پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 27
کد خبر: ۱۶۸۷۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
مقررات مبارزه با پولشویی شامل قوانینی است که اشخاص و شرکت‌ها را موظف می‌کند در مورد نحوه کسب درآمدشان به دولت‌ها توضیح دهند، از این راه، پول‌هایی که از راه‌های نامشروع، مانند قاچاق، رشوه و تخلف‌های مالی به دست آمده است، برای ورود به بازارهای مالی با دشواری بیشتری رو به رو می‌شود و سلامت نظام مالی و اقتصادی قابل تضمین‌تر خواهد بود.
شعار سال : این یک داستان تخیلی است و تشابه نامها، عددها  و رفتار ها با شخصیت های حقیقی که احتمالا میشناسید کاملا تصادفی است.

"الف" که فردی ثروتمند، قدرتمند و صاحب نفوذ است با کسب اطمینان از وفاداری "ب"، فردی  که از مال دنیا چیزی ندارد و زندگی را به سختی میگذراند،  به او قول تغییر زندگی اش را در صورت همکاری میدهد. حداقل یک خانه را تضمین میکند.
بانکی به دلیل  این که کارخانه ای ورشکسته توانایی پرداخت بدهی وام هایش را به بانک ندارد کارخانه را که ضمانت وام بوده به مزایده گذاشته است. قیمت کارخانه با این شرط که صاحب جدید پرداخت بدهی کارخانه به کارگرانی که چندین ماه حقوق نگرفته اند را قبول کند،  کارشناسی میشود. در نتیجه قیمت کارشناسی  فقط ارزش زمین و ساختمان را در بر میگیرد و چیزی حدود 20 میلیارد  تومان برآورد میشود. "ب" در مزایده شرکت میکند و موفق به خرید کارخانه به این قیمت میشود. بدیهی است که "ب" پولی برای خرید ندارد و این پول را "الف" در اختیار او گذاشته بدون آنکه نامی از "الف" در جایی برده شود.
بعد از خرید کارخانه، "الف" و کارگزارانش با هزینه ای حدود 10 میلیارد تومان تمام بدهی های کارگران را میدهند، طلب کاران دیگر را نیز راضی میکنند. انبارهای مواد اولیه را پر میکنند و کارخانه را به حرکت در میاورند. کارخانه بعد از چند ماه از یک کارخانه متروکه به یک کارخانه آباد و در حال کار، به ظاهر با مدیریت "ب"، تبدیل میشود.  
کارخانه جدید برای دریافت وام، درخواستی به بانک میدهد. ضمانت این وام هم خود کارخانه است. با نفوذ "الف" و احتمالا کمی هزینه کرد، قیمت کارخانه که اکنون خیلی فعال و موفق و خوشنام و بدون طلبکار و رو به رشد است 100 میلیارد تومان کارشناسی میشود و به پشتوانه آن "ب" که اکنون کارخانه داری خوشنام، بدون هیچ سابقه یا بدهکاری به بانک است، میتواند 80 میلیارد تومان از بانک وام بگیرد.
با این وام یک خانه برای "ب" خریداری میشود و بقیه هم به جیب "الف" میرود. کل هزینه هایی که کرده را که بردارد هنوز حداقل 40 میلیارد سود کرده است.
از فردای وام مشکلات کارخانه دوباره شروع میشود. انبارهای مواد اولیه خالی میشوند، خط تولید تعطیل میشود و بعد از چند ماه کارخانه با مقداری زیادی بدهی و حقوق های معوقه ی کارگران اعلام ورشکستگی میکند. بانک کارخانه را به عنوان ضمانت وام برمیدارد و تمام اموال مالک یعنی "ب" را به غیر از ملک مسکونی رای مصادره میکند (طبق قانون این حد اقل را نمیتواند بگیرد).  نام "ب" در لیست سیاه بدهکاران بانکی قرار میگیرد و در هیچ جای این نمایش اسمی از "الف" برده نمیشود.
بانک کارخانه را در مقابل بدهی 80 میلیاردی به مزایده میگذارد ولی موفق نمیشود که آنرا بیش از قیمت کارشناسی 20 میلیارد تومان به فروش برساند. دوباره یک نفرگمنام و بدون هیچ سابقه ای میاید و آنرا میخرد و هیچ کس هم نمی پرسد که چطور یک نفر که تا دیروز آه در بساط نداشته میتواند امروز یک کارخانه را به قیمت 20  میلیارد تومان بخرد.  زیرا مصوبات مجلس در مورد FATF هنوز به قانون تبدیل نشده است. آیا "الف" را میشناسید؟

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال فردای روشن
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین