانند که باید مطیع قانون باشیم. همه مسئولان باید این فرهنگ را در خودمان به روز رسانی کنیم و نقد سالم و درست را بپذیریم اگر همه ما از این موضوع استقبال کنیم قطعا یک سری از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 7مهر1397 ، کدخبر: 756500: www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین