پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد علمی و پژوهشی دانشگاه مازندران را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی منطقه و شمال کشور برشمرد.

شعار سال: خواندن اطلاعات به صورت آنلاین، کتاب‌ها و مجلات باعث می‌شود افراد اطلاعاتی در مورد جهان پیرامون خود کسب کنند تا بتوانند به راحتی با دیگر جوامع ارتباط برقرار کنند. مطالعه کمک می‌کند تا افراد تخیل فعال‌تری داشته باشند. کتاب خواندن حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد. در این راستا در هفتهکتاب و کتابخوانی بر آن شدیمکتابخانه‌های دانشگاه‌های مهم کشور را معرفی کنیم.


معرفی کتابخانه دانشگاه مازندران
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه مازندران یکی از زیر مجموعه‌های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه محسوب می‌شود که در سال
۱۳۶۱ با مجموعه‌ای حدود ۳۰۰۰ جلد کتاب فارسی و لاتین و در فضایی به وسعت ۳۰۰ متر مربع در سازمان مرکزی دانشگاه با پنج نفر کارمند شروع به کار کرد.

با گسترش و توسعه کمی و کیفی دانشگاه، کتابخانه مرکزی نیز هم پای آن توسعه یافت؛ بطوری که با نظر مسئولان وقت، عملیات احداث ساختمان فعلی آن در سال
۱۳۷۱ آغاز شد و با تلاش و ریاست فعلی دانشگاه مازندران در سال ۱۳۷۸ که در آن زمان نیز ریاست دانشگاه را بر عهده داشت، کتابخانه مرکزی به فضای جدیدی به وسعت ۸۵۰۰ متر مربع در پنج طبقه منتقل شد.

با پیگیری مسئولان دانشگاه در سال
۱۳۸۱، کلیه بخش‌ها و سالن‌های آن به مرحله بهره برداری رسید. فضای فعلی به عنوان فاز اول ساختمان کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شد و بال شرقی آن به عنوان توسعه کتابخانه مرکزی پیش بینی شد که با توجه به حجم روز افزون منابع و گسترش مخازن کتابخانه مرکزی، اجرای فاز دوم (بال شرقی) نیز ضرورت آینده نه چندان دور می‌باشد.


کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد علمی و پژوهشی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های دانشگاهی منطقه و شمال کشور برشمرد، این واحد با ترکیبی از ۱۱ کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، سه کارشناس کتابداری و دو کاردان مشغول به فعالیت و ارایه خدمات می‌باشد.

کتابخانه مرکزی در حال حاضر دارای مجموعه‌ای بیش از ۱۶۰.۶۸۲ جلد کتاب می‌باشد که از این تعداد ۱۲۵.۷۹۱ جلد آن را کتاب‌های فارسی و ۳۴۸۹۱ جلد آن را کتب لاتین تشکیل می‌دهد.

پایان نامه‌های دانش آموختگان این دانشگاه که بالغ بر ۹.۱۲۶ عنوان می‌باشد نیز، بخشی از منابع پرکاربرد کتابخانه مرکزی محسوب می‌شود که در واقع نماد و ماحصل تلاش دوران تحصیلات تکمیلی هر دانشجو تلقی شد.

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه مازندران منابع مرجع، نشریات ادواری چاپی فارسی و لاتین اعم از جاری و گذشته نگر و روزنامه‌های کثیرالانتشار که با توجه به آرشیو طولانی آن در قالب روزنامه‌های صحافی شده، از پشتوانه‌های علمی و پژوهشی و بی بدیل این واحد به حساب می‌آید.


همچنین وجود اسناد و مدارک دولتی در قالب گزارشات دولتی، گزارشات آماری و طرح‌های تحقیقاتی سازمان‌ها و مراکز دولتی، بخشی دیگر از توانمندی این مرکز محسوب می‌شود.

کتابخانه مرکزی هم اکنون دارای ۱۴.۸۶۱ نفر عضو فعال است که شامل دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه مازندران است.

همچنین با عنایت به مراجعه بالای کاربران خارج از دانشگاه جهت استفاده از منابع و امکانات کتابخانه مرکزی، به پیشنهاد این واحد و با تصویب هیات رئیسه دانشگاه، پذیرش عضویت کاربران خارج از دانشگاه نیز میسر شد، به طوری که با پرداخت حق عضویت روزانه و یا سالانه، امکان استفاده از کتابخانه بصورت قانون مند، عملیاتی و اجرایی شد.

فروش نسخه‌های تکراری کتاب‌های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه مازندران
کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه مازندران در نظر دارد به مناسبتهفته کتاب و کتابخوانی، شماری از کتب مازاد اهدایی (نسخه‌های تکراری) و همچنین تک شماره‌های نشریات ادواری را جهت بهره برداری و استفاده بهینهء اقشار مختلف دانشگاه مازندران، با حداقل قیمتِ ممکن، در معرض نمایش و فروش قرار دهد.


بنابراین گزارش، دانشگاه مازندران به برخی از فعالیت اجرایی و عمرانی برای بهبود وضعیت کتابخانه مرکزی پرداخت است.

فعالیت‌های انجام شده دراین واحد عبارت است از نوسازی و تعویض میز و صندلی مطالعه دانشجویان برای بخش‌های مرجع، نشریات و پایان نامه ها، تخصیص و تامین اعتبار ۲.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای خرید کتاب از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تعامل نزدیک با گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها در انتخاب منابع مورد نیاز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، خرید بیش از ۴.۰۵۰ جلد کتاب از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اشتراک چهار پایگاه علمی فارسی مگ ایران، سیویلیکا، نورمگز، سمیم نور، ادامه اشتراک پایگاه لاتین، تجهیز و متمرکزکردن سایت کتابخانه مرکزی، میانگین پذیرش روزانه ۶۰۰ نفر مراجعه به بخش‌های مختلف ساختمان کتابخانه مرکزی جهت استفاده از منابع، امکانات و فضای مطالعه.


همکاری با کاربران خارج از دانشگاه در قالب عضویت یک روزه و یک ساله، انجام خدمات تحویل مدرک با عضویت در طرح‌های غدیر و امین، ارایه تسهیلات ویژه به دانشجویان جهت باز نگه داشتن سالن‌های مطالعه در ایام فرجه، ارایه خدمات بیشتر به دانشجویان رتبه‌های اول تا سوم رشته مختلف هر ترم تحصیلی، همکاری و تعامل گسترده با معاونت آموزشی در برگزاری آزمون‌ها خصوصاً آزمونMSRT،همکاری با دانشکده‌های پردیس و تشکل‌های دانشجویی در استفاده از سالن‌های آمفی تئاتر و سایت کتابخانه مرکزی جهت برگزاری مراسم و کارگاه‌های آموزشی ، همکاری و تعامل با شورای تامین منابع علمی وزارت عتف و حضور مستمر در جلسات آن به عنوان نماینده و عضو منطقه شمال کشور،پذیرش منابع اهدایی از سوی افراد حقیقی و حقوقی،هماهنگی و پذیرش درخواست بازدید دوره‌ای مراکز علمی و آموزشی منطقه جهت بازدید از امکانات و آشنایی با توانمندی‌های کتابخانه مرکزیاز دیگر فعالیت هاست.


تجهیز کامل سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی, بازسازی کامل سرویس‌های بهداشتی طبقات مختلف ساختمان کتابخانه مرکزی, نصب درب هوشمند در قسمت ورودی ساختمان کتابخانه مرکزی، ایجاد و راه اندازی آبدارخانه جدید ساختمان کتابخانه مرکزی و تجهیز آن نقاشی نمای بیرونی و شیروانی ساختمان کتابخانه مرکزی از اموری بوده که به تازگی در بحث نوسازی و تجهیز انجام شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 27 آبان 97، کد مطلب: 724867: www.snn.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین