پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سازمان صدا و سیما باعث کناره‌گیری ۱۵۰ مدیر خواهد شد و این به معنای خاموشی ۴۵۰۰ سال تجربه است، راهکار چیست؟

شعارسال:اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سازمان صدا و سیما باعث کناره‌گیری ۱۵۰ مدیر خواهد شد و این به معنای خاموشی ۴۵۰۰ سال تجربه است، راهکار چیست؟

یکی از اخباری که این روزها درفضای مجازی زیاد به چشم می‌خورد، بحث اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سازمان‌های دولتی است. آن‌گونه که برخی منابع آگاه می‌گویند، در نتیجه اجرای این قانون حدود ۱۵۰ مدیر سازمان صدا و سیما که همگی بازنشسته شده‌اند،باید با این سازمان خداحافظی کنند. افرادی همچون مجید آخوندی معاون سیاسی، سیدمرتضی میرباقری معاون سیما، علی‌اصغر پورمحمدی و رضا پورحسین قائم‌مقامخبر، مهرداد سیدمهدی مدیر خبرگزاری صدا و سیما، اردشیر زابلی‌زاده مدیر شبکه ایران‌کالا و عباس مهدوی‌مهر مدیرکل بازرگانی از جمله مدیران بازنشسته‌ای هستند که رفتنشان به‌صورت همزمان می‌تواند روند مدیریتی صدا و سیما را دچار اختلال کند.

برخی معتقدند که با رفتن این مدیران، بدنه مدیریتی سازمان دچار تغییر و تحولااساسی خواهدشد و با روی کار آمدن نیروهای جوان، ایده و نوآوری‌های جدیدی به برنامه‌ها و ساختار سازمانی تزریقمی‌شود.

این روزها خبرهای زیادی درباره اجرای این قانون به گوش می‌رسد. این اقدام می‌تواندمخالفان و موافقان زیادی را به دنبال داشته‌باشد.پیگیری خبرنگار آنا برای صحبت با مدیران این سازمان درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سازمان‌های دولتی به‌ویژه صدا و سیما بی‌نتیجه بوده وبیشتر آنان از صحبت در این باره سر باز می‌زنند.

علتپاسخندادن این مدیران را می‌توانبه از دست ندادن جایگاهو کارمندانشان و یا به تعویق افتادن این قانون مربوط دانست، اما چیزی که واضح است، احتمال جایگزینی جوانان در سمت‌های مدیریتی این سازمان است.

سؤالیکه مدیران ازپاسخگویی به آن طفره می‌روند این بود که آیا جوانان می‌توانند با خلاقیت خود مدیریت و سازمان‌ صداوسیمارا به رشد برسانند؟

البته برای عملياتی شدن اين تصميم باید دید که آیا کسانی که از این عرصه خداحافظی می‌کنند، می‌توانند جایگاه خود را به مدیرانی خلاق و جوان بدهند؟ مدیرانی که بهره‌وری را افزایش دهند و از تکرار کارهایی که در آن افتاده‌اند، بکاهند؛اما با یک آسیب‌شناسی در این‌بارهمی‌توان به این نتیجه رسید که بهتر است تزریق نیروی جوان به بدنه سازمان صدا و سیما دریک بازه صورت نگیرد و زمان‌بر باشد؛چرا کهکمتر از یک ماه از تصویب این قانون گذشته، اما هنوز هیچ کدام از مدیران نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداده‌اند.

یکی ازتهیه‌کنندگان تلویزیون که تمایلی به افشای نام خود نداشت در این باره به خبرنگار آنا گفته است: چیزی که تاکنون در این باره شنیده شده، این است که قرار است از پنجم آبان کارت‌های ورود به سازمان تمام کسانی که شامل این قانون می‌شونداز کار بیفتد و به اصطلاح بسوزد.

وی تعداد این مدیران را حدود ۱۵۰ نفر اعلام کردو گفت: البته این مسئله زمان‌بر است و فکر نمی‌کنم که به یک‌باره رخ دهد.

به نظر می‌رسد این قانون تبعات منفی و مثبتی داشته باشد. شاید با ورود مدیران جوان به سازمان بتوان از خلاقیت و نوآوری و توانمندی آنها در به‌کارگیری مسائل استفاده کرد، امااز سوی دیگر آیا می‌توان سال‌ها تجربه یک بازنشسته را به فراموشی سپرد؟

هنوز چگونگی استفاده از تبصره‌های این قانون مشخص نیست. شاید با استفاده از آن بتوان برخی از این بازنشستگان را که کارایی بهتری دارند، حفظ کرد و از تجربیاتشان در ساخت برنامه یا مدیریت آن استفاده کرد؛ البته این قانون فرصتی برایجوانان همخواهد بودتا به میدان رقابت بیایند واز تجربیات قبلی استفاده کنند.

مدیرگروه اجتماعی یکی دیگر از شبکه‌ها که خود نیز از نیروهای جوان سازمان محسوب می‌شود، معتقد است که اگرچه باید از تجربه‌ نیروهای با تجربه استفاده کرد، اما صدا و سیما به یک پوست‌اندازی نیاز دارد.

وی که تمایل نداشت نامش عنوان شود، گفت:این دو نگاه (بازنشسته و جوان) باید با هم هماهنگ شوند. نیروی جوان انرژی کار دارد، اما بعضی مواقع کاربلد نیست.نیروهای باتجربه و مسن‌تر بعضی مواقعشجاعت لازم را ندارند که همین امر باعث می‌شود مثلاً ارتباطات‌شان بابدنهدانشگاهی کم شود. درباره برنامه‌های علمی پژوهشی هم همینطور است. نیروی جوان می‌تواند این خلأ را پر کند ولی باید از تجربه‌ها نیز به‌طور جدی استفاده کرد.

این مدیرگروه برنامه‌های تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که چطور می‌‌توان از تجربه‌ نیروهای بازنشسته استفاده کرد، عنوان کرد:‌تصورم این است که کمیسیون‌ها وهیأت‌های اندیشه‌ورزو امثال اینها باید تشکیل شده و گفتگوهای مورد نیاز در آنها انجام شود. نمی‌دانم حالا چه باید کرد، ولی اصل استفاده از قدیمی‌ها و باتجربه‌ها لازم است و باید با آنها تعامل کرد. به‌ نظرمبرای مناصب اجرایی اصلاً نباید روی نیروهای مسن حساب کرد،حتی بعضی از دوستان توانایی جسمی لازم را ندارند،اما در بحث‌های مشورتی، نظارت و ایده‌پردازی خیلی خوب هستند؛مثلاً قطعاً تیزبینیمدیری همچون علی‌اصغرپورمحمدی را هیچ‌کس ندارد وباید از آن استفاده کرد.

وی افزود: بایدبرای استفاده از این تجربه و این گنجینه طلایی، یک مکانیزمی طراحی کرد؛نمی‌دانم چطور، اما باید این معدن را استخراج کرد،کار سختی هم هست، تغییر ریل‌ها معمولاً کار سختی است، ولی شدنی است.

این مسئول تلویزیونی، ارزیابی این اقدام را زود دانست و گفت: برای قضاوت زود است. باید صبر کنیم که دو، سه سال بگذرد. نتایج این تغییر، به یک‌باره نیست و به صورت تدریجی خود را نشان می‌دهد.

با توجه به این نگاه‌، باید دیدقانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به‌درستی اجرا خواهد شد یا اینکه تجربه مدیریتی مدیران با تجربه سازمان صدا و سیمابر این قانون غلبه خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار27مهر97، کدخبر: 318381،www. ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین