پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۷۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
آسیب شناس اجتماعی گفت: در شرایطی که بسیاری از فرزندان‌مان معنای ساده یک لفظ فارسی را نمی‌دانند و حتی نمی‌توانند یک بیت شعر از حافظ و سعدی را معنا کنند، نباید به سمت آموزش زبان خارجی برویم.

شعارسال: مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در خصوص آموزش زبان انگلیسی در مدارس اظهار داشت: بیش از 50 سال است در کشور ما زبان انگلیسی تدریس می‌شود و با توجه به نقاط ضعف آموزشی زبان انگلیسی و زبان‌های دیگر، لازم است آسیب‌شناسی آموزش زبان انگلیسی را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ضعف کتب درسی و فقدان انسجام در محتوای آموزشی آنها، کاربردی نبودن آموزش زبان انگلیسی خارج از مراکز آموزشی و ضعف کادر آموزشی این زبان، باعث شده است به دلیل کمبود ساعات تدریس و نقاط ضعف یادشده، زبان انگلیسی به یک درس فوق برنامه تبدیل شود.

ابهری افزود: در حال حاضر به خاطر تقلید و چشم و همچشمی، بعضی افراد فرزندان خود را از دوران پیش دبستانی به آموزش زبان می‌گمارند که این بر خلاف امور تربیتی و رفتار آموزشی است.

این آسیب شناس اجتماعی تأکید کرد:‌ در حال حاضر یک دانش آموز که دوران دبیرستان را تمام کرده و در اکثر سال‌ها زبان انگلیسی خوانده است یا دانشجویان بعد از اتمام دانشگاه، قادر نیستند کمترین مایحتاج و نیاز خود را مخصوصاً در کشورهای بیگانه با اطلاعاتی که دارند، انجام دهند.

ابهری با طرح این پرسش که «مگر انگلیسی تنها زبان خارجی در دنیاست؟»، یادآور شد: متأسفانه تغییر سبک زندگی و تأثیر عواملی مانند شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای سایبری باعث تغییر هویت فرهنگی شده و زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی انتخاب شده است.

وی با انتقاد از اینکه «چرا باید انگلیسی زبان حاکم محافل علمی ما باشد؟»، گفت: مگر تا دوران قبل زبان فرانسه، آلمانی و حتی عربی زبان علمی نبود؟ حال چرا به یکباره این همه تغییرات در آموزش زبان به وجود آمده است.

ابهری تصریح کرد: تجدیدنظر کلی در سیستم آموزش زبان و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در این خصوص که فرزندان خود را مجبور به‌ آموزش زبان مشخص نکنند و کارشناسان علوم تربیتی و آموزشی نیز نسبت به آموزش زبان‌های دیگر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند، گامی است که می‌توانیم با آن هویت ملی و فرهنگی خود را حفظ کنیم.

این آسیب شناس اجتماعی با تأکید بر اینکه آموزش زبان خارجی به دانش‌آموزان به شرط یادگیری کامل و عمیق زبان فارسی باید صورت گیرد، تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از فرزندان‌مان معنای ساده یک لفظ فارسی را نمی‌دانند و حتی نمی‌توانند یک بیت شعر از حافظ و سعدی را معنا کنند، نباید به سمت آموزش زبان خارجی برویم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت1395، کدخبر: 1395023000702: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین