پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۸۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل از اولویت‌هایی چون، چابک و کوچک سازی معاونت سینمایی، لزوم رسیدن به تهیه کننده مسئول، شفاف‌سازی در تصمیم‌گیری‌ها و توسعه و ساخت سالن‌های سینمایی در معاونت سازمان سینمایی یاد کرد.

شعارسال: سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل در پاسخ به این پرسش که چه انتظاراتی از رییس جدید سازمان سینمایی وجود دارد و انجام چه کارهایی می‌تواند از اولویت‌های این مسوول باشد؟ بیان کرد: یکی از اولین اقدامات می‌تواند چابک و کوچک سازی معاونت سینمایی باشد. آقای شمقدری معاون سینمایی دولت دهم، با این نیت که بتوانند معاونت سینمایی را همانند سازمان حج و زیارت به سازمانی مستقل تبدیل کند، طرح سازمان سینمایی کشور را مطرح کرد. در همان موقع من و برخی از دوستان گفتیم که تبدیل معاونت سینمایی به سازمانی مانند سازمان حج و زیارت، چون نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد، نمایندگان مجلس به دلیل داشتن نگاه متفاوت به سینما، امکان ندارد درباره آن موافقت کنند.

او ادامه داد: به این ترتیب سازمان سینمایی زیر مجموعه وزارت ارشاد ماند، فقط بزرگتر شد. یعنی ویژگی‌های سابق را داشت اما پست‌های جدیدی هم به آن اضافه شد. بنابراین یکی از اقداماتی که رئیس یا سرپرست جدید سازمان سینمایی می‌توانند از پس انجام آن بربیاید همین نکته است تا شاید مقداری از بروکراسی‌های حاکم بر سازمان کاسته شود. این در حالی است که نمودار داخلی سازمانی معاونت هم نیاز به به یک بازبینی مجدد دارد و می‌تواند با یک تجدید نظر به چابک‌سازی و کوچک سازی کمک کند.

این تهیه کننده درباره نهادهایی که می‌توانند در سازمان سینمایی حذف یا ادغام شوند، گفت: به طور مثال بنیاد سینمایی فارابی در ابتدای انقلاب برای حمایت از تولید فیلم ایرانی تاسیس شد. در آن زمان نیاز به چنین نهادی احساس می‌شد اما با توجه به تغییر ماموریت‌های این بنیاد به مرور عملاً به محلی برای مصرف بودجه جاری تبدیل شده است و طبیعتاً این هزینه‌ها سربار سینمای کشور است. در این بنیاد دو ماموریت اصلی وجود دارد، "بخش بین الملل" که اغلب با بخش خصوصی رقابت می‌کند و به جای انکه حامی پخش فیلم بین‌الملل توسط بخش خصوصی باشد عملا به رقیب آن تبدیل شده. امور بین‌الملل بنیاد فارابی می‌تواند در اداره کل جشنواره‌های معاونت سینمایی ادغام شود. این بنیاد یک ماموریت دیگری هم دارد که از فیلم‌های در دست تولید حمایت مالی می‌کند. به گمان من این بخش می‌تواند به شورای پروانه ساخت اداره کل سینمای حرفه‌ای منتقل شود و با بنیاد سینمایی فارابی خداحافظی کند.

او اضافه کرد: نمونه دیگر مدرسه ملی سینما است. من از همان ابتدای تاسیس این‌ مدرسه هم گفته‌ام که این اقدام فقط دو نفع دارد، یک برای موسس ایجاد رزومه ‌می‌کند و دوم اینکه باعث اشتغال‌زایی می‌شود و گرنه منطق می‌گوید شما بودجه‌ای دارید که می‌خواهید از آن برای بالا بردن کیفیت استفاده کنید اما در عین حال ما دانشکده‌های بسیار متعدد سینمایی هم داریم که می‌توان از آنها کمک گرفت و در مقابل تعهدنامه‌ها یا موافقت‌نامه‌ها، نکاتی را که مورد نظر معاونت سینمایی برای ارتقا سینما قرار می‌گیرد، به انجام رسد. به این ترتیب هم به یک محل علمی کمک می‌شود و هم نیاز سازمان سینمایی رفع می‌شود.

موسوی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه "دکتر حسین انتظامی که اکنون سرپرستی سازمان سینمایی را برعهده گرفته است، به دلیل پست قبلی‌اش با وظایف مدیران مسئولان مطبوعات به خوبی آشنا است" گفت: لزوم رسیدن به تهیه کننده مسئول می‌تواند گام دیگری در این معاونت باشد. منظور این است که دکتر حسین انتظامی به عنوان معاونت مطبوعاتی با مدیر مسئولان مطبوعات به خوبی آشنا است و می‌داند سیستم کار به چه شکل است. ما باید به سمتی برویم که تهیه‌کننده مسئول داشته باشیم. یعنی یک تهیه کننده وقتی می‌خواهد فیلمی را بسازند خودش با مسئولیت خودش ساخت فیلم را شروع کند اما در نهایت اثر را به شورای بازبینی ارجاع دهند. البته در شروع به دلیل نگرانی‌هایی که همکاران جوانم خواهند داشت می‌توانند شورای پروانه فیلمسازی را به طور اختیاری در جریان قرار دهند. یعنی تهیه‌کننده‌ای که خودش می‌تواند نقش مدیر مسئول را داشته باشد فیلم را تولید کند و بعد فیلم را برای بازبینی ارائه دهد. بنابر این تهیه کننده، همچون مدیر مسئول، مسئول نهایی فیلمی است که تولید کرده است.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی تهیه کنندگان مستقل درباره دیگر اولویت‌هایی که می‌تواند در دستور کار رئیس جدید سازمان سینمایی قرار بگیرد، گفت: آقای انتظامی از پیشگامان طرح شفاف‌سازی است. او در زمانیکه معاونت مطبوعاتی بود تمام کمک‌ها، حمایت‌ها و پرداخت‌های ارزی و ریالی به مطبوعات و خبرگزاری‌ها به طور علنی شفاف سازی کرد. او بعد از اینکه به عنوان مشاور ارشد و یا قائم مقام وزیر فعالیتش را شروع کرد در بخش‌های دیگر هم این کار را انجام داد. بحث شفاف‌سازی باید در مسائل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها هم باید ادامه پیدا کند. یعنی بسیاری از مسائل و تصمیم‌گیری‌ها که بر اساس سلیقه اتفاق می‌افتد و طبیعتاً شفاف‌سازی در این حوزه می‌تواند به شناخت چهره‌هایی که ادای اپوزیسیون را در می‌آورند و از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند، بیانجامد.

این تهیه‌کننده به توسعه و ساخت سالن‌های سینمایی هم اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر حداقل به پنج هزار سالن سینما نیاز داریم اما کمتر از یک دهم آن موجود است. از طرف دیگر ما نزدیک به ۱۰۰۰ شهرمان سالن سینمایی ندارد. باید راهکارهایی اندیشیده شود که شهرداران شهرها بتوانند در مناطقی که سالن سینما وجود ندارد، اقدامات تشویقی برای ساخت سالن توسط بخش خصوصی ایجاد کند. در اوایل تشکیل دولت اول آقای روحانی با آقای رحمانی وزیر کشور صحبت داشتیم و ایشان قول مساعد داد که برای ساخت سالن سینما از طریق استانداری‌ها و شهرداری‌ها مساعدت کنند. اما این وضع مانند خیلی از تصمیمات در حد حرف باقی ماند و کسی نبود که اینها را پیگیری و برنامه ریزی کند. برای اینکه این اتفاق بیفتد احتیاج به یک کمیته است. اکنون بخشی از این سالن‌سازی‌ها با ساخت پردیس‌های سینمایی در حال انجام است اما در شهرستانها این نکته باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد و وجود این کمیته در معاونت سینمایی می‌توانند باعث توسعه و رشد سالن‌های سینمایی شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 5آذر1397، کدخبر: 97090501716: www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
م.آ75
این ایدها خوب اند اماتازمانی که افراد کار امد در راس کار نباشند اتفاق خاصی نخواهد افتاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین