پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۶۰۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
با افزایش تعرفه‌های وارداتی محصولات کشاورزی آمریکا در چین، آمریکا نگران از دست رفتن بازار پسته خود در این کشور است. مقامات آمریکایی اظهار داشته‌اند زمانی که در سال ۲۰۱۵ با کاهش سطح تولید پسته آمریکا، قیمت پسته آمریکایی در بازار چین افزایش یافت، خریداران چینی به پسته ایران متمایل شدند و با افزایش تعرفه‌های چین به روی محصولات ما، ممکن است همین اتفاق امسال نیز تکرار شود.

شعارسال: چین در پاسخ به افزایش تعرفه آمریکا برای فولاد و آلومینیوم خود، تعرفه‌ ۱۲۸ کالا وارداتی خود از ایالات‌متحده آمریکا را تا ۲۵ درصد برای سال ۲۰۱۸ افزایش داد. چین اعلام کرده که تعرفه‌های تلافی‌جویانه ۱۵ تا ۲۵ درصدی را برای ۲.۷۵ میلیارد دلار از محصولات وارداتی آمریکا اعمال می‌کند. عمده محصولات وارداتی آمریکا به چین، محصولات کشاورزی هستند و از همین رو، کشاورزان کالیفرنیایی که غالباً پسته و بادام می‌کارند، نگران آسیب خوردن از تعرفه‌های جدید چین هستند. چراکه این تعرفه‌ها محصولات آن‌ها را در بازار چین گران‌تر می‌کند و راه را برای محصولات کشورهای دیگر ازجمله پسته ایران هموار می‌سازد.

آمریکا بازار پسته چین را در مقابل ایران از دست خواهد داد؟!

تولیدکنندگان آجیل در ایالت کالیفرنیای آمریکا، در حالی به بازار چین چشم دوخته‌اند که به‌شدت تحت تأثیر تعرفه‌هایی که چین بر محصولات کشاورزی ایالات‌متحده تحمیل کرده است قرار می‌گیرند. انجمن تولیدکنندگان محصولات کشاورزی آمریکا[۱] اظهار داشته که اعضایش نگرانی خود را نسبت به تعرفه‌های ۱۵ درصدی چین؛ که آوریل ۲۰۱۸ وضع شد، ابراز کرده‌اند. چین اعلام کرده که برای ۱۲۸ کالا از محصولات آمریکایی ازجمله گوشت خوک و میوه، تعرفه‌های ویژه‌ای وضع کرده است.

به نقل از خبرگزاری آمریکایی sfchronicle.com ریچارد متویان[۲]، مدیر اجرایی تولیدکنندگان پسته شهر فرنزوی[۳] دراین‌باره اظهار داشت: «ما قطعاً هیچ تعرفه تحمیل‌شده‌ای را دوست نداریم زیرا درنتیجه آن قیمت محصول ما [در کشور مقصد] افزایش می‌یابد». وی افزود: « زمانی که ما با کشورهای دیگر نظیر ایران برای سهم بازار پسته رقابت می‌کنیم، با افزایش تعرفه پسته آمریکایی در چین، قیمت‌های ما افزایش می‌یابد و این امر باعث متمایل شدن خریداران چینی به سمت پسته ایران می­شود». متویان ادامه داد: « سال گذشته، صادرات پسته آمریکا به چین حدود ۱۴۰ میلیون پوند (معادل ۱۲۶ هزار تن) بود که ۵۵ درصد کل صادرات کشاورزی آمریکا به این کشور را تشکیل می‌داد».

ریچارد متویان افزود: «بازار کشاورزی چین همچنان رو به رشد است، اما از طرفی این بازار به قیمت‌ها حساس است. در سال ۲۰۱۵ یعنی زمانی که ایالات‌متحده تولید پسته کمتری داشت و قیمت‌های ما در بازار چین افزایش یافت، خریداران چینی به ایران (یعنی دومین تولیدکننده بزرگ پسته در جهان) متمایل شدند، اما زمانی که در سال ۲۰۱۶ در تولید پسته رکورد زدیم، خریداران چینی مجدداً به آمریکا متمایل شدند و قیمت‌ها تعدیل شد».

در ادامه متویان به تأثیر نرخ دلار در بازار صادراتی آمریکا اشاره کرد و افزود: « با پایین آوردن ارزش دلار نسبت به دیگر ارزها، قیمت‌های ما در بازارهای خارجی ارزان‌تر خواهد شد».

پسته، بادام و گردو عمده محصولات کشت‌شده در کالیفرنیا هستند. آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، بیش از ۲ میلیارد دلار محصولات کشاورزی خود را به چین صادر کرد که بنا به گزارش اداره غذا و کشاورزی کالیفرنیا[۴]، صادرات پسته، بادام و گردو بیشتر از ۱.۱ میلیارد دلار بوده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عیارآنلاین، تاریخ انتشار: 27شهریور1397 ، کدخبر: 283461: ayaronline.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین