پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: علیرغم اینکه نقطه کانونی و بسیار جدی «اقتضاء رحمت الهی»، لزوم دین و دین‌مداری است، با این وصف رحمت الهی چتری گسترده‌تر از دایره اتباع ادیان را گسترده و بشریت را تحت پوشش اقتضائات رحمت‌گستر خود قرار داده است.

شعارسال: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در کنفرانس بین‌المللی «شمولیت رحمت الهی به عنوان اصلی برای گفت‌وگو میان ادیان در قرن بیست ویکم» در سن پترزبورگ روسیه خاطرنشان کرد: دو محور مهم پیرامون تعامل و گفت‌وگوی ادیان قابل طرح است که یکی ضرورت ایجاد «گفتمان رحمت‌گرایی بین الادیانی الهی» و دیگری «تبیین نسبت دین با رحمت الهی» است.

وی اظهار کرد: نباید بین رحمت‌گرایی اختصاصی دینی با رحمت گرایی مشترک بین الادیانی خلط کرد.

این عضو مجلس خبرگان بیان کرد: رحمت‌گرایی اختصاصی دینی و رحمت‌گرایی مشترک بین الادیانی هر دو ضروری است، ولی باید توجه داشت در رحمت‌گرایی مشترک بین الادیانی بر بخش‌های مشترک رحمت باوری دینی، و نیز بر مشترک بودن برخاستگی ادیان از رحمت الهی تاکید می‌شود.

مبلغی با اشاره به اینکه ایجاد و تقویت «گفتمان رحمت گرایی مشترک بین الادیانی» چهار نتیجه مهم را در بر دارد، گفت: یک نتیجه، آن است که این گفتمان چارچوبی مفهومی و توافقی را برای تفکر، نگاه و حرکت به سوی زندگی مشترک ادیانی و مذاهبی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: دومین فایده این است که اتباع ادیان الهی در چارچوب این گفتمان به این باور مشترک می‌رسند که باید به صورت مشترک به تعمیق و ترویج معنویت گرایی، ایمان گرایی و اخلاق گرایی در دنیای کنونی دست بزنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: فایده سوم مترتب بر ایجاد و تقویت «گفتمان رحمت گرایی مشترک بین الادیانی» این است که راه توافق بین الادیانی و بین المذاهبی را جهت مبارزه از خاستگاه دین با افراط‌گری دینی باز می‌کند.

مبلغی افزود: بدون استقرار گفتمان رحمت گرایی مشترک بین الادیانی، مبارزه با افراطی‌گری دینی و مذهبی دشوار، بلکه فاقد زمینه است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: فایده چهارم این است که با این گفتمان، گفت‌وگوی بین الادیانی معنی و معقولیت می‌یابد و از افسردگی و بی‌خاصیتی نجات پیدا می‌کند. گفتمان می‌تواند چارچوب گذاری، تعمیق، فعال سازی، توسعه و بهره برداری از گفت‌وگوی میان ادیان را رونق بخشد.

وی با اشاره به تبیین نسبت دین با رحمت الهی گفت: اصولی همانند «پیشادینی بودن رحمت الهی»، «خاستگاه بودن رحمت الهی برای دین» و «حضور احاطه آمیز و سریانی (اثر کردن چیزی در چیزی) رحمت الهی در سرتاسر دین»، این نسبت را شکل می‌دهند.

این عضو مجلس خبرگان گفت: به رغم آنکه نقطه کانونی و بسیار جدی «اقتضاء رحمت الهی»، لزوم دین و دین مداری است، با این وصف رحمت الهی چتری گسترده‌تر از دایره اتباع ادیان را گسترده و بشریت را تحت پوشش اقتضائات رحمت گستر خود قرار داده است.

مبلغی خاطرنشان کرد: به همین جهت در دین الهی اسلام به نفع بشریت توصیه‌های عمیق شده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با اشاره به اهمیت این کنفرانس گفت: این کنفرانس از نظر موضوعی از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که از زاویه حساس و دقیقی به مناسبات جامعه ادیانی نگاه کرده است.

کنفرانس بین المللی «شمولیت رحمت الهی به عنوان اصلی برای گفت‌وگو میان ادیان در قرن بیست و یکم» از طرف اداره دینی مسلمانان روسیه فدرال در سن پترزبورگ، روسیه برگزار شد.

برخی نهادهای دیگر مانند جامعة المصطفی العالمیة، دانشگاه دولتی مسکو، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ، موسسه حمایت فرهنگی، علمی و آموزشی اسلامی، موسسه المرجانی و دانشگاه اسلامی مسکو در برگزاری این کنفرانس بین المللی مشارکت داشتند.

مبلغی در این کنفرانس با موضوع «مفاهیم و اصول برخاسته از رحمت الهی و نقش آن‌ها در نتیجه بخشی گفت‌و‌گو‌ها و ارتباطات میان ادیان» سخنرانی کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 11اردیبهشت1395، کدخبر: 95021106394: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین