پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۶۷۸۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
افزایش صادرات غیرنفتی با کاهش ارزش پول ملی نه‌تنها سبب رونق تولید ملی نشد بلکه بسیاری صنایع را با چالش تهیه کالاهای واسطه‌ای برای تولیدات محصولات مواجه کرد. وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری در روز ملی صادرات با اشاره به این موضوع گفت: کاهش ارزش پول ملی یکی از روش‌هایی است که همه دنیا برای افزایش صادرات از آن استفاده می‌کنند؛ برخی درصدی از ارزش پول ملی‌شان را کاهش می‌دهند تا فرصتی برای صادرات کالاهایشان ایجاد کنند؛ حالا عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

شعار سال: برخی می‌گویند افزایش قیمت دلار سبب شد که صادرات در کشور ایران افزایش چشمگیری داشته باشد و این امر را برای اقتصاد ایران فرصتی طلایی می‌دانند و برخی دیگر این صادرات که از افزایش قیمت دلار ایجاد شده است را مقطعی و نادرست می‌پندارند و معتقد هستند که منابع کشور را با این شیوه ارزان بر باد می‌دهیم.

در همین راستا وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری در روز ملی صادرات با اشاره به این موضوع گفت: کاهش ارزش پول ملی یکی از روش‌هایی است که همه دنیا برای افزایش صادرات از آن استفاده می‌کنند؛ برخی درصدی از ارزش پول ملی‌شان را کاهش می‌دهند تا فرصتی برای صادرات کالاهایشان ایجاد کنند؛ حالا عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. به دلیل عداوتی که دشمن کرد این اتفاق برای اقتصاد ما نیز افتاد و ارزش پول ملی ما تغییر کرد ولی این‌یک فرصت بزرگ برای صادرات غیرنفتی است؛ این جلسه باید جلسه شادی صادرکنندگان باشد اگر ما بگذاریم و شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانند از این فرصت بی‌بدیل برای صدور محصولات استفاده کنند.

شریعتمداری در بخشی از صحبت‌هایش به گرانی رب گوجه‌فرنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: یک‌میلیون تن گوجه‌فرنگی ظرف مدت کوتاهی از کشور خارج می‌شود.

حال این سؤال مطرح است که آیا صادرات به هر قیمتی به نفع منافع ملی ایران است و آیا نحوه بالا بردن صادرات به این شکل صحیح است یا خیر؟

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش نرخ دلار در کوتاه‌مدت شاید سبب افزایش صادرات شود اما در بلندمدت منابع کشور را بر باد می‌دهد.

برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی نیز بر این نکته تأکیددارند که در ایران به علت نداشتن صنایع و زیرساخت‌های لازم امکان صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالا وجود ندارد و فقط صادرات منابع و مواد خام بدون افزودن ارزش‌افزوده آن‌هم با قیمتی نازل در کشور صورت می‌گیرد؛ به این نوع صادرات محصول "صادرات رفاه " می‌گویند.

حال با این توضیحات از دولت‌مردان به‌خصوص در حوزه صنعت باید این سؤال را پرسید که آیا از صادرات با این شرایط خوشحال باشیم.

این نکته قابل‌توجه است در حالی‌که آقایان این افزایش صادرات به‌واسطه تفاوت قیمت دلار و ریال را فرصتی طلایی می‌دانند در واقع صنعت‌گران و تولیدکنندگان در کشور ما در امر صادرات موفق نبوده و فقط مواد خام و ثروت ملی ایران را صادر کرده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 18 آبان 97، کدخبر: 324164، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
0
م.م77
کاهش ارزش پول ملی ما که ناخواسته رقم خورد فرصت مناسبیه برای پیشرفت صنعتی
ولی خوب کی از این فرصت استفاده میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین