پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح آخرین وضعیت اردوگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا اظهار کرد: فضای عمومی ایالات متحده در آستانه انتخابات میان دوره‌ای را باید در راستای برخی از رخدادها و حوادثی که اخیراً در عرصه سیاسی این کشور اتفاق افتاده است، تحلیل کرد. به عنوان مثال بی تفاوتی ترامپ نسبت به حقوق بشر و محافظه‌کاری او در محکومیت نقش عربستان در پرونده خاشقجی یکی از موضوعاتی است که برخی از طرفداران جمهوری‌خواهان و شخص رئیس‌جمهور آمریکا را در دوگانه تصمیم‌گیری قرار داده است. از این منظر بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند که این فضا باعث شده تا ترامپ از سوی منتقدان و طرفداران خود محک زده شود.

شعارسال: رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال این است تا از ماجرای پناهجویان در انتخابات میان دوره‌ای بهره‌برداری کند و به نوعی افکار عمومی در حالت تحریک به سر می‌برد.

»علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح آخرین وضعیت اردوگاه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات میان دوره‌ای آمریکا اظهار کرد: فضای عمومی ایالات متحده در آستانه انتخابات میان دوره‌ای را باید در راستای برخی از رخدادها و حوادثی که اخیراً در عرصه سیاسی این کشور اتفاق افتاده است، تحلیل کرد. به عنوان مثال بی تفاوتی ترامپ نسبت به حقوق بشر و محافظه‌کاری او در محکومیت نقش عربستان در پرونده خاشقجی یکی از موضوعاتی است که برخی از طرفداران جمهوری‌خواهان و شخص رئیس‌جمهور آمریکا را در دوگانه تصمیم‌گیری قرار داده است. از این منظر بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند که این فضا باعث شده تا ترامپ از سوی منتقدان و طرفداران خود محک زده شود.

وی ادامه داد: بسیاری دیگر معتقدند که رفتار ترامپ در طول دو سال ریاست جمهوری‌اش در عرصه سیاست داخلی و خارجی به گونه‌ای است که بسیاری از شعارهای وی محقق شده اما مدل مواجهه با پناهجویان یا برخورد با خبرنگاران و رسانه‌ها و همچنین فساد مالی و اخلاقی او تا حدودی باعث شده بخشی از طرفداران رئیس‌جمهوری آمریکا مدل نگاهشان به اردوگاه جمهوری‌خواهان تغییر کند. این دسته معتقدند که خروجی انتخابات میان‌دوره‌ای بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده تاثیرگذار خواهد بود. آنچه که مشخص خواهد بود این است که ترامپ در داخل توانسته با زبان عامیانه طرفداران خود را مشغول سناریوهایی کند که ممکن است در دور دوم اعتبار آنها ساقط شود.

بیگدلی افزود: به عنوان مثال موضوع مهاجران و انتقاد تند ترامپ که باید آن را «حمله به اقلیت» دانست، یکی از موضوعاتی است که در آستانه انتخابات میان دوره‌ای به یکباره برجسته شد و موجب شد تا ملی‌گرایی آمریکایی در ایالات متحده همانند زمان انتخابات ۲۰۱۶ برجسته شود و از این منظر است که مردم آمریکا با تحریک کاخ‌سفید برای مبارزه با پناهجویان و مهاجران به خیابان‌ها آمده‌اند. این دقیقاً به عنوان جهت دادن افکار عمومی توسط رئیس جمهوری ایالات متحده به حساب می‌آید که نشان می‌دهد ترامپ می‌کوشد تا از یک عنصر عمومی و معرفی کردن آن به عنوان یک تهدید، بهره‌برداری سیاسی و حزبی خود در آستانه انتخابات را به ثمر برساند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جمهوری‌خواهان در سنا ابقاء خواهند شد، عنوان کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که مجلس سنا در دست جمهوری‌خواهان خواهد ماند و رقابت لیبرال‌ها و محافظه‌کاران در مجلس نمایندگان تنگاتنگ خواهد بود. این بدان معنی است که دموکرات‌ها اگر هم بتوانند اکثریت را در مجلس نمایندگان به دست بیاورند بیشتر بر موضوعات داخلی حریف ترامپ خواهد بود تا مسائل خارجی. چراکه ماهیت مجلس نمایندگان و تمرکز آن، بر روی مسائل داخلی آمریکا است. در این بین عده‌ای معتقدند که اگر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیروز شوند، عرصه بر ترامپ سخت خواهد شد اما به نظرم این تحلیل نادرست است.

بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اختیارهای رئیس جمهوری در آمریکا بسیار گسترده است، هرچند پس از جنگ ویتنام این اختیارها تا حد زیادی کاهش پیدا کرد اما این باعث نمی‌شود که رئیس‌جمهوری در تمامی تصمیم‌های خود با دیگران هماهنگ باشد. البته موضوع مطروحه به جهات بیرونی و درونی زیادی بستگی دارد اما به صورت کلی نمی‌توانیم بگوییم که اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای پیروز شوند، بر تصمیم‌های ترامپ (خصوصاً سناریوهای علیه ایران) تاثیرگذار خواهند بود. بنابراین روال سیاست خارجی آمریکا بعد از انتخابات میان دوره‌ای تغییر نخواهد کرد اما مباحث داخلی بر اساس منافع جمهوری‌خواهان دستخوش تغییر خواهد شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 10آبان 1397 ، کدخبر:www.ilna.ir ، 687133

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین