پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
آمار هفت ماهه صادرات امسال کرمانشاه به نقل از خلیل حیدری مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه حکایت از سهم یک‌هشتمی استان کرمانشاه از صادرات صورت گرفته از استان دارد. سهم تولیدات کرمانشاه از صادرات 1.6 میلیارد دلاری فقط 210 میلیون دلار است!

شعار سال: شاهراه صادراتی ایران به عراق است، کرمانشاهی که زمانی بار 50 درصد صادرات کشور به عراق را به دوش می‌کشید و حالا در پی تغییر و تحولات داخلی این کشور همسایه سهم کرمانشاه مرزشنین هم تقریبا به نصف این میزان کاهش یافته است.

استانی که حالا با داشتن دو مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی و قرار گرفتن در کریدور ترانزیتی شرق به غرب انتظار می‌رود فعال‌تر از گذشته باشد، اما تعلل در آماده‌سازی زیرساخت‌های مرزی موجب شده روندی معکوس در صادرات داشته باشیم.

صادرات در برنامه برخی از والیان استان کرمانشاه در دولت‌های مختلف گاهی پیشران توسعه بوده و گاهی هم کمترین نقش را در برنامه‌های آن ها داشته است؛ گاهی با برنامه‌های آرمانی رویای صادرات 10 میلیارد دلاری را برایش در نظر می‌گرفتند و گاهی هم تقریبا هیچ برنامه‌ای برایش نداشته‌اند مثل همین سال‌های اخیر!

سهم 210 میلیون دلاری کرمانشاه از صادرات 1.6 میلیارد دلاری!

آمار هفت ماهه صادرات امسال به نقل از خلیل حیدری مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه حکایت از سهم یک‌هشتمی استان کرمانشاه از صادرات صورت گرفته از استان دارد.

حیدری در نشست خبری روز صادرات اعلام کرد که در هفت ماهه امسال یک میلیارد و 633 میلیون دلار کالا با وزن سه میلیون و 369 هزار تن از مرزهای استان کرمانشاه صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات از نظر ارزشی 46 درصد و از نظر وزنی 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه با بیان اینکه کالاها از استان کرمانشاه به 35 کشور دنیا صادر شده، گفت: عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، امارات و ... در صدر کشورهای طرف معامله صادرات استان بوده است.

حیدری تعداد اقلام صادراتی از استان کرمانشاه به خارج از کشور را نیز 781 قلم کالا عنوان کرد و گفت: بیشترین کالاهای صادر شده لوازم خانگی و پاکیزگی و ظروف تهیه شده از پلاستیک، محصولات و چیپس سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، انوع کاشی، کیسه نایلونی، کولر آبی، هندوانه و ... بوده است.

وی درباره اقلام صادراتی تولیدی استان نیز خاطرنشان کرد: ارزش این اقلام حدود 210 میلیون دلار بوده که عمدتا محصولات پتروشیمی، سیمان، لبنیات، رب گوجه و ... را شامل می‌شود.

تناقض‌های آقای مدیرکل!

در حالی که مسئولان گمرک سهم یک‌هشتمی از صادرات برای استان را اعلام می‌کنند، محسن رستمی سرپرست سازمان صنعت کرمانشاه می‌گوید 800 میلیون دلار از این صادرات 1.6 میلیاردی در گمرکات استان اظهار شده و بخش زیادی از آن مربوط به کالاهای تولیدی داخل استان است!

پیش‌بینی صادرات سه میلیارد دلاری

کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه هم اظهار داشت: آمار صادرات در شش ماه اول امسال یک میلیارد و 1.4 میلیارد دلار در سطح استان بوده که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشته این در حالی است که کل صادرت سال گذشته دو میلیارد دلار بوده است.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا پایان سال سه میلیارد دلار صادرات از طریق مرزهای استان انجام شود که رکورد خوبی است .

کاشفی گفت: این کسب رکورد در حالی است که مشکلات نوسانات نرخ ارز و صدور بخشنامه های متنوع ممنوعیت صادرات همچنین مشکلات زیر ساختی در مرزها در کنار کمبود منابع وجود داشته است.

وی بیان کرد: در زمینه صدور کارت های بازرگانی حدود ۶۲۰ کارت بازرگانی برای فعالین اقتصادی صادر شده و ۷۰۰ نفر نیز به صورت موردی این کارت های بازرگانی را دارند که به صورت غیر متمرکز در برخی سالها نسبت به صاردات و واردات اقدام می کنند.

به گفته کاشفی، استان کرمانشاه در کشور رتبه هفتم را از نظر صادارت دارد که امیدواریم با سرمایه گذاری در حوزه زیر ساختها شاهد افزایش کالاهای صادراتی باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مرصاد نیوز، تاریخ انتشار 2 آبان 97، کد مطلب: 359497،www.mersadnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین