پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
فساد به عنوان یک ناهنجاری تمامی حوزه های جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و مبارزه با آن به عنوان یک مطالبه عمومی نیازمند استمرار و جدیت، افزایش نظارت و ایجاد شفافیت است.

شعارسال: فساد به عنوان یک ناهنجاری تمامی حوزه های جامعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد و مبارزه با آن به عنوان یک مطالبه عمومی نیازمند استمرار و جدیت، افزایش نظارت و ایجاد شفافیت است.

 فساد در هر جامعه ای به عنوان یک پدیده مزموم شناخته می شود که ریشه های آن می تواند فرآیندهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار دهد.

در ایران نیز مبارزه با فساد دغدغه ای برای مسئولان و مطالبه ای ملی است، ضمن این که ایران طی چهاردهه گذشته تمامی تلاش های خود را در این زمینه به کار بسته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم در 22 مرداد ماه سال جاری گفتند که فساد یک اژدهای هفت سر است که باید با آن به طور کامل و جدی مقابله شود، ضمن اینکه وقتی با فساد و مفسد مقابله می شود، قطعاً جیغ و دادهایی از گوشه و کنار بلند می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند که بیان علنی این موضوع برای این است که همه بدانند، بنای نظام، برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسد است.

ایشان افزودند که برخی درخصوص فساد به گونه ای صحبت می کنند که گویا همه نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می کنند، در حالی که اینگونه نیست و ما در کشور، مدیران پاکدست و مؤمن فراوانی داریم و اینگونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: در نظام اسلامی حتی تعداد کم افراد فاسد، زیاد است و باید با آنها قاطعانه برخورد شود.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند که دستگاه های نظارتی وابسته به دستگاه های اطلاعاتی، قوه قضاییه و مجلس نیز باید با قدرت و با چشم باز در میدان باشند و آحاد مردم مؤمن نیز باید با احساس وظیفه، در این خصوص، نقش ایفا کنند.

** مبارزه با فساد نیازمند استمرار و جدیت است

امیر خجسته رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس درباره مبارزه با فساد به عنوان یکی از برنامه های کلیدی حاکمیت، می گوید که فساد در سرتاسر دنیا وجود دارد و برخوردهای جدی هم در این زمینه توسط کشورهای مختلف با آن صورت می گیرد.

وی با یادآوری این که فساد در ایران همانند سایر کشورها وجود دارد، تاکید می کند که فساد یا باید حداقل باشد و یا اصلا وجود نداشته باشد.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس خاطرنشان می کند که قطع ریشه های فساد اقتصادی نیازمند عزم و جدیت توسط هر سه قوه است.

نماینده مردم همدان معتقد است قوه قضاییه نسبت به مفسدان اقتصادی با قاطعیت حکم را صادر کرده و جاری کند تا مشمول مرور زمان نشود.

خجسته مبارزه با فساد را مطالبه همه مردم دانسته و تاکید می کند که ایجاد شفافیت در امور می تواند از بروز فساد و رانت جلوگیری کرده و دست مفسدین را رو کند.

** مبارزه با فساد عامل ایجاد امنیت سرمایه است

حمیدرضا حاجی بابایی هم درباره مبارزه با فساد اظهار می کند که هر حاکمیتی برای تداوم و استحکام و نیز تقویت ارتباط میان مردم و خود، نیازمند نظارت و جلوگیری از سواستفاده و مبارزه با فساد است.

وی با یادآوری این که مبارزه با فساد خواسته مردم در هر جامعه ای است، یادآور می شود که در جمهوری اسلامی ایران که بر مبانی دینی و اعتقادی استوار است، این خواسته از تفکر و اندیشه ناشی از انقلاب اسلامی منشعب می شود.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره شاخص های فساد، معتقد است که این شاخص ها باید توسط قانون تعریف شود تا مشخص گردد چه کسی در حیطه قانون و یا خارج از آن عمل کرده است.

حاجی بابایی خاطرنشان می کند که در بحث مبارزه با فساد، علاوه بر این که سلامت و نشاط جامعه دنبال می شود، نگاه مردم به حاکمیت تقویت شده و باعث مایوس شدن افراد سود جو می شود زیرا ضریب ریسک آن ها را به شدت افزایش می دهد.

این نماینده مجلس یادآور می شود که نباید در مبارزه با فساد گزینشی عمل کرد زیرا ممکن است کسانی در جامعه وجود داشته باشند که دارای دست برتر بوده و بتوانند به راحتی از تیغ قانون و نظارت فرار کرده و یا جایگاه امنی برای خود فرض کنند.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره نقش شفافیت در مبارزه با فساد، هم اظهار می کند که این نقش بسیار کلیدی است و باید آن را در جامعه اشاعه دهیم، بزرگترین ابزار نظارت در یک جامعه مدنی و مردمسالار مانند ایران اطلاع عمومی است.

وی شفافیت را اساس و کلید همه مسائل می داند و معتقد است امروز یکی مشکلات اساسی جامعه ما عدم شفافیت است.

نماینده مردم همدان درباره وجود منافذ و رخنه ها در قانون و سواستفاده برخی افراد از این موارد، هم می گوید که ریشه بسیاری از این مشکلات در خود مجلس و حوزه قانونگذاری است، در حین قانونگذاری گاهی وقت ها اشکالاتی وجود دارد که برخی از آن ها دانسته و برخی دیگر نادانسته است.

حاجی بابایی بهترین و زیباترین قانون را قانون خودنظارتی می داند و تاکید می کند که اگر خودنظارتی وجود داشته باشد دیگر نیازی به وجود چندین دستگاه نظارتی نیست زیرا این قانون آنقدر شفاف و روشن است که نیازی به نظارت ندارد.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معتقد است بسیاری از قوانین ما قابل دور زدن هستند و این امر را به دلیل خوب نوشته نشدن قانون و یا تعدد قوانین می داند.

وی درباره نقش دستگاه های نظارتی نیز می گوید که دستگاه های نظارتی چشم نظام هستند، اگر آن ها نزدیک بین و دوربین نباشند و به درستی ببینند، قطعا نباید شاهد این فسادها باشیم، وجود برخی مفاسد نشان می دهد ما در قانونگذاری، نظارت و اجرا مشکل داریم.

بررسی در فرآیند ایجاد فساد نشان می دهد که علت بروز این هنجار را می توان در حوزه قانونگذاری، میزان شفافیت و اقدامات دستگاه های نظارتی دانست.

بنابراین انجام راه کارهای مزبور نیازمند اجماع در میان مسئولان نظام جمهوری اسلامی و تحول در حوزه های مختلف برای عبور از این دغدغه است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:16 آبان 1397 ، کدخبر:83092173 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین