پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۰۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط فعلی اقدام به افزایش نرخ سود بانکی باعث افزایش افسارگسیخته تورم خواهد شد ضمن آنکه بسیاری از تسهیلات گیرندگان در بازپرداخت تعهدات خود به بانک با مشکل اقتصادی مواجه می شوند.
شعارسال: قیمت ارز در یکی دو روز گذشته کاهش یافت و حال برخی کارشناسان اقتصادی گفته‌اند بهتر است مردم سرمایه‌های خود را در بانک‌ها بگذارند چراکه آنها معتقدند در شرایط فعلی افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی یکی از بهترین راهکار‌ها برای کنترل بازار ارز و طلا محسوب می‌شود، اما کمیسیون اقتصادی مجلس بر لزوم حفظ نرخ سود تسهیلات برای سپرده‌های علی الحساب ۱۵ درصد و برای تسهیلات ۱۸ درصد براساس مصوبات شورای پول و اعتبار تاکید دارد.

حدود ۲ سال پیش بانک‌ مرکزی جهت ساماندهی به وضعیت سود سپرده‌ها نرخ سود ۱۵درصد برای سپرده‌های یک ساله و ۱۰ درصد را برای سپرده‌های کوتاه مدت تعیین کرد اما برخی از بانک‌ها با استفاده از راهکار‌های مختلف نرخ سود سپرده‌ها را افزایش دادند و اکنون نرخ سود ۱۵ درصد بخصوص برای مبالغ بالا اعمال نمی‌شود و برای سپرده‌های بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود ۲۰ درصدی نیز در نظر گرفته می‌شود و برخی دیگر از بانک‌ها بدون اجازه بانک‌ مرکزی نرخ سود ۲۳ درصد را برای سپرده‌ها در نظر گرفته اند.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ در شرایط فعلی اقدام بانک ها در افزایش نرخ سود به افزایش افسارگسیخته تورم دامن می زند و دولت باید بداند در شرایط فعلی بسیاری از افراد در بازپرداخت تسهیلات خود با مشکل اقتصادی مواجه شده اند، از اینرو افزایش نرخ بهره مشکلات را بیشتر ‌و معوقات بانکی را افزایش خواهد داد.

احمد حاتمی یزد مدیرعامل اسبق بانک صادرات و تجارت به رویداد۲۴ گفته است: در صورتی که بانک‌ها درآمدی داشته باشند، می‌توانند سود سپرده‌گذاران را افزایش دهند و مشکلی نیز برای سیستم بانکی بوجود نخواهد آمد و اگر این درآمد از بانک‌ها نقد و وصول شود مشکلی نخواهد بود و تورمی نیز ایجاد نخواهد شد نه برای بانک و نه برای مشتری. اما از آنجا که بانک‌ها نمی‌توانند این درامد را داشته باشند پس افزایش نرخ سود بانکی در این شرایط توصیه نمی‌شود.

حاتمی یزد می‌گوید: بانک‌ها در حال حاضر نمی‌توانند سود سپرده‌ها را بدهند و در صورتی که اقدام به این کار کنند متضرر خواهند شد، زیرا با پرداخت پول نقد به مشتریان خود باید این پول را از بانک مرکزی قرض کنند که آن هم با بهره‌های کلان همراه است و همان مشکلی که برای موسسات مالی غیرمجاز پیش آمد، این بار برای بانک‌ها پیش خواهد آمد.

این کارشناس بانکی معتقد است افزایش نرخ سود بانکی در شرایط کنونی نادرست بوده و تسهیلات گیرندگان از این بابت متضرر خواهند شد زیرا درآمد بانک‌ها در شرایط کنونی موهوم است و آنچه در شناسایی درآمد تسهیلات اعطایی به بانک‌ها تحمیل شده، تبعات جبران ناپذیری را برای بانک‌ها به همراه دارد و در حسابرسی‌ها تنها ارقامی به چشم می‌خورد که در واقعیت وجود خارجی ندارد و تنها مربوط به مطالبات بانک‌ها از بخش‌های مختلف است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 12 مهر 1397 ، کدخبر: 147511 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین