پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
بهارستان دیروز میزبان مقامات اطلاعاتی و امنیتی بود و حادثه تروریستی اهواز را با هدف یافتن مقصران آن بررسی کرد. نشست‌های محرمانه مجلس معمولا به‌واسطه آنکه مجالی برای روایت ناگفته‌هاست و گاه کش‌و‌قوسی بین میزبان و مهمان در مجلس شکل می‌گیرد بخش جذاب و پنهان مجلس است اما نشست دیروز به‌رغم خوردن قید «محرمانه» بر عنوان آن از سوی قریب به اتفاق نمایندگان به جلسه‌ای کسل‌کننده و بدون داشتن اطلاعات و گزارش‌های جدید تعبیر و توصیف شد. یا شاید اطلاعات رد و بدل شده در این جلسه آنچنان مهم بود که نمایندگان توصیه اکید به رازداری شده بودند.

شعار سال: بعد از نشست محرمانه مجلس با مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور برای در جریان قرار گرفتن از جزئیات و روند این حادثه، نمایندگان اعلام کردند منتظر معرفی مقصران این حادثه هستند و تا برکناری و برخورد با عوامل متخلف، پرونده ترور اهواز را مختومه نمی‌دانند.

جزئیات محرمانه است
نشست غیرعلنی دیروز بهارستان سه ساعت و 30دقیقه طول کشید، اما به‌جز توضیحات سخنگوی هیأت رئیسه، نماینده دیگری حاضر نشد جزئیاتی از این نشست را رسما در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. یکی از نمایندگان که خواست نامی از او برده نشود گفت: «در جلسه غیرعلنی یکشنبه بهارستان به پیشنهاد نمایندگان موضوع محرمانه مانده مذاکرات نشست‌های غیرعلنی به رأی مجلس گذاشته و قرار بر این شد که اگر اطلاعات و جزئیات نشست‌های غیرعلنی مجلس از سوی نماینده‌ای به بیرون درز کند، سروکار آن نماینده به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بیفتد

او ادامه داد: «در آغاز جلسه دیروز هم علی لاریجانی، رئیس مجلس تأکید کرد که بنا به رأی مجلس اگر جزئیات این نشست رسانه‌ای شود نماینده متخلف به هیأت نظارت معرفی می‌شود، به همین دلیل هم ما نمایندگان از بیان جزئیات این نشست معذوریم

یحیی کمالی‌پور، حسین نقوی‌حسینی و محمدرضا تابش ازجمله نمایندگانی بودند که از شرح جزئیات و ارزیابی نشست غیرعلنی دیروز بهارستان برای بررسی ترور اهواز خودداری کردند. نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون ولایی‌ها گفت: «قرار بر محرمانه ماندن مذاکرات است و نمایندگان توافق کرده‌اند که جزئیات نشست رسانه‌ای نشود.» کمالی‌پور، عضو فراکسیون مستقلین نیز با بیان اینکه در این نشست گزارش جدیدی مطرح نشد و هرچه هست همانی است که در این ایام در رسانه‌ها منعکس شده در پاسخ به همشهری تأکید کرد: «به‌احترام رأی اکثریت مجلس نمی‌توانم شرح جلسه غیرعلنی را رسانه‌ای کنم اما واقعا موضوع جدید و قابل اعتنایی هم در آن مطرح نشد.» تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید نیز در پاسخ به درخواست همشهری برای ارزیابی نشست قریب به 4ساعته بهارستان برای بررسی ترور اهواز گفت: از ارزیابی معذورم.

از هشدار وزارت اطلاعات تا انتظار مجلس بر‌ای برخورد با متخلفان

در کنار برچسب محرمانه خوردن بر مذاکرات نشست دیروز بهارستان اما رسول خضری، نماینده پیرانشهر در شرح کلیت نشستی که برگزار شد گفت: در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، وزرای کشور و اطلاعات و مسئول حفاظت ستاد کل نیروهای مسلح، مدیرکل اطلاعات خوزستان و استاندار خوزستان حضور داشتند و گزارشی را به نمایندگان مجلس ارائه کردند.

او ادامه داد: در این نشست ابتدا فیلمی که از طریق دوربین صداوسیما و روبه‌روی جایگاه رژه کاشته شده بود - همان فیلمی که پیش‌تر در کمیسیون امنیت ملی به نمایش درآمده بود - جزئیات ترور برای همه نمایندگان به نمایش گذاشته شد و بعد از آن حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان (مجتبی ذالنوری، محمدکاظم دلخوش، حسینعلی حاجی دلیگانی، علی ساری و همایون یوسفی) به قید قرعه فرصت اظهارنظر پیدا کردند و به بیان دیدگاه‌شان درباره این حادثه تلخ پرداختند.

خضری با بیان اینکه تلخ‌ترین جای گزارش مقامات به نمایندگان، سخنان محمود علوی، وزیر اطلاعات بود که اعلام کرد: از یک‌ ماه پیش به مسئولان استان هشدار داده بودیم قرار است تحرکاتی در خوزستان صورت بگیرد اما به‌رغم این هشدار مقدمات امنیتی رژه آنچنان که باید و شاید رعایت نشد، تأکید کرد: در ماجرای ترور اهواز ما ایرادی به عملکرد وزارت اطلاعات نداریم و کاستی صورت گرفته متوجه زیرمجموعه‌های وزارت دفاع و وزارت کشور است اما هنوز مشخص نیست مسئول سهل‌انگاری یا تخلف کدام نهاد است.

او افزود: نشست دیروز مجلس درواقع مقدمه‌ای برای یافتن مقصر یا مقصران امر بود و ما نمایندگان منتظر ارائه گزارش دقیق در این‌باره هستیم.

مسئولان از خودشان دفاع کردند

جوادکاظم نسب‌الباجی، نماینده اهواز ازجمله نمایندگانی بود که حاضر به ارزیابی نشست غیرعلنی بهارستان شد. او در شرح نشست 210دقیقه‌ای مجلس با مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور گفت: مسئولان حاضر در جلسه غیرعلنی بهارستان به‌نوعی از خودشان دفاع کردند. آنها گزارش دادند و فیلمی را پخش کردند اما نتیجه چیست؟ مدیرکل اطلاعات خوزستان گفت به شورای تامین استان قبل از حادثه تروریستی هشدار داده‌اند ممکن است اتفاقاتی رخ دهد. او با گلایه از اینکه هنوز خاطی در این پرونده مشخص نیست و مسئولان تنها از خودشان دفاع می‌کردند، ادامه داد: باید خاطی مشخص و تمهیداتی برای مرزها اندیشیده شود. مسئله مهم‌تر اینکه بسترهایی که باعث شد داعشی‌ها از آنجا بلند شوند یعنی وضعیت معیشتی، اقتصادی، درمانی، بهداشتی و عمرانی است که باید حل شود. این مشکلات وضعیت بدی را برای مردم حاشیه اهواز ایجاد کرده است که تروریست‌ها از همانجا خارج شده‌اند.

این نماینده اهواز درخصوص اینکه خاطی حادثه تروریستی در اهواز را چه‌کسی مشخص می‌کند؟ تأکید کرد: متولیان امر ازجمله کمیسیون امنیت ملی و شورای امنیت ملی باید خاطی را مشخص کنند. بعد از ورود تروریست‌ها به مجلس باید برنامه‌ها و محدودیت‌هایی را انجام می‌دادیم اما نادیده گرفتیم و حادثه تروریستی اهواز اتفاق افتاد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 11 مهر97، شماره: 32735

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین