پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره دلایل پرهیز مجالس و منابر حسینی از ورود به مسائل سیاسی جناحی و جریانی گفت: لازم است مجالس عزاداری با پیروی از مشی قرآن وحدت‌آفرین‌باشند نه تفرقه‌ساز، لذا جانبداری از یک جریان، گروه یا شخص سیاسی خلاف اهداف و منویات برگزاری این مجالس است.

شعارسال: آیت‌الله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره خطر و آفت ورود مداحان و سخنران مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) به مباحث سیاسی و جریانی به ویژه با توجه به در پیش بودن انتخابات گفت: قرآن کریم مسلمانان را دعوت به وحدت و پرهیز از تفرقه می‌کند، بنابراین لازم است مجالس عزاداری از مشی قرآن پیروی کنند و با درس گرفتن از امام حسین(ع) به تقویت روحی جامعه بپردازند.

*مجالس عزاداری منادی وحدت باشند نه تفرقه

وی ادامه داد: تقویت روحی جامعه نیز از طریق تأکید بر وحدت و اتحاد صورت می‌گیرد نه تلاش برای تفرقه و اختلاف. لذا وعاظ، خطبا و مداحان باید توجه کنند که خروجی مجالس عزاداری وحدت و یکپارچگی جامعه و تقویت معنویت و قوت قلب مردم باشد.

آیت‌الله غرویان اظهار کرد: نباید اینگونه باشد که مردم وقتی از این مجالس بیرون می‌آیند دل‌هایشان ضعیف شده باشد و قوت قلبشان را از دست داده باشند.

*وعاظ و مداحان به اسم تبیین اهداف سیاسی عاشورا، میتینگ حزبی برگزار نکنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: مسئله دیگر اینکه درست است که قیام عاشورا اساسا یک حرکت سیاسی بوده و امام حسین(ع) برای مقابله با حاکم ظالم و احیای ارزش‌های اسلامی به پاخاستند اما سخنرانان و خطبا نباید به اسم تبیین اهداف سیاسی قیام اباعبدالله الحسین(ع) مجالس عزاداری را به میتینگ‌های سیاسی و حزبی تبدیل کنند.

وی تأکید کرد: کلیات مسائل سیاسی باید در این مجالس بیان شود تا مردم نسبت به مسائل کلان سیاسی آگاه شوند، اما جانبداری از یک جریان، گروه یا شخص سیاسی خلاف اهداف و منویات برگزاری این مجالس است و باید از آن پرهیز کرد.

*ضرورت حفظ قداست و معنویت مجالس حسینی

آیت‌الله غرویان با بیان اینکه طبق گفته‌‌های مقام معظم رهبری باید معنویت و قداست مجالس حسینی حفظ شود، گفت: ایشان همواره به مداحان این توصیه را می‌کنند که مراقب قداست مجالس عزاداری باشند.

وی خاطرنشان کرد: مداحان، سخنران وعاظ باید بدانند که مردم اگر در این مجالس شرکت می‌کنند به خاطر امام حسین(ع) است نه حضور فلان مداح و سخنران، لذا نباید این حضور را به حساب خود بگذارند و له یا علیه افراد هر گونه که بخواهند حرف بزنند. این گونه کارها قداست و معنویت این مجالس را پایین می‌آورد و مردم نیز گلایه‌مند خواهند شد.

*برخی منبری‌ها آسمان و ریسمان می‌بافند/ ضرورت بیان مطالب کاربردی برای مردم

آیت‌الله غرویان درباره تبیین مسائل روز جهان اسلام مانند فاجعه منا و اتفاقات اخیر در فلسطین با توجه به اهداف قیام عاشورا در مجالس عزاداری گفت: در مجالس عزاداری باید مسائل روز برای آگاه‌سازی مردم بیان شود. گاهی اوقات برخی منبری‌ها مسائلی را بیان می‌کنند و از آسمان و ریسمان به هم می‌بافند که مردم احساس می‌کنند این سخنان ربطی به زندگی امروز آنها ندارد.

وی در پایان عنوان کرد: ضروری است آیات و روایات را به گونه‌ای برای مردم تبیین کرد که جنبه کاربردی برای آنها داشته باشد و همانطور که ذکر شد به افزایش انسجام و همدلی میان مردم بی‌انجامد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت شمال‌نيوز، تاریخ انتشار جمعه 24 مهر 1394، کد مطلب: 123617 : www.shomalnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
درهم شدن دین و سیاست اون هم تو وقتی بخواد مسائل مالی توش دخیل بشه افت جان بلاد اسلامیه
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
الان محرم شده ترس از بحث های سیاسی دارین این حرفا رو میزنین م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
امسال همه از منابر واهمه دارن به نظرم یکی از وظیفه های منابر بیداری مردم تو زمان انقلاب هم مردم بیدار شدن که انقلاب کردن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین