پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۰۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
مدیران سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از جمله کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، با وجود همه این حاشیه‌ها و اعتراضات روزه سکوت گرفته‌اند و کمتر اظهار نظری از روسای این سازمان به گوش می‌رسد.

شعار سال: یک روز هپکو، یک روز آلومینیوم المهدی، یک روز مغان و روز دیگر کشت و صنعت نیشکر هفت تپه. وجه مشترک همه این شرکت‌ها دولتی بودنشان در روزهای نه چندان دور و واگذاری و به اصلاح خصوصی‌سازی آنها در چند سال گذشته است. اما آن چیز که این شرکت‌ها و شرکت‌های دیگر را به هم نزدیک و زیر یک عنوان می‌آورد و کارگران و کارکنانش را همدرد یکدیگر می‌کند، واگذاری نامناسب و تبعات و حاشیه‌های پس از خصوصی‌سازی است.

بارزترین این مثال‌ها نیز حال و احوال این روزهای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کارگرانش هست. شرکتی که از آن به عنوان غول کشاورزی استان خوزستان یاد می‌شد و در سایه بی‌تدبیری‌های گوناگون از جمله واردات بی‌رویه، سوء مدیریت، استخدام نیروهای مازاد، فرصت‌‌طلبی و رهاشدگی تحت نام خصوصی‌سازی، دیگر یال و کوپالی برایش باقی نمانده است.

این شرکت که تا پیش از خصوصی شدن، به پشتوانه دولت فارغ از سودده یا زیان‌ده بودن حقوق کارکنان را می‌پرداخت، درحالی ‌پس از خصوصی‌سازی در دولت تدبیر و امید عملا قادر به کسب سود و پرداخت حقوق کارگرانش نیست، که شنیده می‌شود خریدارش به طمع 200هکتار زمین‌اش، کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را خریده است.

به همین دلیل هم کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه چند روزی است که در اعتراض به معوق شدن حقوق و مزایا، خواستار لغو خصوصی‌‌سازی این شرکت و بازگشت آن به دولت شده‌اند.

در این زمینه پوری حسینی که در زمان ریاست وی بر سازمان خصوصی‌سازی واگذاری‌های پر حرف و حدیثی چون هپکو، آلومینیوم المهدی، کشت و صنعت مغان، کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و ... اتفاق افتاده است، به تازگی در خصوص واگذاری هفت تپه و حواشی آن گفتگویی با یکی از جراید داشته که نکات جالب و قابل توجهی از آن قابل بیان است.

وضع هپکویی‌ها بعد از واگذاری بهتر شده!

پوری حسینی که معاون وزیر اقتصاد نیز هست در پاسخ به این پرسش که دلیل اعتراض گسترده کارگران پس از واگذاری سهام نیشکر هفت‌تپه چیست، گفته "زمانی که ما سهام نیشکر هفت‌تپه را واگذار کردیم شرایط این شرکت بسیار بدتر از حال حاضر بود. در آن زمان کارگران بیش از شش ‌ماه بود که حقوق‌شان را دریافت نکرده بودند، درحالی ‌که هم‌اکنون حقوق کارگران فقط دو ماه است که پرداخت نشده است، بنابراین این‌طور نیست که وقتی سهام نیشکر هفت‌تپه در دست دولت بود هفت‌تپه گلستان بود و چون بخش خصوصی مالک آنجا شده این مشکلات پیش آمده است، اینطور نیست."

مدیر هفت تپه مریض شد، نیامد، شرکت به هم ریخت

وی در خصوص چرایی بدتر شدن وضعیت این شرکت پس از واگذاری با وجود ادعای بهبود شرایط هفت تپه پس از خصوصی‌سازی نیز اذعان داشته، "اتفاقی که افتاده و اوضاع را به هم ریخته این است که بعضی سهامداران این شرکت که فعالیت‌های اقتصادی دیگری دارند به‌خاطر سایر فعالیت‌هایشان از جمله مسائل ارزی و شبهاتی که در این زمینه وجود داشته، تحت بازداشت و بازجویی قوه قضاییه هستند؛ ضمن اینکه یکی از مدیران آنجا هم با مشکلات جسمی جدی در قلب و کلیه مواجه شده و در نتیجه چون دو هفته است که هیات مدیره در آنجا مستقر نیست بار دیگر زمینه اعتراض‌ها فراهم شده است."

اوضاع هفت تپه را رصد می‌کنیم

اما نکته جالب دیگر در خصوص واکنش رئیس سازمان خصوصی‌سازی در قبال شرایط شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، یادآور اظهار نظر رئیس جمهور در خصوص تورم افسار گسیخته و گرانی است که حسن روحانی گفته بود قیمت‌ها را لحظه‌ای رصد می‌کند. بر این اساس پوری حسینی هم گفته "ما در حال رصد اوضاع(شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه) هستیم، اما واقعیت این است که تهیه کردن پول دستمزد کارگران درحالی‌ که متناسب با آن درآمدی برایش وجود ندارد از جیب سهامدار شرکت کار دشواری است."

"به خریدار گفتیم نمی‌توانی، برو"

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص این که آیا سهامداری که توانایی پرداخت حقوق کارگران را ندارد، صلاحیت ادامه کار را دارد؟ هم اذعان داشته، "ما اخیرا به سهامدار اعلام کرده‌ایم که اگر به هر دلیلی توانایی ادامه کار را ندارد، اعلام کند تا سهام را با میل و درخواست خودشان به شخص دیگری واگذار و خریدار دیگری را جایگزین آن ها کنیم."

کارگران هفت تپه از کمونیست‌ها، کمونیست‌تر هستند

بخش جالب دیگر این گفتگو اما واکنش رئیس سازمان خصوصی‌سازی به کارگران این شرکت است که کارد به استخوانشان از بابت سوءمدیریت خورده و گفته‌اند شرکت را بدهید تا خودمان اداره کنیم. در خصوص این موضوع نیز پوری حسینی گفته، "من صحبت‌هایی را که در فضای مجازی هم پخش شده به دقت دیده و گوش کرده‌ام. به‌طور مثال اخیرا شخصی در مورد نیشکر هفت‌تپه فایلی را منتشر و در آن فایل ادعا کرده باید سهام نیشکر هفت‌تپه به دولت بازگردانده شود و در ادامه گفته ما به دولت هم اجازه نمی‌دهیم که وارد کارخانه شود و خودمان اینجا را اداره می‌کنیم و عوایدش هم متعلق به ‌خود ماست. این حرف‌ها در حالی زده می‌شود که در کمونیستی‌ترین کشور‌های روی کره زمین هم چنین حرف‌هایی زده نمی‌شود.

مگر نیشکر هفت‌تپه را بخش خصوصی مصادره کرده که چنین حرف‌هایی زده می‌شود؟ حتی در شوروی سابق هم قبل از فروپاشی شوراهای کارگری چنین حرفی نمی‌زدند که کارخانه را بدهید دست خودمان، اگر منافعی هم داشت مال خودمان. این کارخانه سال‌ها پیش با منافع کل مردم ایران تاسیس شده و اگر منافعی هم داشته باشد برای کل مردم و 80‌ میلیون ایرانی است."

صحبت‌های هپکویی‌ها را با یک من عسل هم نمی‌توانم قورتش بدهم

وی همچنین در خصوص وظایف سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی واگذاری این شرکت اذعان داشته، "مشکل هفت‌تپه به ما مربوط می‌شود و باید موضوع را حل کنیم؛ اما حاشیه‌سازی‌ مشکلی را حل نمی‌کند. مدام با استاندار در ارتباط هستیم اما مشکل این است که عده‌ای خواسته‌های عجیب و غریب دارند و به محض اینکه دو ماه حقوقشان عقب می‌افتد تنش ایجاد کرده و مسائل حاشیه‌ای درست می‌کنند. این درست نیست که هر کس دو ماه حقوقش عقب افتاد دست به اعتراض‌های این چنینی بزند. در حاشیه این اعتراض‌ها صحبت‌هایی هم می‌شود که من با یک من عسل هم نمی‌توانم قورتش بدهم."

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 29 آبان 97، کد مطلب: 31545، www.baeghtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین