پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۵۵۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت از تاثیر کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بر رشد بخش صنعت خبر داد.

شعار سال: احمد تشکینی با اعلام این خبر، اظهار داشت:ضریب همبستگی رشد اقتصادی و رشد واردات معادل ۰٫۶۵ بوده و همراهی رشد اقتصادی (بدون نفت) با رشد واردات بیشتر و معادل ۰٫۸ است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت گفت:رشد بخش صنعت نیز به­ شدت به رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای (صنعتی) وابسته است به گونه‌ای که ضریب همبستگی تقریبا کامل معادل ۰٫۸۵ میان آنها برقرار است؛ لذا تغییرات واردات مذکور بطور مستقیم و آنی بر رشد صنعتی تاثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: واردات کالاهای واسطه‌­ای و سرمایه‌ای علاوه بر تاثیرگذاری بر رشد بخش صنعت بر رشد سایر بخش­‌ها (نظیر کشاورزی، خدمات و غیره) نیز تاثیر دارد.

نتایج ارتباط میان بخشی نشان می­‌دهد هر یک از بخش­‌ها برای افزایش تولید نیاز به میزان مشخصی واردات دارند که صنعت بیشترین سهم مبدا وارداتی نسبت به سایر بخش­‌ها را دارا است.

 

*** کاهش ۱۷ درصدی واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌­ای

 تشکینی بیان کرد: به­ عنوان مثال برای افزایش ۱۰۰ واحد تولید بیشتر بخش صنعت نیاز به میزان مشخصی واردات است که ۸۶٫۸ درصد مبدا واردات صنعتی، ۷٫۸ درصد کشاورزی، ۴٫۹ درصد خدمات و ۰٫۶ درصد معادن است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت افزود: متوسط سهم صنعت به ­عنوان مبدا وارداتی برای افزایش ۱۰۰ واحدی تولید معادل ۸۳٫۹ درصد است.

وی گفت: نتایج محاسبات کمی نشان می­‌دهد به ازای ۱۰ درصد کاهش در واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌­ای، رشد صنعتی حدود ۲٫۵ درصد کاهش می‌­یابد، براین اساس از رشد ۶٫۴- درصدی بخش صنعت در سال ۱۳۹۷، حدود ۴٫۲- درصد آن ناشی از کاهش ۱۷ درصدی واردات کالاهای واسطه‌­ای و سرمایه‌­ای بوده است.

 

*** جلوگیری از تعمیق رکود در بخش صنعت

 مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت در پایان، اظهار داشت:به­ منظور جلوگیری از تعمیق رکود در بخش صنعت و نیز تسری آن به بخش­‌های مختلف اقتصادی اقداماتی شامل:تسهیل و تسریع تامین ارز کالاهای واسطه­‌ای و سرمایه­‌ای موردنیاز صنعت، حذف ضوابط محدودکننده اعمالی برای واردات بخش صنعت (حداقل برای یک دوره زمانی مشخص و محدود)، تاکید و تسریع در عملیاتی نمودن نهضت ساخت داخل و تسهیل تهاتر کالاها و خدمات صادراتی با کالاهای واسطه­ ای و سرمایه­‌ای وارداتی صنعت (در قالب دستورالعمل­‌های صادراتی، وارداتی و ارزی) باید در دستور کار مجموعه اقتصادی کشور قرار گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ 18 دی  98، کد مطلب: 155362: www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین