پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران گفت: سیاست تاب‌آوری به مثابه یک راهبرد در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است.

شعارسال: دکتر حسین شیرزاد در جلسه شورای عالی ریسک سازمان مرکزی تعاون روستایی در کشور اظهار داشت: سازمان‌ مرکزی تعاون روستایی کشور در صورتی که با حکمرانی خوب و مدیریت نوآورانه ریسک نتواند مدل‌های سیستمیک تاب‌آور و مقیاس‌پذیر را بکار گیرد، برای بقا در زیست بومی پر از عدم قطعیت و تغییر، دچار چالش‌های جدی خواهد شد.

وی با بیان این که، رفتار سازمانی در تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور باید از مدل‌های سنتی ریسک عبور کرده و بر ایجاد سیستم پایش هدفمند، پیش‌آگاهی، مقاوم‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری تمرکز کند، افزود: تاب‌آوری، راهی برای تقویت اکوسیستم تعاونی‌های روستایی با استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آنها در مواجه با سیر قهقرایی اکوسیستم‌های طبیعی و خشکی و خشکسالی‌های سه دهه اخیر (مباحث تغییر اقلیم) در کشور است.

این مسوول ادامه داد: باید در برنامه‌های آتی، تحمل‌پذیری تعاونی‌های تولید در مقابل مخاطرات و بحران‌ها را با انتخاب گونه‌های مقاوم‌تر غلات (تنوع ژنتیکی، تنوع گونه ای، تنوع زیستی بیشتر) و الگوهای کشت سازگارتر افزایش دهیم تا کارکرد سیستم تولید در شرایط بحرانی به مخاطره نیافتد.

شیرزاد با بیان این که استراتژی بقا، مجهز بودن تعاونی‌ها به انواع راه‌حل‌ها و راهبردها و انعطاف‌پذیری حداکثری در حل مسئله است، خاطرنشان کرد: توانمندسازی سازمان مرکزی تعاون روستایی برای حرکت سریع در مقابله با بحران و مخاطرات با تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت بیشتر مابین دولت، تعاونی‌های روستایی و سایر نهادهای بازاری و ایجاد فهم مشترکی از عمق مخاطرات تولیدی، توزیعی و بازاری در بخش کشاورزی امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: شبکه تعاون روستایی کشور به مثابه یک سیستم اجتماعی- اقتصادی هنگامی تاب‌آور است که بتواند مخاطرات موقت یا دائم را جذب کرده و به کمک توان بازیابی از شوک‌ها، خود را به سرعت با شرایط در حال تغییر و پیچیدگی جامعه کشاورزی انطباق دهد، بدون این که به واسطه مدیریت تکانه‌ها و ترمیم، کارکرد ماهوی خود را از دست بدهد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی تصریح کرد: تاب‌آوری، راهبردی موقتی جهت پاسخ به یک بحران یا نجات از یک فروپاشی نیست بلکه یک فعالیت مداوم جهت پیش‌بینی اختلالاتی است که فضای کسب‌وکار تعاونی‌ها را مختل می‌کند. این راهبرد زمانی آشکارتر می‌شود که به ایجاد ظرفیت قبل از وقوع تغییر، دقت شود.

به گفته وی، حمایت از نسل دانش آموختگان جوان، ترویج مشاغل دانش‌بنیان و رونق بخشیدن به اقتصاد دانش بنیان ، در بطن شبکه تعاونی‌های روستایی ایران ضروری‌ترین عنصر پیشگام در برنامه‌ریزی‌های آتی شبکه محسوب می‌شود. در شش ماهه گذشته، سازمان به کمک شبکه تعاون روستایی کشور توانسته به کمک انضباط مالی، حاکمیت قانون و کنترل فساد تا حدودی کارایی بازارهای خرد را افزایش داده و به تاب‌آوری سیستم اقتصادی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استانی و شهرستانی کمک شایانی کند.

این مسوول ادامه داد: ما باور داریم مسئولیت اجتماعی تعاونی‌های روستایی با تاب‌آوری اقتصادی‌شان، نسبت مستقیم دارد و سعی داریم با کاهش تلفات در تامین، توزیع و انتقال آب و استفاده از آب خاکستری و مصرف مجدد پساب در برنامه ها و ارتقای کارایی بذور، بهره‌وری را افزایش دهیم. این مسئولیت، توسعه تعاونی‌های روستایی را براساس ظرفیت‌های محلی تسهیل کرده و توسعه اجتماعی و زیست محیطی را به ارمغان می‌آورد.

شیرزاد با تاکید بر این که ایران در پهنه‌ای واقع شده است که طی ۲۵ سال‌ آتی به دلیل تغییرات اقلیمی نزدیک به ۱۷ درصد از عملکرد تولیدات محصولات کشاورزی آن کاسته خواهد شد، تصریح کرد: این در حالی است که جمعیت ایران تا افق ۱۴۲۰ به محدوده‌های ۱۰۶ میلیون نفر رسیده و میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور به ۷۰ میلیارد تقلیل خواهد یافت لذا تعاونی‌های تولید روستایی و کشاورزی با استفاده از ظرفیت انطباقی، بکارگیری نظام دانش محور کشاورزی، تغییر رویکردها به استقرار زنجیره های تأمین، نگاه نو به مسئله خشکسالی و اتخاذ راهبرد «تاب آوری» می‌توانند نقش تأثیرگذاری در برنامه برون رفت از چالش‌های مدیریت منابع آب و استهلاک منابع پایه در کشور ایفا کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وزارت جهاد کشاورزی، تاریخ انتشار: 21مهر1397 ، کدخبر: 100344: www.maj.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین