پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۱۳۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
مقاله‌ای می‌خواندم که با استناد به نتایج یک پژوهش تحلیل کرده بود «دانش‌آموزان ایرانی از آنجا که در خواندن زبان فارسی ضعیفند، در درک و دریافت درس‌هایی چون علوم و ریاضی نیز به مانع برمی‌خورند.» به‌عبارت دیگر، ضعف محصل‌های ما در خواندن، آن هم «خواندن فارسی»، موجب می‌شود تا کمیت‌شان در سایر علوم نیز بلنگد و با مشکل مواجه شوند. از خانواده و مدرسه گرفته تا انواع مؤسسات آموزشی و از خویشاوندان و همسایه‌ها گرفته تا برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی، همه و همه مدام بر طبل موفقیت خیل دانش‌آموزان ما می‌کوبند؛ که البته از منظر همه آنها موفقیت به این معناست که دکتر و مهندس شوند!(تازه منظورشان هم از دکتر، نه اخذ دکتری در یک عالمه رشته دیگر، بلکه عمدتاً «پزشک» است و تازه آن هم فقط از نوع شیک و بالاشهری‌اش!) اما جای بسی شگفتی است که خانواده‌ها و سیستم آموزشی نسبت به خواندن فارسی بچه‌ها و بالا رفتن سطح دانش فارسی آنها، هیچ حساسیتی نشان نمی‌دهند!

شعار سال: این یک واقعیت است که بیشتر پدر و مادرها در بحث آموزش‌های مدرسه‌ای دانش‌آموزان صرفاً به بعضی درس‌ها از جمله علوم و ریاضی و صدالبته زبان‌های فرنگی، بخصوص زبان انگلیسی اهمیت می‌دهند.هیچ آدم عاقلی نمی‌تواند مخالف یادگیری زبان خارجی باشد، اما نه به این معنا که خواندن متون فارسی و تقویت آن عبث شمرده شود! بارها به شخصه دیده‌ام پدر و مادرانی را که وقتی متوجه شده‌اند فرزند‌شان رمان یا کتاب شعری در دست دارد، برآشفته‌اند که فرزندشان به جای خواندن این خزعبلات[!] وقت‌اش را صرف خواندن درس‌های مهم کند! غافل از آنکه وقتی «خواندن و ارتباط با متن» محل اعتنا نباشد و اصولاً سطوح خواندن نیز به محصلان آموزش داده نشود، بدیهی است که درک مطلب هم عمدتاً ضعیف شود و این ضعف خودش را در نهایت در مواجهه با کلیت علوم نشان بدهد. مخلص کلام ، وقتی دانش‌آموزان و دانشجویان سواد خواندن متون فارسی را نداشته باشند، عموماً در ارتباط‌گیری با درس‌های اختصاصی‌شان نیز مشکل خواهند داشت.

نتایج این پژوهش نیز بر همین نکته صحه می‌گذارد:«دانش‌آموزان و دانشجویان با ضعفی که در خواندن فارسی دارند، در درک و دریافت دانایی و دانش نیز درمی‌مانند و به درک درستی از چیزهای دیگر هم نمی‌رسند»؛ که البته بیراه نمی‌گوید. به عبارت خیلی ساده‌تر، آنها که از خواندن و فهم متون فارسی عاجزند، شاید حتی دکتر و مهندس‌های خوبی هم از آب درنیایند! یعنی می‌شوند از جمله هزاران هزار تحصیلکرده‌ای که از گنجینه‌ها و ریشه‌های فرهنگی خودشان بی‌خبرند. آیا شک داریم که فرزندان ‌ما هر کاری که بخواهند بکنند و هر رشته‌ای را که ادامه دهند و هر پیشه‌ای که بخواهند در پیش بگیرند، باید بتوانند بخوانند: «فارسی بخوانند»! از این‌ها گذشته، من از شما می‌پرسم: تحصیلکرده‌ای که از تاریخ و فرهنگ خودش بی‌اطلاع باشد، چه جور آدمی است؟ و در غیر این‌ صورت، چگونه قرار است به یک آدم مطلع و آگاه تبدیل شود؟ طبیعی است که باید بخواند؟ اگر نخواند و تازه نداند که چگونه باید بخواند، تکلیف چیست؟ این جلب توجه چگونه باید ایجاد شود؟ کاش می‌شد این حقیقت را فریاد زد که نتیجه برنامه‌ریزی بی‌توجه به مقوله ادبیات و اولیای بی‌خبر از این مقوله، نتیجه‌اش جز این نیست که با خیل فارغ‌التحصیلانی مواجه باشیم که هیچ بهره‌ای از تاریخ و فرهنگ ما نمی‌برند و با آن همه فیض و حکمت نهفته در فرهنگ مکتوب ما بیگانه‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 16مهر 97، کدمطلب: 484919، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
باید برای کودکانمان اموزش هایی ترتیب بدهیم تا استعداد خودرا بشناسند و کورکورانه به سمت رشته هایی که ساختا نشدن نرن

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین