پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
امسال میزان تولید گندم به 13 میلیون تن خواهد رسید و برای سومین سال پیاپی کشور در تولید این محصول به خودکفایی می رسد.

شعار سال: گندم محصول استراتژیکی برای کشور به حساب می‌آید و نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد.

طی سال گذشته به دلیل کمبود گندم، بخشی از گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود و علاوه بر اینکه امنیت غذایی کشور به خارج از کشور وابسته بود، سالانه مبلغ قابل توجهی ارز نیز برای تامین نیاز گندم به از کشور خارج می‌شد.

اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته امسال نیز به عنوان سومین سال متوالی شاهد خودکفایی در تولید گندم هستیم تا کشور از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز شود و هر سال بر تولید این محصول نیز افزوده شود.

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان تولید گندم کشور در سال جاری گفت: طبق پیش بینی، امسال بیش از ۱۳میلیون تن گندم در کشور از مزارع این محصول برداشت خواهد شد که ۱۰میلیون تن آن به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

وی با بیان اینکه این میزان تولید گندم از دو میلیون و ۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت دیم تولید می‌شود، افزود: در سال گذشته ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم برداشت شد.

هر چند امسال نیز کشور در تولید گندم به خودکفایی رسیده اما، عدم افزایش نرخ تضمینی قیمت گندم از سوی دولت، این خودکفایی را مورد تهدید قرار داده است که بسیاری از کارشناسان در این زمینه هشدار داده اند.

بر اساس مصوبه دولت نرخ تضمینی خرید گندم در سال جاری ۱۳ هزار ریال اعلام شده که نسبت به سال گذشته بدون تغییر و ثابت مانده است که با توجه به افزایش هزینه ها، گلایه گندمکاران را در پی داشته است.

با توجه به اینکه گندم محصولی استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود، انتظار می‌رود تا دولت حمایت بیشتری از گندمکاران صورت دهد تا علاوه بر ادامه روند خودکفایی گندم، بر حجم تولید نیز افزوده شود و همانند سال‌های نه چندان دور مجددا نیازمند واردات این محصول نباشیم.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 19 تیر 97، کد مطلب: 435153، www.mizanonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین