پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۱۹۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از راهکارهای کنترل قیمت ارز را افزایش نرخ سود سپرده‌ها دانست و گفت: سیستم بانکی باید فکری به حال پول های مردم کند تا ارزش آن حفظ شود.وی با بیان اینکه «کاهش قیمت ارز با تزریق آن به بازار موضوع بدیهی است»، افزود: باید عرضه و تقاضای ارز مدیریت شود یعنی ارز کالای صادراتی در کشور فروخته شود یا مطمئن شوند به ازای ارز توافقی داده شده کالای مدنظر هم وارد می شود لذا باید عرضه ارز را به صورت شناور مدیریت شده، مدیریت کرد.

شعار سال: محمود بهمنی ، درباره‌ تاثیر اجرای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) و اجرای توصیه‌های گروه اقدام ویژه مالی (‌FATF ) در قیمت ارز در کشور گفت: FATF را نمی‌توان به دلار وصل کرد. البته ممکن است FATF را از نظر روانی به قیمت دلار وصل کنند اما تعیین قیمت ارز بستگی به عرضه و تقاضا دارد.

وی با بیان اینکه «کاهش قیمت ارز با تزریق آن به بازار موضوع بدیهی است»، افزود: باید عرضه و تقاضای ارز مدیریت شود یعنی ارز کالای صادراتی در کشور فروخته شود یا مطمئن شوند به ازای ارز توافقی داده شده کالای مدنظر هم وارد می شود لذا باید عرضه ارز را به صورت شناور مدیریت شده، مدیریت کرد.

بهمنی توضیح داد: اگر ارز برای واردات داده می شود باید بررسی کرد که درست وارد شده یا خیر؟ نکند کم نمایی یا بیش نمایی شده باشد. این شامل صادرات هم می شود که همه ارز را به کشور وارد نمی کنند لذا اگر ارز حاصل از صادرات وارد کشور شود به دلیل درآمدها و نیاز ارزی مشکل نخواهیم داشت؛ این که الان شاهد مشکل هستیم چون عملا مدیریت عرضه و تقاضا به هم خورده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تحلیلی از دلیل افزایش قیمت دلار و سایر ارزها گفت: این به خاطر آن است که در طول یکی دو سال گذشته صادرات به خوبی کنترل نشده است باید این اطمینان وجود داشته باشد که ارز کالای صادراتی به داخل کشور بر می گردد حتی اگر خودشان آن را بفروشند.

وی در مورد این که آیا تحولات بازار ارز ارتباطی به خروج آمریکا از برجام ندارد؟ گفت: این سبک از بالا رفتن قیمت ارز به دلیل فضای روانی و یک سری مسائل ناشی از جو است و همین دلیل خیلی زود پایین می‌آید و مبنایی ندارد.

بهمنی در مورد این که قیمت واقعی دلار چقدر است؟ گفت: نمی‌توان برای دلار و سایر ارزها قیمتی تعیین کرد. همه چیز به عرضه و تقاضا بستگی دارد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به تحولات دلار در دوران مدیریتش گفت: ما قیمت دلار را بر روی ۲ هزار و ۹۰۰ تا سه هزار تومان نگه داشتیم چون بر اساس مدیریت عرضه و تقاضا کار کردیم. حتی در برهه‌ای سکه را پیش فروش کردیم که به محض پایین آمدن قیمت‌ها همه متقاضیان پیش فروش قبوض خود را پس داده و پولشان را گرفتند. چون اجازه ندادیم قیمت سکه بالاتر رود. به همین دلیل مردم به این نتیجه رسیدند که اگر قبوض پیش فروش خود را نفروشند ضرر خواهند کرد. اکنون این شرایط بر عکس است.

وی در پاسخ به این که اگر رئیس بانک مرکزی بودید در مقطع فعلی برای مدیریت بازار ارز چه می‌کردید؟ گفت: کارهای صورت گرفته برای کنترل ورود و خروج ارز خوب است که نمونه آن ایجاد سامانه است البته باید بازار ثانویه را به نحو صحیح توسعه داد. البته باید حتما بخواهند ارز صادراتی به داخل کشور برگردد چون بابت آن یارانه می دهند. درباره‌ی بازار هم به مردم اطمینان دهند که پولشان حفظ می‌شود.

بهمنی تاکید کرد که باید دولت نرخ سود سپرده‌ها و نه تسهیلات را افزایش دهد تا نقدینگی جذب بانک‌ها شود در چنین شرایطی بانک‌ها پول را به سمت تولید هدایت می‌کنند و بعد از آن اشتغال ایجاد می‌شود. به تبع آن عرضه کالا افزایش یافته و قیمت‌ها هم پایین می‌آید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره‌ی این که به باور برخی از کارشناسان افزایش سود بانکی درست نیست، گفت: دولت باید یارانه‌اش را از محل‌های دیگر تامین کند. چه اشکالی دارد که سود سپرده‌های مردم را افزایش دهد. آیا این که به اندازه ارزش پول مردم به آنها سود دهید اشکال دارد. وقتی تورم ۲۰ درصد است آیا باید ۱۵ درصد به سپرده‌ها سود داد؟ کسانی که نمی‌توانند از پولشان استفاده کنند به بانک‌ها می‌دهند طبیعتا باید به ازای آن سود متناسب داد.

بهمنی در مورد اعتقاد برخی از مردم مبنی بر این که کاهش قیمت‌ ارز موقتی است، گفت: پایین و بالا آمدن قیمت دلار و سایر ارزها با عرضه و تقاضا ارتباط دارد بخشی از افزایش قیمت‌ ارز به دلیل مشکلات مدیریتی است و بخشی از آن از فضای روانی نشات می‌گیرد. در این شرایط باید سیستم بانکی فکری برای مردم کند تا معادل ارزش پولشان حفظ شود.

وی در پایان در مورد این که آیا به شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های آینده خوشبین است، گفت: ان‌شاءالله.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین تاریخ انتشار 20مهر 97، کدمطلب: 811510، www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
ا.ف75
از یه طرف سود سپرده ها میره بالا مراجع گیر میدن
از طرف دیگه میاد پایین نقدینگی میره بالا
باید بشینن با چند تا اقتصاددان خوب مشورت کنن اقا این راهشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
دقیقا همین سیاستهای بانکی اقتصاد کشور مارو به اینجا کشوند.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
پول ملت خیلی بی ارزش شده و دیگا نمیدونن باهاش چیکار کنن..فکری کنبم

س ی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
سود بانکی باید حداقل مقدار ممکن باشه هر دفعه یک قانون میزارن برای سود های بانکی که از یه حدی عبور نکنه ولی بانک ها بازم کار خودشونو میکنن اونوقت کم میارن و باز هم این خود مردمن که باید جبران این خسارات رو بدن
ح.ن76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین