پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۱۵۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
چرا به جای واژه «صادر‌کننده غیر رسمی» از واژه غریب و منحوس «قاچاقچی» استفاده می‌کنیم؟! پدر آمرزیده‌ها... ایهالناس... خلق الله... «صادر‌کننده غیر رسمی» یا به قول شما قاچاقچی مادر مرده هم ارز وارد مملکت می‌کند! خیر سرش اشتغال زایی می‌کند! چرخ تولید را هل می‌دهد! چرا به جای چوب لای چرخ گذاشتن و سنگ‌اندازی جلوی پای صادر‌کنندگان غیر رسمی، ظرفیت تولید‌مان را بالا نبریم؟! این همه چوب و سنگ از کجا می‌آورید؟! خسته نشدید؟! یک روز جلوی صادرات گوجه و خیار را می‌گیریم و یک روز هندوانه و ماکارونی و پنیر! لابد پس فردا هم صادرات «ساقه طلایی» و «شیرین عسل» ممنوع می‌شود؟! در دنیا صادر‌کنندگان را روی سرشان می‌گذارند و حلوا حلوا می‌کنند آن وقت ما اینجا قدرشان را نمی‌دانیم و تا بازار یک محصول کشمشی می‌شود، آنِ واحد با صدور یک بخشنامه چند هزار نفر قاچاقچی خلق الساعه متولد می‌کنیم!

شعار سال: این روز‌ها هر اداره یا وزارتخانه‌ای که تشریف ببرید یک کتابخانه دارند از این سر تا آن سر پر از کتاب‌های فاخر با جلد‌های گالینگور و چرمی. اما در این کتابخانه همیشه قفل است و کلیدش هم معلوم نیست در کدام کشو گذاشته‌اند؟

جایزه صادراتی و مافیای خیار شور!

با این حال پیشنهاد می‌شود دوستان وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی و اصناف و قس علی هذا... یک بار هم که شده حالا در صبحانه کاری یا حتی ناهار کاری این باب هفتم گلستان سعدی را که در خصوص سیرت بزرگان، آموزش و تربیت صحیح و از همه مهمتر فواید خاموشی است، مطالعه کنند یا دستکم فایل صوتی‌اش را گوش کنند! این همه در مدرسه با قلم نی نوشتیم «ادب مرد به از دولت اوست»، نمی‌دونم «از خدا جوییم توفیق ادب» یا «فرق مابین بنی آدم وحیوان ادب است» و... این همه کلاس‌های انگیزشی برگزار شد و برنامه‌های تلویزیونی در باب ادب و احترام به دیگران پخش شد، اما هنوز یاد نگرفتیم از کلمات درست و بجا استفاده کنیم!

چی شده؟! دیگر می‌خواستید چه شود؟! این روز‌ها دوباره یک عده گیر داده‌اند به صادرکنندگان کالا و تا تقی به توقی می‌خورد، جلوی صادرات یک محصول را می‌گیرند و از کلمه قاچاق و قاچاقچی استفاده می‌کنند! قبول کنیم قاچاق کالا با صادرات غیر رسمی فرق دارد. اصلاً ما کی قرار است این عینک کوفتی بدبینی را از چشمانمان بیرون بیاوریم و به نیمه پر آفتابه نگاه کنیم؟! چرا به جای واژه «صادر‌کننده غیر رسمی» از واژه غریب و منحوس «قاچاقچی» استفاده می‌کنیم؟! پدر آمرزیده‌ها... ایهالناس... خلق الله... «صادر‌کننده غیر رسمی» یا به قول شما قاچاقچی مادر مرده هم ارز وارد مملکت می‌کند! خیر سرش اشتغال زایی می‌کند! چرخ تولید را هل می‌دهد! چرا به جای چوب لای چرخ گذاشتن و سنگ‌اندازی جلوی پای صادر‌کنندگان غیر رسمی، ظرفیت تولید‌مان را بالا نبریم؟! این همه چوب و سنگ از کجا می‌آورید؟! خسته نشدید؟! یک روز جلوی صادرات گوجه و خیار را می‌گیریم و یک روز هندوانه و ماکارونی و پنیر! لابد پس فردا هم صادرات «ساقه طلایی» و «شیرین عسل» ممنوع می‌شود؟! در دنیا صادر‌کنندگان را روی سرشان می‌گذارند و حلوا حلوا می‌کنند آن وقت ما اینجا قدرشان را نمی‌دانیم و تا بازار یک محصول کشمشی می‌شود، آنِ واحد با صدور یک بخشنامه چند هزار نفر قاچاقچی خلق الساعه متولد می‌کنیم!

طرف مجوز گرفته و در حال صادرات قانونی یک محصول به خارج است تا خیر سرش دو‌زار ارز وارد کشور کند و چرخ تولید بچرخد و یک نون و بوقلمونی سر سفره زن و بچه‌اش ببرد. راننده هم در مسیر خوش و خرم در حال گوش کردن به یک آهنگ غیر مجاز آن طرف آبی است که پشت فرمان تریلی ناگهان مور مورش می‌شود و تا صفحه گوشی‌اش را باز می‌کند، می‌بیند‌ای دل غافل که محصول تریلی قاچاق اعلام شده و صاحب بار هم قاچاقچی بین‌المللی و‌ ایشان هم همدست قاچاقچی!

باور بفرمائید کار کارمندان تعیین مصادیق مجرمانه یا تشخیص کالای قاچاق از کار در معدن زمستان یورت آزاد شهر سخت‌تر است. یعنی شب و روز ندارند. فی المثل امروز اعلام می‌کنند صادرات خیارشور فله ممنوع و رسانه ملی هم همزمان از توقیف چند کامیون خیارشور فله قاچاق گزارش منتشر می‌کند و مصاحبه‌ای با تعدادی از قاچاقچیان نادم با چهره شطرنجی پخش می‌کند. اما نیم ساعت بعد ۵۰ تا کانتینر خیار شور از آن سوی آب‌های آرام و حتی آب‌های نا آرام، آرام آرام وارد کشور می‌شوند و خیار شور با خاک کوچه یکسان می‌شود! همزمان اتاق بازرگانی برای صادرات «خیارشور سرکه‌ای» جایزه در نظر می‌گیرد و این محصول استراتژیک از مصادیق مجرمانه قاچاق کالا خارج می‌شود، ولی تولید‌کنندگانش به خاک شور می‌نشینند! به همین شوری و خوشمزگی...

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری یافته، تاریخ انتشار: ۱0 شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۴۳۴۱۱، yaftenews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین