پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۸۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۹
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای اجرای سند تحول بنیادین اقدامی نمی‌‌کند و به همین دلیل این سند نتوانسته آن‌طور که باید اجرایی شود.

شعار سال: سند تحول بنیادین یکی از مهم‌ترین سندهایی است که در سال‌های گذشته در کشور ما تدوین‌شده است؛این سند راهکارها و برنامه‌هایی که باید در چند سال آینده در آموزش‌وپرورش اجرایی شود را تدوین کرده تا نظام آموزش‌وپرورش کشور بتواند تا سال ۱۴۰۴ به‌عنوان نظامی پیشرو در خاورمیانه معرفی شده و کشور را از حیث نظام آموزشی خودکفا و نسبت به دیگر طرح‌هایی از این دست بی‌نیاز کند.

اما سؤالی که مطرح است این‌که این سند اکنون در کدام نقطه اجرا قرار دارد و چه مقدار از این مسیر را تا رسیدن به نقطه تعالی و نهایی پیموده است؟

بنا بهباوربرخی از کارشناسان، تاکنون اجرای این طرح با موانع و مشکلاتی همراه بوده است که سبب شده تنها ۱۰ درصد از این سند به مرحله اجرا دربیاید.

بااین‌وجود بسیاری از همین کارشناسان بر این باورند که در دوره‌ای که این سند به‌عنوان سند راهبردی آموزش‌وپرورش به اجرا درآمد شتاب‌زدگی مسئولان سبب شد که بخش‌هایی از آنکه نیاز به بررسی‌های بیشتری داشت به حال خود رها شود و نسبت به رفع مشکلات اجرایآن اقدامی نشود. این در حالی است که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش که این طرح را به بدنه آموزش‌وپرورش آورده بود معتقد است دولت برای این طرح مایه نمی‌گذارد و به همین دلیل این سند نتوانسته آن‌طور که باید اجرایی شود.

حاجی‌بابایی که اکنون در کسوت نمایندگی مردم همدان در مجلس موضوعات را پیگیری می‌کند، در خصوص اجرای سند تحول بنیادین گفت: اگر این طرح در آن زمانی که بنده وزیرآموزش‌وپرورش بودم به مرحله اجرا در نمی‌آمد در هیچ دوره‌ای اجرایی نمی‌شد و تمام تلاش هفت‌ساله کارشناسانی که برای تدوین آن زحمت‌کشیده بودند به فراموشی سپرده می‌شد.

وی معتقد است برای این سند تلاش زیادی صورت گرفت و ۲۳۰ کارگاه بیست‌وچهارساعته که در هرکدام بیش از هفت هزار نفر حضور داشتند این سند را در ۲۰ جلد تهیه کردند.

این درحالی‌است که این طرح در زمان ورود این وزیر به آموزش‌وپرورش در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و برای اجرای آن هشت‌ماه کار پژوهشی در شورای عالی آموزش‌وپرورش صورت گرفت که پس از برطرف کردن همه موانع اجرایی، سند به تصویب رسید.

البته علاوه بر شورای عالی آموزش‌وپرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگیو شورای حوزه علمیه قم نیز بر روند آن نظارت داشتند.

حاجی‌بابایی معتقد است که دانشگاه فرهنگیان نتیجه این سند است و مهم‌تر از همه مسائل این است که سند تحول بنیادین تأیید مقام معظم رهبری را هم به همراه دارد.

پس از تصویب سند تحول بنیادین، ۶۳ پردیس دانشگاهی ایجاد شد که بر اساس این سند باید سالی سه هزار دانشجو جذب، و همین میزان نیز از بدنه آموزش و پرورش بازنشسته شوند تا فضا برای نیروهای تازه‌نفس باز شود.

حاجی‌بابایی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ۲۳ هزار دانشجو در ابتدای اجرای این سند در دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که ۱۷ هزار نفر آن‌ها برای مقطع ابتدایی بودند و از میان افراد جذب‌شده دوسومرا آقایان و بقیه را خانم‌ها تشکیل می‌دادند؛چون دوره ابتدایی برای ما مهم بود و برای سایر مقاطع می‌توانستیم از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده کنیم به همین دلیل حجم بالای پذیرش معلم برای مقطع ابتدایی بود.

نماینده مردم همدان در مجلس در خصوص افزایش یک سال به دوره ابتدایی نیز تصریح کرد: در دوره ابتدایی زمان آموزش کم بود و به همین دلیل آن را به شش سال افزایش دادیم.

یکی از مشکلاتی که پس از اجرای این طرح پیش آمد حضور معلم در مقطع ششم و دوره ابتدایی بود که حاجی‌بابایی دلیل آن را همراهی نکردن دولت و مجلس می‌داند و معتقد است در پنج سال گذشته هیچ معلمی استخدام نشده و بیش از ۱۵۰ هزار معلم ابتدایی نیز بازنشسته شده‌اند و به همین دلیل، تعداد معلمان در این دوره کم است و می‌توان به جرأت گفت تنها برنامه‌ای که دولت هیچ کمکی برای اجراشدن آن انجام نداد همین سند تحول بنیادین است.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشترین تحریم‌ها در سال ۹۱ رخ داد، اما بااین‌وجود بودجه خوبی به آموزش‌وپرورش اختصاص پیداکرده بود، تأکید کرد که امسال آموزش‌وپرورش سهم کمی از این بودجه داشته است و این به دلیل نبودارادهبرای اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش است.

وی مشکلات مالی را مهم‌ترین دلیل عدم اجرای این طرح دانسته و پیشنهاد می‌دهد که می‌توان از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای اجرای این سند استفاده کرد؛ زیرا اگر آموزش‌وپرورش اولویت یک کشور نباشد آن کشور به سرانجام نخواهد رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 26 آبان 97، کد مطلب: 326246: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
0
م.آ75
اینکه برای چی این سند اجرا نمیشه در حالی سیاست گذاری کلان ملی تو وان هستش باید یه مقدار به منافع دولت در این بخش دقت کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین