پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۱۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که رئیسعلی دلواری و میرزا کوچک خان هم با تعریف FATF تروریست هستند گفت: تصویب CFT مغایر اصل ۱۵۳ قانون اساسی هست که هرگونه سلطه بیگانگان بر منابع اقتصادی کشور را ممنوع کرده است.
شعار سال:عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که رئیسعلی دلواری و میرزا کوچک خان هم با تعریف FATF تروریست هستند گفت: تصویب CFT مغایر اصل ۱۵۳ قانون اساسی هست که هرگونه سلطه بیگانگان بر منابع اقتصادی کشور را ممنوع کرده است.

گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی «FATF» در سال 1989 در نشست سران«G 7 » در پاریس برای مبارزه با مشکل رو به رشد پول‌شویی تأسیس شد. اکنون بحث الحاق ایران به این سازمان وجود دارد و مجلس شورای اسلامی نیز به الحاق به این کارگروه رأی مثبت داد. در این رابطه با توجه به سابقه و نوع تعهداتی که ایران باید به این سازمان به‌ صورت داوطلبانه بدهد باعث انتقاد بسیاری از کارشناسان شده است در این رابطه با حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

وی با انتقاد از جو زدگی رسانه‌ای در مسأله FATF‌ گفت:‌اصلا لیست سیاهی در FATF‌ وجود ندارد و آنها بر اساس چارچوب دیگری کشورها را تقسیم بندی کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در تشریح چگونگی این چارچوب گفت: در تقسیم بندی FATF‌ کشورها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛‌ دسته اول کشورهایی هستند که به اعتقاد آنها به لحاظ فنی پایبندی دارند و دسته دوم شامل کشورهایی می‌شوند که به لحاظ آنها پایبندی موثر دارند و دسته سوم کشورهایی را قرار داده اند که به اعتقاد آنها کشورهای پر خطر ارزیابی می‌شوند.

* نظر FATF‌ در مورد ایران؛ پر خطر و ضرورت تحت اشراف و نظارت دقیق بودن آن

حاجی دلیگانی با اظهار تعجب از نمایندگانی که به FATF‌ رای دادند گفت:‌ احتمالا جو رسانه‌ای ایجاد شده اجازه نداده که این نمایندگان به این نکته توجه کنند که لیست سیاهی در FATF‌ وجود ندارد و ایران در گروه پر خطر FATF‌ است، حال این نمایندگاناز خود بپرسند که چرا ایران در لیست پر خطر FATF‌ قرار گرفته است و با عضویت در آن آیا از این لیست خارج می‌شود.

وی با ابراز اینکه FATF‌ اعتقاد دارد در رابطه با کشورهای پر خطر دو کار باید صورت بگیرد گفت:‌ در رابطه با کشورهای پر خطر معتقدند اولین کار این است که بایستی آنها را تحت اشراف و نظارت دقیق قرار داد و در مرحله بعدی باید در مقابل آنها اقدامات مقابله‌ای انجام داد.

*ممتنع بودن خروج از گروه پر خطر FATF‌ به جهت تغایر معنایی با این کارگروه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود:‌ با توجه به اینکه تعاریف و ادبیات مشترکی بین ما و FATF‌ وجود ندارد محال است حتی در صورتی که به این گروه بپیوندیم نیز از این گروه پر خطر خارج شویم بنابراین این دیگر ربطی به عضویت و عدم عضویت ندارد که بخواهیم به جهت آن امنیت کشور را به مخاطره بیاندازیم.

حاجی دلیگانی با هشدار به تغایر تعاریف و مفاهیم ایران با این کار گروه گفت: مثلا تعریفی که مردم ایران از تروریست دارند درست نقطه مقابل FATF‌ است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه FATF‌ مانند سند 2030 است که به جهت تغایر مفاهیم قابلیت اجرایی در کشور را ندارد گفت: مثلا در سند 2030 به تکریم و تحکیم خانواده اشاره شده است اما تعریفی که از خانواده دارد با تعریف مردم مسلمان ایران متفاوت است چرا که در احصا خانواده به سه دسته خانواده اشاره می کند که ازدواج همجنس با همجنس نیز در آن وجود دارد.

وی با تذکر به اینکه عربستان و رژیم اشغالگر قدس به عنوان عضو ناظر این کارگروه هستند گفت:‌ آیا دادن اطلاعات و در دسترس قرار دادن تمامی تراکنش های مالی کشور در اختیار دشمنانی که در دشمنی خود از استفاده از هیچ ابزاری ابایی ندارند کار عاقلانه‌ای است و در صورت پذیرش تمامی خفتها و همکاری تام آیا چنین اعضایی اجازه خواهند داد که از این نهاد منفعتی حاصل کشور شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از موافقان این سندهای ضد شرعی گفت: جای تعجب دارد که در کشوری مسلمان این سندها طرفدار داشته باشد اما اگر عده‌ای واقعا طرفدار این سندها هستند به طور کامل به تشریح آن بپردازند و لاپوشانی نکنند تا آنگاه ببیند که چقدر طرفدار دارند.

حاجی دلیگانی در مورد شاهد این ادعای خود که تعاریف آنها از تروریست متفاوت از معنی حقیقی تروریست است گفت: FATF‌ گروهی که 31 شهریورماه گروهی از مردم را به خاک و خون کشید تروریست نمی‌داند.

* تروریست بودن رئیس علی دلواری،‌ میرزا کوچک خان جنگلی و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس طبق تعریف FATF‌ 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تذکر به اینکه تعریف تروریست بر اساس خواست استعمارگران است گفت:‌ مثلا در تعاریف آنها از FATF‌ آمده است که اگر ملتی با متجاوزانی که برای غارت کشورشان حمله ور شدند مقابله کند تروریست هستند که مسلم است هیچ آزادی خواهی این تعریف را نمی‌پذیرد کسی را که از خانه خود زمین کشاورزی خود دفاع می‌کند تروریست معرفی شود. طبق این تعریف رئیس علی دلواری،‌ میرزا کوچک خان جنگلی و رزمندگان 8 سال دفاع مقدس مصداق تروریست هستند.

وی با ابراز اینکه در FATF‌ دو نقطه کانونی وجود دارد گفت:‌ اولین نقطه اینکه تعریف تروریست دست آنها است و دیگر اینکه تعهدات قضائی است که ما به آنها بایستی در مبارزه با تروریست بدهیم یعنی که هم آنها تروریست را مشخص می‌کنند و هم محاکمه می‌کنند و می‌گویند فلانی تروریست هست باید دستگیر کنید و به ما تحویل دهید.

حاجی دلیگانی با انتقاد از افرادی که ادعا دارند که بحران ارزی کشور با الحاق به FATF‌ حل می‌شود گفت: این ادعا بسیار شبیه ادعای کسانی است که معتقد بودند که با امضای برجام تمامی تحریمها حل خواهد شد و مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. مومن از یک سوراخ نباید دوبار گزیده شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با بررسی این لایحه در شورای نگهبان قانون اساسی و تطابق با آن با شرع و قانون گفت:‌ از جهات مختلف این مصوبه مجلس مغایر با قانون اساسی است.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه FATF‌ با اصل چهارم قانون اساسی «کلیه قوانین و مقررات مدنی ، جزائی ، مالی ، اقتصادی ، اداری ، فرهنگی ، نظامی ، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد» مغایر است گفت:‌ از همین جهت بود که مراجع عظام تقلید نیز به صراحت به نقد این لایحه پرداختند و آن را مغایر شرع دانستند و مخالف نفی سبیل است.

وی با ابراز اینکه این لایحه مخالف بند ج اصل دوم است که هرگونه سلطه‌پذیری را منع کرده است گفت: زیرا این اصل اجازه هرگونه زمینه سلطه علیه ملت ایران را منع می‌کند و همچنین مغیر بند 5 اصل سوم است که اجازه نفوذ اجانب در کشور را منع کرده است.

* تصویب CFT‌مغایر اصل 153 قانون اساسی

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: تصویب CFT مغایر اصل 153 قانون اساسی نیز هست که هرگونه سلطه بیگانگان بر منابع اقتصادی کشور را ممنوع کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار20مهر 97، کدخبر: 1850798،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
ین هایی که با FATF اینجوری مخالفن آیا راه نجات دیگیری هم تو ذهنشون دارن؟بیان و اعلام کنن
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۱
0
0
بهتر نبود قبل از هرکاری مغایرتهارو برطرف میکردن؟
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین