پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
سال زراعی جدید از راه رسیده اما بنابراعلام وزارت نیرو میانگین بارش‌های کشور از ابتدای سال گذشته تا پایان شهریورماه امسال به 171 میلیمتر رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 27 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت31 درصد کاهش داشت. همین موضوع سبب شده مسئولان و حتی خود کشاورزان به این باور برسند که باید کمبود آب را به‌عنوان یک واقعیت پذیرفته و برنامه‌های کشت، بر این اساس پایه‌ریزی شود.

شعار سال: استان قزوین که به‌ لحاظ شرایط ویژه اقلیمی یکی از قطب‌های کشاورزی است در صورت استفاده از الگوهای مناسب کشت می‌تواند جایگاه ویژه خود را در کشاورزی کشور تثبیت کند.
این استان در بسیاری از بخش‌های کشاورزی پیشرو بوده و توانسته با ارائه الگوی جدید تحولی را در کشاورزی سنتی ایجاد کند اما بدون شک پیشرفت کشاورزی در گرو همکاری کشاورزان است. البته در مقابل رعایت این الگوها کشاورزان نیز انتظار دارند خواسته‌هایشان مدنظر قرار بگیرد و حمایت‌های عملی به طور واقعی اجرا شود. آنها معتقدند ریسک بخش کشاورزی آنقدر بالاست که دیگر آنها نمی‌توانند روی وعده‌های کاغذی حساب کنند ونیاز به قول عملی دارند.

راه‌اندازی تشکل کشاورزی برای تأمین ادوات
«حمید» یکی از کشاورزان جوان قزوینی در این خصوص به «ایران» گفت: به‌عنوان یک جوان سرمایه زیادی برای خرید زمین ندارم و مجبور هستم که روی زمین موروثی پدرم که تنها دو هکتار وسعت دارد کار کنم. به‌عنوان یک کشاورز جوان که تحصیلات این حوزه را دارم علاقه مندم که از روش‌های نوین استفاده کنم اما این موضوع مستلزم داشتن ادوات کشاورزی جدید است که قیمت بسیار بالایی دارد. از این‌رو برای من که زمین کوچکی دارم مقرون به صرفه نیست که بخواهم این ادوات را تهیه کنم. جهاد کشاورزی این ادوات را ندارد که دراختیار ما بگذارد و به همین خاطر به نظرم بهترین راهکار این است که خود کشاورزان تشکلی را تشکیل دهند تا با همکاری یکدیگر و کمک جهاد کشاورزی بتوانیم با جمع‌آوری پول‌های کوچک این ادوات را خریداری کنیم و در زمان نیاز، از آنها به‌صورت اجاره‌ای استفاده کنیم. وی ادامه داد: ما کشاورزان نیز تمایل داریم الگوهای ارائه شده را اجرا کنیم اما باید ملزومات نیز داشته باشیم. ما می‌دانیم که استفاده از روش‌های نوین به صرفه‌تر است اما زمین‌های کوچک شامل دریافت تسهیلات دولتی نمی‌شود و مسئولان اگر خواهان اجرای الگوهای جدید هستند باید فکری در این زمینه کنند.

وعده‌های دولتی در زمان برداشت فراموش می‌شود
«علی» دیگر کشاورز قزوینی که سال‌ها عمر خود را در زمین‌های کشاورزی گذرانده نیز اظهار داشت: تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده وعده‌های دولتی که به کشاورزان داده می‌شود محقق نمی‌شود.
آنها معمولاً به ما وعده می‌دهند که اگر محصول مشخصی را کشت کنید از شما حمایت می‌کنیم اما در زمان برداشت همه این وعده‌ها را فراموش می‌کنند و تنها کسانی که متضرر می‌شوند ما کشاورزان هستیم. بارها به امید حرف‌های مسئولان محصولی را کشت کرده‌ام اما در زمان برداشت به علت تعلل در خرید تضمینی و نبود تقاضای بازار بیشتر آن از بین رفته و به همین خاطر اعتماد به این موضوع برایم سخت است. وی ادامه داد: ما کشاورزان توقع زیادی نداریم تنها انتظارمان این است که مسئولان قانونی بگذارند که اگر در زمان کشت الگویی ارائه می‌شود در زمان برداشت نیز کشاورز را تنها نگذارند.

ارائه الگوی جدید کشت پاییزه
«فاطمه خمسه» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: کشت پاییزه از اوایل پاییز شروع می‌شود و تا بهار سال آینده که دوره بارش‌های فصلی است، ادامه خواهد داشت و زیانی به ذخیره آب کشت تابستانه وارد نمی‌کند. البته با توجه به شرایط خشکسالی و خسارت‌های سال گذشته امسال با تلاش‌های انجام شده الگوی جدید برای کشت پاییزه در استان ترسیم شده و زمین‌های کشاورزی با این الگوی جدید زیر کشت پاییزه می‌رود.
بررسی روند تغییر الگوی کشت
وی ادامه داد: کمبود آب طی چند سال گذشته به مسأله اصلی در حوزه کشاورزی تبدیل شده است. از این‌رو دفتر الگوی کشت در استان سه سال است که تمرکز خود را بر بررسی روند تغییر الگوی کشت و ارائه الگوی جدید و مناسب با وضع منابع آبی استان گذاشته و خوشبختانه امسال این الگو تدوین شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. این طرح مشخص می‌کند که در کدام منطقه باید چه نوع کشتی داشته باشیم تا هم درمصرف آب صرفه‌جویی شود و هم میزان و نوع تولید به گونه‌ای باشد که درآمد کشاورز افزایش یابد.

لزوم تغییر باورهای کشاورزان
خمسه با اشاره به اهمیت همکاری کشاورزان در این زمینه، افزود: کشاورزی در کشور بیشتر سنتی بوده و کشاورزان بنا به دانسته‌های خود عمل می‌کنند. از این‌رو تغییر باورهای آنها در خصوص کشت محصولات نیاز به کاری طولانی دارد. البته با برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی طی چند سال گذشته سعی کرده‌ایم کشاورزان را با مزیت‌های استفاده از الگوهای جدید آشنا کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: امسال سطح زیر کشت محصولات کشاورزی کم نمی‌شود اما استفاده از الگوی جدید در کشت پاییزه ضروری است. با تلاش‌های انجام شده و با اجرای الگوی کشت مناسب و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی، مکانیزاسیون ادوات کشاورزی و تعیین زمان دقیق کشت توانسته‌ایم سطح زیر کشت گندم آبی در استان را از ۷۵ هزار هکتار تا پایان سال گذشته به ۴۵ هزار هکتار کاهش دهیم ولی با به کارگیری این روش‌ها عملکرد در هکتار افزایش یافته و به این ترتیب کاهشی در تولید نداشته‌ایم و معیشت کشاورزان آسیبی ندیده است.
این مقام مسئول یادآور شد: با توجه به تشدید خشکسالی و همچنین تبخیر بالای آب نیاز است حتماً شیوه‌های کشت تغییر یافته و از کاشت محصولات پرآب بر پرهیز کنیم اما اعمال سیاست‌های مرتبط با الگوی کشت در کشور باید حتماً الزامات قانونی خاص خود را داشته باشد چرا که در غیر این صورت به نتایج لازم دست پیدا نمی‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 7 مهر 97، شماره: 483535


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
امیدوارم کشاورزان به این نتیجه رسیده باشند که وضعیت کم آبی کشور بحرانیه و همکاری های لازم رو بکنند...
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین