پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
چندی پیش، در روزنامه (جهان صنعت) مورخه 8/7/97 مطلبی تحت عنوان " طرح جمع اوری مدیران باز نشسته" نظرم را جلب و از طرفی روانم را تلخ کرد.چرا که این عنوان را توهینی اشکار به جامعه محترم سالمندی می دیدم، دو واژه ( طرح) و (جمع اوری)، درفضای رسانه ای بیشتر با پسوند هایی گره خورده اند که همردیف کردن ان با سالمندان و مدیران باز نشسته ظلم و توهین اشکاری به ساحت این عزیزان است.

شعار سال: من نمی دانم شما خواننده گرامی بعد از شنیدن دو واژه ( طرح جمع اوری...)چه پسوند های برایتان تداعی می شود، ولی متاسفانه برای من، پسوند های خوبی تداعی نشد. با خود گفتم شاید من بد بین باشم ،برای رفع این ابهام با دو واژه ( طرح وجمع اوری) در فضای مجازی جستجوی مختصری کردم، عناوینی راکه یافتم ، بیشتر در حیطه حیوانات و ...بودند، که در مقایسه با سالمندی ، از بیان ان ها شرم دارم و شاید قابل ذکر ترین ان ها ( طرح جمع اوری معتادان متهاجر) بود.

از قضا فردای روز انتشار این مطلب، روز سالمندی بود و همه روزنامه ها در رسای جایگاه والای سالمندان مقالات نوشتند و قلمفرسایی ها کردن.( تئوری)

البته اتشار این مطلب در روزنامه مذکور به بهانه ( قانون عدم به کار گیری باز نشستگان در ادارات دولتی) می باشد. که این طرح هم نه از سر ناتوانی باز نشستگان، که بیشتر برای ایجاد فضای باز تر برای جوانان است و در شرایط فعلی کشور شاید طرح مناسبی هم باشد. البته در همین طرح هم بکار گیری باز نشستگان برای مشاغل مهم توصیه شده است و این نشانگر توانمندی بالای انان است.پر واضح است که اجرای این طرح نباید بهانه ای برای توهین به سالمندانی باشد که جوانی خود را برای این کشور و همین جوانان و از جمله همین جوانی که جسورانه و بی رحمانه به ان ها تاخته و توهین می کند، نثار کرده اند. در یک نگاه ساده، مدیر باز نشسته کیست؟

جواب "سالمندی است که توانمندی او احتمالا از میانگین توانمندی جامعه سالمندان بالاتر است"، و توهین به اینان علاوه بر توهین به سالمندان، توهین به قشر توانمند تر این جامعه نیزتلقی می شود.

ما نباید و حق نداریم به بهانه جوانی و غرور ناشی ازان، به وقار و شایستگی سالمندان اهانت کنیم.

فرهنگ ایرانی- اسلامی ما سرشار است از احترام به سالمندان، دو نمونه زیر مشتی از خروار است.

امام علی (ع) درباره مقام سالمندان فرموده‌اند: وقار پیری، نزد من دوست داشتنی‏‌تر از نشاط جوانی است.

پیامبراکرم (ص) نیز در احادیثی فرموده‌اند: احترام به سالمندان امت من احترام به من است.

سالمندی و پیری مسیر نهایی همه ماست، اگر توفیق رسیدن به ان را داشته باشیم.

پس در جوانی و سر مستی ان، پیران را بدیده احترام بنگریم نه اینکه با یک مسئله زود گذر همه چیز را فراموش کنیم و بی ادبانه تیتر بزنیم (طرح جمع اوری مدیران باز نشسته)

عطار اینان را اینگونه پند و هشدار میدهد:

بدید از دور پیری را جوانی خمیده پشت او همچون کمانی

ز سودای جوانی گفت: ای پیر بچندست آن کمان، پیش آی زرگیر

جوان را پیر گفت: ای زندگانی مرا بخشیده‌اند این رایگانی

نگه می‌دار زر ای تازه برنا ترا هم رایگان بخشند فردا

پایان.

دکتر محمد علی حیدرنیا. متخصص پزشکی اجتماعی. دانشیار دانشکده پزشکی شهید بهشتی

۱۳۹۷/۰۸/۰۶

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 7 آبان 97، کد مطلب: 674194:www.tabnaktehran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین