پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۲۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۹
سخنران اختتامیه جشنواره علم برای همه که با موضوع سفره سلامت خانواده برگزار شد با انتقاد از رویکرد اسپانسرمحور برنامه ها و تبلیغات صدا و سیما، ارتقای سواد رسانه ای را مهمترین اقدام برای شناسایی اطلاعات صحیح دانست.

شعارسال: سیف الله جلیلی عصر جمعه در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره «علم برای همه» با اشاره به اینکه موزه ملی علوم و فناوری اهداف ویژه ای را دنبال می کند و ماحصل همه اقدامات باید ترویج علم در میان مردم باشد، افزود: البته لازم است شیوه های مختلفی همچون برگزاری جشنواره، گردهمایی و سخنرانی برای آشنایی آحاد جامعه با علم از جمله علم تغذیه را برگزینیم.

رئیس موزه ملی علوم و فناوری با بیان اینکه سال گذشته موضوع «زلزله» برای این جشنواره انتخاب شده بود که متاسفانه با زلزله سر پل ذهاب مصادف شد، تصریح کرد: امسال «تغذیه» را برای جشنواره علم برای همه انتخاب کردیم.

وی اظهار داشت: معمولا غذایی که در طول روز مصرف می شود، ارزش غذایی چندانی ندارد و افراد نسبت به این مساله آگاهی کافی ندارند از این رو باید با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به افراد فرهنگ تغذیه را تغییر دهیم.

رئیس موزه ملی علم و فناوری تصریح کرد: هر چند به دلیل گرانی های اخیر و افزایش قیمت ها دورریز مواد غذایی کمتر شده اما نباید صرفا به این دلیل شیوه های مصرف تغییر کند بلکه لازم است مردم به استانداردهای تهیه و طبخ مواد غذایی توجه کنند.

جلیلی با بیان اینکه بی توجهی به استانداردهای مواد غذایی هم در میان افراد تحصیلکرده و هم عموم مردم رواج دارد، اضافه کرد: رسانه ها نقش مهمی در تبلیغات و آگاهی مردم دارند اما اکنون به دلیل درآمدزا بودن انواع تبلیغات، اطلاع رسانی درست درباره ارزش مواد غذایی ارائه نمی شود.

مرضیه ادهم، دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی هم در سخنرانی خود با تاکید بر اهمیت ارتقای سواد رسانه ای مردم خصوصا در مواجهه با تبلیغات صدا و سیما گفت: در شرایطی که صدا و سیما کاملا اسپانسرمحور شده نمی توان به پیام های آن اعتماد داشت و مخاطبان باید با بالا بردن سواد رسانه ای خود نسبت به هر محتوای رسانه‌ای حساسیت به خرج دهند و صحت آنها را از منابع معتبر جویا شوند.

وی گفت: سواد رسانه‌ای توانایی تشخیص درست یا غلط بودن پیام، درستی منبع، شناخت اخبار جعلی و تشخیص ابزارها و تکنیک‌هایی است که برای به دل نشستن پیام مورد استفاده قرار گرفته است.

این دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه یونسکو آخرین راه مقابله با رسانه‌ها و گم نشدن در دریای اطلاعات را تفکر انتقادی اعلام کرده است، اظهار کرد: تنها از طریق این نوع تفکر است که فرد نسبت به محتوای رسانه‌ای ایمن می‌شود.

ادهم در پایان مهم‌ترین شعار جشنواره «علم برای همه» امسال (از رسانه‌ها و منابع به درستی استفاده کنیم) را تاکید بر پی گرفتن این نوع تفکر دانست و ابراز امیدواری کرد این شیوه در مواجهه با تبلیغات و رعایت تغذیه سالم موثر واقع شود.

موزه ملی علوم و فناوری از ۲۰ آبان ماه همزمان با هفته ترویج علم، به مدت شش روز میزبان چهارمین جشنواره علم برای همه با موضوع سلامت مواد غذایی بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان علم ایران، تاریخ انتشار: 25آبان1397 ، کدخبر: 42390: www.isw.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ع.ق74
متاسفانه خیلی وقته که صدا و سیما ما در تبلیغاتش بشدت مصرف گرا، سود محور و تجماتی شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین