پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۳۹۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
اگرچه به دنبال افزایش قیمت ارز، قیمت‌ها در داخل افزایش‌یافته است، اما افزایش قیمت ارز مسئله، قدرت مانور صادرکنندگان در بازارهای خارجی را افزایش ‌می‌دهد و چنانکه قیمت ارز روی نرخ 10 الی 12 هزار تومان آرام بگیرد ، صادرکنندگان ایرانی ‌می‌توانند کلیه رقبای خود را دست‌کم از بازارهای منطقه بیرون کنند.
شعارسال: آنچه در بالا خواندید بخشی از سخنان مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران بود که در تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران بر زبان آورد. خوانساری تأکید کرد با این نرخ ارز اگر درگذشته واردات پوشاک داشتیم اکنون صادرات پوشاک افزایش‌یافته است. اگر دولت در این سال‌ها، قیمت ارز را سرکوب نمی‌کرد، اکنون ایران به یکی از کشورهای بزرگ صادرکننده در منطقه تبدیل‌شده بود. خوانساری با اشاره به اینکه میزان تولید خودروسازان کاهش‌یافته و این صنعت در رکود به سر ‌می‌برد، افزود: حدود دو سال پیش دولت تصویب کرد که به مردم برای خرید خودرو وام بدهد. چنانکه ظرف دو هفته، تقاضا برای خرید خودرو 10 برابر شد. درواقع سیاست‌های غلط دولت، این شرایط را بر خودروسازی‌ها حاکم کرده است. او سپس از غیرواقعی بودن ارز دولتی انتقاد کرد و گفت: به‌رغم آنکه اتاق تهران بارها خواستار تک‌نرخی شدن ارز بوده است، نه‌تنها این خواسته اجابت نشده که اکنون تعداد نرخ‌ها به 5 نرخ رسیده است. البته پس‌ازاین باید در انتظار مشکلات ناشی از مابه‌التفاوت نرخ سامانه نیما و بازار آزاد نیز باشیم.

تجارت خارجی، میزان تأمین ارز، تأمین کالای اساسی و تحلیل تولید کالاهای منتخب صنعتی در شش‌ماهه سال 96 و 97 محور پنجاهمین گردهمایی اعضای شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران بود که روابط عمومی اتاق تهران گزارش آن را تهیه‌کرده است و در زیر می‌خوانید:

گزارش رسمی

این نشست با گزارش یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، درباره واردات و صادرات و مقایسه فهرست کالاهای منتخب تولیدی در شش‌ماهه نخست سال 1396و 1397 آغاز شد.او در ابتدا با اشاره به آمار مقدماتی مقایسه‌ای صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی و واردات طی شش ماه سال‌های 1396 و 1397 گفت: ارزش واردات در شش ماه نخست سال جاری در حالی معادل 22 میلیون و 182 هزار دلار بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 25 میلیون و 186 هزار دلار به ثبت رسیده است. بدین ترتیب ارزش واردات در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 12 درصد رشد منفی داشته است. ارزش صادرات نیز از رقم 20 میلیون و 464 هزار دلار در شش‌ماهه نخست سال گذشته با حدود 13 درصد رشد به رقم 23 میلیون و 122 هزار دلار در شش‌ماهه نخست سال جاری افزایش داشته است. همچنین تراز تجاری کشور در سال جاری رقم 939 میلیون دلار را نشان ‌می‌دهد. درحالی‌که این شاخص در شش‌ماهه نخست سال 1396 منفی 472 میلیون دلار بود.

افت 5 درصدی ارزش واردات کالاهای واسطه‌ای

صادقی در ادامه آماری از واردات بر اساس نوع کالا طی شش‌ماهه نخست سال‌های 1397 و 1396 ارائه کرد و گفت: واردات کالاهای واسطه‌ای ازلحاظ وزنی و ارزش به ترتیب معادل 7 درصد و 5 درصد کاهش‌یافته است. همچنین واردات کالاهای مصرفی نیز ازلحاظ وزنی 21 درصد و ازلحاظ ارزشی 27 درصد کاهش داشته است و درنهایت واردات کالاهای سرمایه‌ای هم ازلحاظ وزنی 30 درصد و ازلحاظ ارزشی 19 درصد افت را تجربه کرده است.او چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان، هند را به‌عنوان پنج مقصد نخست صادراتی کشور معرفی کرد و گفت: در شش‌ماهه نخست سال 1397، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ارزش صادرات به چین، حدود 11.6 درصد، عراق 44.5 درصد، امارات 33.7 درصد و افغانستان 40 درصد رشد داشته و صادرات به هند حدود 4 درصد کاهش‌یافته است. همچنین بررسی توزیع ارزش دلاری صادرات غیرنفتی طی این دو دوره نشان ‌می‌دهد که چین حدود 20 درصد، عراق 20 درصد، امارات 18 درصد، افغانستان معادل 7 درصد، هند 5 درصد و سایر کشورها حدود 30 درصد سهم از صادرات کالا به ایران را در اختیاردارند. رئیس سازمان صنعت و معدن استان تهران در ادامه چین، امارات، کره جنوبی، هند و آلمان را عمده‌ترین کشورهای صادرکننده به ایران معرفی کرد و گفت: ارزش واردات از چین 4.2 درصد، امارات 39.4 درصد، کره جنوبی 16.8، هند 2 و آلمان 14 درصد کاهش‌یافته است.

افت تولید به‌واسطه نوسان نرخ ارز

او در ادامه به میزان تولید برخی کالاهای منتخب در استان تهران و کل کشور پرداخت و گفت: میزان تولیدات در شش‌ماهه اول 97 نسبت به شش‌ماهه 96 با افت روبه‌رو شده است که این به‌نوبه خود تحت تأثیر عوامل مختلف ازجمله، نوسانات نرخ ارز رخ‌داده است. یکی از مسائل مهم و تعیین‌کننده در هزینه تمام‌شده واحدهای صنعتی نرخ ارز و نوسانات آن است. نوساناتی که امکان برنامه‌ریزی را از این واحدها گرفته و در اکثر مواقع باعث بالا رفتن هزینه تولید و درنتیجه پایین آمدن توان رقابتی آن‌ها می‌شود. در صنایعی که دسترسی بیشتری به ارز مبادله‌ای دارند، افزایش نرخ رشد ارز تأثیر کمتری بر کاهش نرخ رشد تولید خواهد داشت، اما صنایعی که به ارز مبادله‌ای دسترسی ندارند با افزایش نرخ ارز دچار کاهش شدید تولید ‌می‌شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 29 مهر 1397 ، کدخبر: 396068 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
خاک بر سرتان با این تحلیل . واقعا رئیس اتاق بازرگانی یک کشور اینقدر کوته بینی داشته باشه مایه مباهاته؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
ا.ف75
افزایش دلار میتونه باعث رشد اقتصادی بی سابقه ای بشه
اما اگه دولت تدبیر لازم رو داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
چیزی هم داریم صادر کنیم مردم در تامین مایحتاجشون گیر کردند
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
سلام.لطفا به مردم خودتان هم فکرکنیم.به فکر ملت باشیدوگرنه ..............
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین