پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
شما خاطرتان نمی آید که در کیان تایر و علاءالدین چه خبر بود. مگر همین‌ها نبودند که شش ماه جاده‌ها را بسته بودند؟ این‌ها هم کارگر بودند، اما مشکلاتشان حل شد، چون دوباره به دولت بازگشتند. خلاصه آنکه تعداد واگذاری‌های ما زیاد بوده و در این کار، بیشتر تنها سوداگری و سود و وجه هدف بوده است و با این کار بدترین لطمات را از نظر اجتماعی به کشور وارد کرده اند.
شعارسال: در حالی که اعتراض کارگران هفت تپه از بیست روز گذشته، اکنون صدای اعتراض واحد‌های دیگری از جمله برخی فولادسازی ها، شرکت روغن نباتی و بیمارستان امام خمینی کرج نیز بلند شده است و باید گفت، اگر اقدام عاجلی در این باره صورت نگیرد، این نگرانی وجود دارد که اوضاع بحرانی‌تر نیز بشود.

اما موضوعی که باعث شده تا کارگران بیشتر احساس تنهایی کنند، حمایت نکردن افراد و برخی نهاد‌های حامی کارگری از آن‌هاست. البته برخی فعالان کارگری از جمله نمایندگان مجلس در هفته گذشته، واکنش‌هایی به این موضوع از خود نشان دادند، ولی به باور این افراد، تا هنگامی که قوانین واگذاری در کشور اصلاح نشود، هیچ یک از اقدامات به ثمر نخواهد نشست.

علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: برخی اعتقاد دارند که نمایندگان کارگری در مجلس سکوت کرده اند و پیگیر موضوعات نیستند، ولی واقعیت این است که ما کار خودمان را می‌کنیم، به گونه ای که در همین جلسه قبلی، چند بار نطق و تذکر در این باره به دولت داده شد. مشکل کارگران هفت تپه مشکل تازه‌ای نیست و بیش از پنج سال است که وجود دارد، ولی در دو سال اخیر موضوع حاد شده است، حال آنکه در این مدت، ما و تشکیلات کارگری پیگیر این موضوع بوده ایم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا تلاش‌ها و پیگیری‌های شما نتیجه ای داشته است یا خیر، گفت: هیچ نتیجه و خروجی نداشته، چون اصل کار مشکل دارد. کاری که در هفت تپه به نام خصوصی سازی شکل گرفته، از روز اول اشتباه بوده و در آن تخلف شده است. ما بر این باوریم که باید در این مورد قانون اجرا شود؛ به عبارت دیگر، باید هیأت حمایت از صنایع مستقر شود و مدیران خصوصی هم به خانه‌های خود تشریف ببرند تا اوضاع آرام شود. کسانی که این اوضاع را خراب کرده اند، باید دست از کار بکشند و افرادی که تسلط دارند، وارد شوند و مسأله را حل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نظارت‌ها در این خصوص به چه سرانجامی رسیده است، گفت: به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. نظارت زمانی به نتیجه می‌رسد که قانونی وجود داشته باشد. هم اکنون ما باید روی چه چیزی نظارت کنیم؟! اگر منظور از نظارت، نحوه واگذاری است که واگذاری خوب بوده! وقتی می‌گوییم خوب واگذار شده، یعنی واگذار کننده پول خود را گرفته، خریدار هم سود خوبی کرده است؛ اما ایراد کار اینجاست. واگذاری از نظر قانونی درست بوده، ولی مشکل آنجاست که قوانین واگذاری ما بر اساس سوداگری تنظیم شده اند. قوانین ما بر اساس اهلیت، سابقه و تحصیلات و کار مرتبط نیست و ایراد اساسی دارد؛ بنابراین، من نمی‌توانم از یک قانون غلط، چیز خوب درآورم و تا زمانی که این قوانین اصلاح نشود، از این خروجی‌ها زیاد خواهیم داشت. هفت تپه، تنها یکی از هزاران موردی است که شما می‌شناسید. من می توانم لیست دوهزارتایی از این واگذاری‌ها به شما بدهم که همه دارای اشکالات اساسی هستند و دیر یا زود گریبان این کشور را خواهند گرفت.

وی گفت: قاطبه واحد‌هایی که در زمان احمدی نژاد واگذار شده اند، دچار مشکل یا تعطیل هستند و یا در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند؛ برای نمونه، شرکت دولتی چیت سازی تهران است که در همین نزدیک خودمان قرار دارد و تعطیل شده و البته شرکت ارج، آزمایش و مواردی از این دست کم نیستند.

این نماینده در ادامه افزود: علت اینکه اقدامات ما کم اثر است، این است که قوانین در باب خصوصی سازی و الزامات اجرایی اصل ۴۴ قانون اشتباه نوشته شده و تا زمانی که قانون این باشد و خصوصی سازی ادامه داشته باشد، این مشکلات هم ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که شما نماینده مجلس هستید و باید این مشکلات را اصلاح می‌کردید، گفت: ما در قانون الزامات اصل ۴۴، در ۸۰ ماده آن، بیش از ۱۰۰ بار مخالفت کرده ایم، برخی‌ها فکر می‌کنند کشور با خصوصی سازی اصلاح می‌شود، اما به نظر من با خصوصی سازی کشور ویران خواهد شد.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: سرنوشت همه کارگران کشور همین است که می‌بینید. این یک پرده از مشکلات ماست که اکنون بروز کرده است. شما خاطرتان نمی آید که در کیان تایر و علاءالدین چه خبر بود. مگر همین‌ها نبودند که شش ماه جاده‌ها را بسته بودند؟ این‌ها هم کارگر بودند، اما مشکلاتشان حل شد، چون دوباره به دولت بازگشتند. خلاصه آنکه تعداد واگذاری‌های ما زیاد بوده و در این کار، بیشتر تنها سوداگری و سود و وجه هدف بوده است و با این کار بدترین لطمات را از نظر اجتماعی به کشور وارد کرده اند. اگر با تک تک کارگران هفت تپه هم در این مورد مصاحبه کنید، عین حرف‌های ما را به شما می گویند و به شما خواهند گفت که دلیل این گرفتار‌ی ها، خصوصی سازی بوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 3 آذر 1397 ، کدخبر: 854405 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین